Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europeisk lynladenettverk

Startet av Orbit, mandag 30. oktober 2017, klokken 18:56

« forrige - neste »

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Siggen på fredag 03. november 2017, klokken 10:37
Wild bet på at en av de første i Norge kommer i Kristiansand - Lillesand området  ;)

I denne posten, som jeg skrev for litt over 10 år siden, beskrev jeg hvor man skulle sette opp hurtigladerne. Den planen fulgte Tesla til punkt og prikke (bortsett fra at de valgte Lyngdal i stedet for flekkefjord)

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. februar 2007, klokken 11:21
Med Utgangspunkt i Oslo, behøver man ikke noen ladestasjon før Lillehammer. Her setter man opp et ladepunkt på 400v 3-fas. Løper du inn på do, spiser en Big-mac, og handler en fransk ost på CC-mat, er allerede bilen fulladet før du skal videre. Et slikt ladepunkt burde ikke behøve å koste mer enn 200.000,-. Så setter man opp en på Dombås og da har man plutselig en el-vei til Trondheim.

Så setter man opp tilsvarende på Gol og i Aurland (strøm rett fra springen) og vips har man El-veien til Bergen. Tilsvarende i Porsgrunn, Kristiansand og Flekkefjord, og så har man El-veien til Stavanger.

Bommet litt på 400v 3-fas, da DC hurtiglading ikke var tilgjengelig, men IONITY står fritt til å benytte mitt drømme-ladekart fra 2007 :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vollis47

Sitat fra: Siggen på fredag 03. november 2017, klokken 10:37
Wild bet på at en av de første i Norge kommer i Kristiansand - Lillesand området  ;)
Den bør jo komme i Kristiansand slik at den lett kan brukes enten du skal øst-, vest-, nord- eller sør-over. Kan bli spennende, men tror det kan ta lang tid før det kan måle seg med Teslas nettverk.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

THE

Sitat fra: Vollis47 på fredag 03. november 2017, klokken 12:01
..., men tror det kan ta lang tid før det kan måle seg med Teslas nettverk.

Tesla kommer vel til å utvide sitt Super Charger-nettverk mye raskere enn IONITY bygger sitt. Det er bare å se på kartet til Tesla som viser planlagte lokasjoner for nye Super Chargere. I Europa planlegges det minst 100 nye lokasjoner med mellom 6-8 og 40! ladepunkt per lokasjon. Tesla sine planer inkluderer både Øst-Europa og Syd-Europa også. I tillegg kommer alle nye ladelokasjoner, og utvidelser av eksisterende lokasjoner, i resten av verden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lars C. Krogenæs

Interessant at CircleK skal være nordisk partner. Nå vet vi ikke hva avtalen CirkeK allerede har med GK går ut på, men her må det jo ligge en "liten" konflikt?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

JorgenM

#20
Sitat fra: THE på fredag 03. november 2017, klokken 12:30
Tesla kommer vel til å utvide sitt Super Charger-nettverk mye raskere enn IONITY bygger sitt.

Tesla bygde 350+ ladestasjoner på 4 år
Ionity skal bygge 400 ladestasjoner på 3 år

3 er vel raskere enn 4, så gi de i alle fall kudos for raskere fremdrift :)


Nå vil det på sikt riktignok være et mangedobbelt antall elbiler fra denne gruppen i forhold til Tesla, så selvsagt bygges det mer enn Tesla.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

https://www.tu.no/artikler/bilprodusenter-bygger-350-kilowatt-ladenettverk/411355

- Detaljer om norske ladesteder kommer først på mandag

- Og selv om det kanskje ikke er behov for det på en stund, bygger Ionity kun 350 kilowattladere.

- Foruten mulighet til å kunne levere inntil 350 kilowatt, skal ladestedene klare å levere 150 kilowatt til seks biler samtidig.

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

#22
Sitat fra: JorgenM på fredag 03. november 2017, klokken 14:41
Sitat fra: THE på fredag 03. november 2017, klokken 12:30
Tesla kommer vel til å utvide sitt Super Charger-nettverk mye raskere enn IONITY bygger sitt.

Tesla bygde 350+ ladestasjoner på 4 år
Ionity skal bygge 400 ladestasjoner på 3 år

3 er vel raskere enn 4, så gi de i alle fall kudos for raskere fremdrift :)


Nå vil det på sikt riktignok være et mangedobbelt antall elbiler fra denne gruppen i forhold til Tesla, så selvsagt bygges det mer enn Tesla.

Tesla har vel allerede passert 1000 stasjoner/7000 uttak og sikter mot 10.000 uttak før året er omme.
I tillegg til det raskt voksende destinasjonslader-nettverket.

Teslas tempo virker definitivt langt høyere enn Ionity. 250 nye stasjoner åpnet bare i år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Selv om de ikke har samme utbyggingstempo som Tesla så vil dekningen være svært god når disse stasjonene dukker opp, på grunn av at disse bilene (forhåpentligvis) er kompatible med CCS på eksisterende ladestasjoner fra GK/Fortum og andre, uten noen spesi adapter eller annet jall. 50 og 120kW på disse vil være gode alternativer i mange tilfeller, og vil gi nesten ubegrensede kjøremuligheter uten bilen full av adapter og så videre.

Dette vil nok gi Tesla seriøs konkurranse, og jeg føler jeg faktisk på mange måter at jeg har kjøpt den stygge andungen som blir helt umulig å bli kvitt på bruktmarkedet om noen år.

Øyvind.h

Sitat fra: JorgenM på fredag 03. november 2017, klokken 17:51
Du sammenligner Europa med Verden ;)

Jeg sammenligner Tesla med en gruppering enorme bilprodusenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. november 2017, klokken 14:34
Interessant at CircleK skal være nordisk partner. Nå vet vi ikke hva avtalen CirkeK allerede har med GK går ut på, men her må det jo ligge en "liten" konflikt?

Lars
Konflikten blir kanskje i form av  enda større kø på kaffemaskinene hos Circle K :)  Men bortsett fra det så er det vel bare fint med konkurranse mellom flere aktører.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

De har vel ikke tenkt å "sluke" Grønn Kontakt?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Siggen

Sitat fra: Amatøren på fredag 03. november 2017, klokken 22:44
De har vel ikke tenkt å "sluke" Grønn Kontakt?

Grønn Kontakt er vel forsatt ein av en sammenslutning av mangen E-verk rundt om i landet? Men så klart, alt er mulig.

gigafactory

Så de som har (i det minste annonsert) en viss satsing på 100++ kW CCS ladestasjoner i Norge er nå GK, Fortum, Clever/E.ON og Ionity? AR teller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA