Lading i garasje 25A 1fas

Startet av pallarnar, ons 01. nov 2017, kl. 11:46

« forrige - neste »

pallarnar

Hei

Helt ny her og håper at noen kan hjelpe meg.

Jeg holder på med å bygge og har sagt til elektrikeren at jeg ønsker størst mulig kurs til EL-bil.

Elbil er ikke noe jeg eier i dag men tanken er å skaffe seg en når dette står ferdig. Jeg har sett på I3 og e-Golf hvis det har noe å si. Men jeg liker tanken at jeg kan lade større batterier i nærmeste fremtid, sånn i tilfelle jeg ender opp med Tesla :)

Elektrikeren har sagt at det meste jeg kan få er 25A 1 fas og anbefaller Salto ladestasjon. Når jeg ser på Salto sine stasjoner er det 16A 1 fas, 16A 3 fas, 32A 1 fas og 32A 3 fas.

Kommer min Salto ladeboks til med å lade 16A 1 fas eller klarer jeg å utnytte 25A 1fas?
Er det noen grunn jeg ikke kan kjøre på med 32A 3fas?

Dette er et nybygg og jeg prøver å tenke langsiktig sånn etter 5 år når 100kw batterier er normalen.

elektrolux

Vet ikke hvordan det er med Salto sine, men alle våre er bruker justerbare på ladestyrken.

Denne fra Ratio med innebygget jordfeilvern type B til kun 6690.- inkl mva kan f.eks settes til 24A lading.

Har du 400V TN nett bør du absolutt legge opp til 3 fase lading. BMW kan da lade med 11 kW mens e-Golf vil trekke 16A fra 2 av fasene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: pallarnar på ons 01. nov 2017, kl. 11:46
Hei

Helt ny her og håper at noen kan hjelpe meg.

Jeg holder på med å bygge og har sagt til elektrikeren at jeg ønsker størst mulig kurs til EL-bil.

Elbil er ikke noe jeg eier i dag men tanken er å skaffe seg en når dette står ferdig. Jeg har sett på I3 og e-Golf hvis det har noe å si. Men jeg liker tanken at jeg kan lade større batterier i nærmeste fremtid, sånn i tilfelle jeg ender opp med Tesla :)

Elektrikeren har sagt at det meste jeg kan få er 25A 1 fas og anbefaller Salto ladestasjon. Når jeg ser på Salto sine stasjoner er det 16A 1 fas, 16A 3 fas, 32A 1 fas og 32A 3 fas.

Kommer min Salto ladeboks til med å lade 16A 1 fas eller klarer jeg å utnytte 25A 1fas?
Er det noen grunn jeg ikke kan kjøre på med 32A 3fas?

Dette er et nybygg og jeg prøver å tenke langsiktig sånn etter 5 år når 100kw batterier er normalen.

Hvor stor blir hovedsikringen? Om det er snakk om 3x63A 230V så er en 3-fase 32A kurs optimalt både for Tesla og eGolf.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

KjellG

Uansett hovedsikring ville jeg valgt 32A 3-fase og med mulighet for å sette aktuell lading lavere. Da har du muligheten til i «krise» å stenge av mesteparten i huset for å kriselade.

pallarnar

Takk for nyttig info. Jeg må ta dette opp med elektrikeren.

Men hvilken lade effekt for man med 25A 1fas?

Må jeg enten gå for 16A 3 fas eller 32A 3 fas?

Griffel

Sitat fra: pallarnar på ons 01. nov 2017, kl. 22:47
Men hvilken lade effekt for man med 25A 1fas?
ca.5,7kW (25A x 230V) = 2,5 mil pr times lading.

Husk at lade behovet hjemme ikke har noe med størrelse på batteri å gjøre, det daglige behovet bestemmer. Et stort batteri gir fleksibilitet.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: pallarnar på ons 01. nov 2017, kl. 22:47
Må jeg enten gå for 16A 3 fas eller 32A 3 fas?

Standardstørrelser er 16, 20, 25 og 32A Fritt valg. Jo støtte kapasitet ladestasjonen har, jo mer kan den levere, men bilen vil ikke suge mer enn det maksimale den er konstuert for. På enkelte merker er det opsjoner med større lader i bilen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA