Batteristreker 1. generasjon Leaf

Startet av Limodriver, mandag 30. oktober 2017, klokken 16:15

« forrige - neste »

Limodriver

Nylig har den "tynne søylen" til høyre på "tankmåleren" mistet en av prikkene slik at det bare er igjen 11 prikker. Imidlertid kan jeg fremdeles lade batteriet slik at batteriet blir fulladet med 12 streker. Med andre ord lader jeg batteriet med 12 streker, men den tynne søylen har kun 11 prikker og batteriet er da ladet 12/11. Litt billedlig sagt har jeg ladet batteriet 1 strek mer enn det som er "full tank". Noen som har tilsvarende erfaring eller har kjennskap til hva dette skyldes?

sylwester

#1
Den lange til venstre indikerer hvor mye energi av full kapasitet du har av energi å kjøre for.
Den korte til høyre sier noe om hvor mye full kapasitet er i forhold til når bilen var ny.

Kapasitetsbarene er ikke linjære. Den første representerer 15% kapasitetstap, mens de neste er 6,25% hver. En energibar er 1,83kWh når bilen er ny, men 1,55kWh når du har mistet en kapasitetsbar. Dvs. hvis du kjører med samme forbruk som når bilen var ny vil det se ut som du bruker 15% mere energi.

Den gikk ikke fra 100% til 85% over natta så i praksis så merker man ikke så mye til dette. Nissan sin kapasitetsgaranti på 5 år på vår bil og 8 år på nye er at du har minst 9 kapasitetsbarer i hele garantitiden. Dvs. at du må ned 4 barer, 15+3*6,25 = 33,75%, for at du skal få det utbedret på garantien og det eneste de må gjøre er å erstatte nok celler til at du har kun mistet 3 barer. Det er usannsynlig at dette kan skje i Norge så sant ikke batteriet er defekt.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

#2
De 12 strekene rekalibreres også etterhvert som kapasiteten synker.

Det finnes en app som måler kapasitet for Leaf, kalt Leafspy. Måleenheten Gid i appen er ca 0,075 kWh, og disse målingene i Gids er absolutte.

I fjor høst gav fulladet bil 235 Gids, SoH var på 87%. Bilen rundet 4 år. Fra 11 til 10 strek skjedde ved 200 Gids, og fra 7 til 6 strek ved 144 Gids. Nå har bilen rundet 5 år, nå skjer overgangen 11->10 ved 186 Gids og 7->6 ved 132 Gids, mens fulladet bil gir bare 220 Gids. SoH er nå på 82%. Ny bil har SoH=100%, og den 12. prikken i skalaen forsvinner typisk når SoH har ligget noen uker på 84%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA