Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Krise?

Startet av Troald, onsdag 01. november 2017, klokken 21:29

« forrige - neste »

TeslaModelX

Vet ikke om jeg tørr å kjøpe bilen min allikevel. Virker skummelt hvor dårlig Tesla gjør det!

Amoss

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 22:41
The bottleneck is Giga Factory 1. Battery pack production for Model 3.

Jada, jeg vet alt dette. Det jeg baserer meg på er at Tesla sier de ikke forventer å nå 5k før sent i Q1, mot tidligere i desember i år. Dette tolker jeg som en ca. 3 måneders forsinkelse +/-.

Joda, ikke noe eksakt vitenskap det, men de vil også bli påvirket av utfasingen av skattefradraget. Tidligere var det forventet at de ville krysse 200k US leveringer grensen tidlig i Q1, og at fullt skattefradrag da ville gjelde til ut Q2. I denne perioden forventet jeg at de ville legge fullt trykk på å levere kun til USA. Tesla er ikke tjent med å krysse denne 200k grensen sent Q1, så tror nok de nå baserer seg på å ikke krysse denne grensen før tidlig i Q2¹, og da med fullt trykk på levering til USA i Q2 og Q3. Altså ikke noen Canada/Europa leveringer før i Q4. Da produsert tidlig i kvartalet med levering sent samme kvartal for Europa sin del.

Elon har sagt at de første bilene som sendes over kommer til Norge.

¹) Ja, om det er det som skal til så forventer jeg nesten at de enten vil holde igjen produksjonen, eller produsere for inventar/demo-biler flåten for å sikre seg at de ikke leverer USA bil #200k i slutten av Q1. Vi skal slett ikke se bort i fra at noen av disse bilene vil bli sendt over som show/demo biler til denne siden av dammen. Så til/over påske kanskje vi kan få en prøvekjøring her? :)
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Nå kan det se ut som utfasingen av skattefradraget kan skje raskere enn forventet: https://electrek.co/2017/11/02/electric-vehicle-tax-credit-expected-slashed-new-house-tax-bill/

Dette bør være positivt for når vi får biler til Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TeslaModelX

Ser ut til at aksjene blør kraftig nå! :-1-:

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. november 2017, klokken 17:39
Nå kan det se ut som utfasingen av skattefradraget kan skje raskere enn forventet: https://electrek.co/2017/11/02/electric-vehicle-tax-credit-expected-slashed-new-house-tax-bill/

Dette bør være positivt for når vi får biler til Norge.
Uansett hva man mener og skriver er det store ting som skal skje. Man kommer ikke fra 222 biler på ett kvartal til 5000 i uken av seg selv. Sjefen selv sier slutten av q1, jeg tror nok de fleste bør være godt fornøyd dersom man når denne takten i løpet av året. Tenk dere hva TSLA vil stige til dersom de skulle begynne å levere gode nyheter, må jo bli 10000$ med en gang. Til nå har det vært en endeløs strøm av dårlig nytt, likevel når man slike nivåer.


Jeg tror det man ser med Tesla er en ny form for entusiasme. En ny produsent med hårete ambisjoner og fremgangsmåter som avviker stort fra de etablerte produsentene. Noen og enhver kan jo begynne å bli lei av løgner og uthaling fra de store tyske blant annet. Det er rett og slett noe helt annet enn man har sett før og vært vant til. For noen kjøpere går denne entusiasmen ekstra langt, og da kalles det fanatisme. Det kan være litt plagsomt. Men det er mulig å skjønne hvorfor folk blir sånn, nettopp fordi enkelte ting er helt overlegent alt det andre på markedet.

Vhagar

Sitat fra: ModelS på torsdag 02. november 2017, klokken 17:49
Ser ut til at aksjene blør kraftig nå! :-1-:

I skrivende stund ligger nedgangen siste 14 dagene på ca samme nivå som nedgangen i slutten av juni. På ingen måte noe krise, en litt streng korreksjon på meldingen siden markedet hadde priset den inn litt svakt, men ikke noe jeg bekymrer meg over i forhold til levering av biler eller selskapets eksistens. Kjøp heller aksjer nå og bli med på oppturen når kvartalstallene kommer med trolig nye 2000 leverte biler bare til Norge i desember. Tipper du da fint kan hente ut en 20% opptur igjen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på torsdag 02. november 2017, klokken 18:34Uansett hva man mener og skriver er det store ting som skal skje. Man kommer ikke fra 222 biler på ett kvartal til 5000 i uken av seg selv.
Så klart skjer det ikke av seg selv. Heldigvis har Tesla rundt 33.000 ansatte.

Musk forventer at Model 3 er oppe i en produksjon på "tusenvis" per uke i desember. Det gjør Model 3 til den elbilen som produseres i størst skala allerede i år. (Med Model S og Model X på andre og tredjeplass.)

Når Model 3 produseres i så stor skala er det åpenbart rom for å sende en del biler til Norge. Spørsmålet er bare når Tesla vil velge å gjøre det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Musk forventet en takt på 1500 biler per måned i slutten av september. 20000 biler per måned i desember. Hvorfor skal han treffe med estimatet nå?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på torsdag 02. november 2017, klokken 19:57
Musk forventet en takt på 1500 biler per måned i slutten av september. 20000 biler per måned i desember. Hvorfor skal han treffe med estimatet nå?
Fordi når de nå forsøkte skalere opp produksjonen avdekket de en rekke svakheter i produksjonsapparatet, som de nå har oversikt over og jobber med.

Dette er helt normalt utifra mine erfaringer. Du kan planlegge så mye du bare vil, men før du forsøker å produsere noe så skjønner du ikke hvor skoen trykker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Er vel ingen tvil om at Musk & co er veldig langt fra å ha begrep om hvor lang tid ting tar? Forsinkelser er jo blitt selve kjennetegnet til Tesla.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 04. november 2017, klokken 07:03
Er vel ingen tvil om at Musk & co er veldig langt fra å ha begrep om hvor lang tid ting tar? Forsinkelser er jo blitt selve kjennetegnet til Tesla.

Problemet er vel strengt talt - slik jeg har forstått det - ikke at han ikke har begrep om hvor lang tid ting tar, men at han bevisst velger å sette høye mål både for seg selv og organisasjonen. Tanken bak er vel at selv om man ikke klarer målene, så kommer man i mål før enn om man har satt ett mer edruelig tidsperspektiv?
Model S 85D

Mobileum

#27
SitatProblemet er vel strengt talt - slik jeg har forstått det - ikke at han ikke har begrep om hvor lang tid ting tar, men at han bevisst velger å sette høye mål både for seg selv og organisasjonen. Tanken bak er vel at selv om man ikke klarer målene, så kommer man i mål før enn om man har satt ett mer edruelig tidsperspektiv?

Da tror jeg at du glemmer en viktig faktor. Makedet! Det hjelper ikke å sette urealistiske mål innad i organisasjonen dersom markedet også forstår at det nettopp er; urealistisk.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

Sitat fra: Mobileum på lørdag 04. november 2017, klokken 10:11
Da tror jeg at du glemmer en viktig faktor.

Da tror jeg at du glemmer en viktig faktor - at det i så fall ikke er jeg som har glemt det du trekker frem ;)
Model S 85D

Mobileum

#29
Sitat fra: Amoss på lørdag 04. november 2017, klokken 10:37
Sitat fra: Mobileum på lørdag 04. november 2017, klokken 10:11
Da tror jeg at du glemmer en viktig faktor.

Da tror jeg at du glemmer en viktig faktor - at det i så fall ikke er jeg som har glemt det du trekker frem ;)

Enig! Korreksjon: "da tror jeg at HAN har glemt...."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA