Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

epost: " NB! Kontroller ladenivået på batteriet i bilen"

Startet av Panduck, søndag 29. oktober 2017, klokken 10:54

« forrige - neste »

moonbuggy

Fikk også mailen.
Slik jeg tolker den gjelder den IKKE ladenivå på bilen i øyeblikket, men bare en generell påminning om at når bilen har stått lenge stille, bør man sjekke ladenivået.
"kontroller ladenivået på batteriet i bilen Vxxxxxx når den har stått lenge stille."
Antagelig har BMW registrert endel slike cases i den siste tiden, og såpåss mange at man sender ut en påminning til samtlige bileiere...


Klykken

Vel, jeg hadde parkert bilen i går etter å ha skiftet til vinterdekk. Bilen sto på lading, fra ca 90%. Ca 15min senere fikk jeg epost. En time senere fikk jeg enda en. På kvelden fikk jeg to til, med en times mellomrom, og da var bilen fulladet for lengst...

Tolket dette som en bug fra BMWs side, og la ikke mer tanke i det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Panduck

Uansett hva dette er, en påminnelse eller som følge av bug, synes jeg den var veldig dårlig skrevet. Jeg sjekker ladenivået hver gang jeg begynner å kjøre, jeg... Eposten burde ha vært litt mer informativ...

Viks

Sitat fra: Panduck på mandag 30. oktober 2017, klokken 13:36
Uansett hva dette er, en påminnelse eller som følge av bug, synes jeg den var veldig dårlig skrevet. Jeg sjekker ladenivået hver gang jeg begynner å kjøre, jeg... Eposten burde ha vært litt mer informativ...

Tanken vel er at den meldingen skal komme når det bilen har stått stille virkelig lenge. Men siden det er en bug så kommer den til flere brukere enn nødvendig...

Autowinder

Fikk denne 12:40 og 12:44 i dag jeg også. Serveroppgradering med rot ? Tvinger firmwareoppgradering av noe slag på bilen ? Forberedelser til OTA oppgraderinger ?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Hehe, så så. Tviler på at en epost om eventuelle batteriproblemer kan tolkes til kommende OTA-oppdateringer til bilen, altså. Det er virkelig å legge godviljen til.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Viks

Sitat fra: Klykken på mandag 30. oktober 2017, klokken 15:02
Hehe, så så. Tviler på at en epost om eventuelle batteriproblemer kan tolkes til kommende OTA-oppdateringer til bilen, altså. Det er virkelig å legge godviljen til.

Enige her. De klarer jo ikke å oppdatere kart på navigasjonen OTA... må ty til minnepenn..

hELgenen

Kan det være 12v batteriet det hentydes til? Var innom verkstedet en gang og der stod en i3 og ladet 12V batteriet.

Egil Fonn

Fikk også denne meldingen kl 03:06 og 03:13 i natt.
Tenker det bare er et generelt tips om å tenke på bilen om du forlater den lenge.
Er snart vinter og kaldt, og noen drar lenge til syden  :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Bavaria94

Etter å ha fått beskjeden 10 ganger, ringte jeg til BMWverkstedet som var kjent med problemet. De hadde ingen god forklaring på hva dette er, men hadde meldt inn problemet BMW. Forøvrig hadde de rn teori om feilen ligger i appen, og den sender beskjed når tempaturen blir lav og bilen ikke brukes på en stund. Beskjeden skal altså hjelpe oss til å huske å lade bilen..selv om vi bruker bilen og lader flittig  ;D
2017 i3FC94Ah

PGS

Fikk også denne meldingen 2 ganger i natt kl. 01.02. Bilen sto fulladet i garasjen.

Autowinder

#26
Sitat fra: Klykken på mandag 30. oktober 2017, klokken 15:02
Hehe, så så. Tviler på at en epost om eventuelle batteriproblemer kan tolkes til kommende OTA-oppdateringer til bilen, altså. Det er virkelig å legge godviljen til.

Hvorfor ikke sette seg inn i scenarioet; Kan man sende beskjed om forhåndsklimatisering fra App via BMWs server til i3, og svar kommer til App'en, er det vel ikke umulig å sende FW oppgradering til i3'ens batterielektronikk, og at bilen responderer med å trigge en mail utsendt via server? Det er ikke fjernt, men ville være uproft av BMW.
Og jeg snakker ikke om kartoppdateringer, det er sikkert 5-6 eller fler subsystemer i i3 som jeg ikke har sett oppgraderinger for via minnepinne. Disse vil kunne komme OTA siden størrelsen er betydelig mindre enn kartdatabasen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

We also got two emails yesterday. It seems to be more of a general warning from BMW now the cold season has started, that people are aware of their battery status when parking the car for a longer period without use in cold weather.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorgenM

Angående OTA, BMW har vel sagt at de vil tilby OTA firmware-oppdateringer, men IKKE til dagens generasjon av i3.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

#29
Jeg ser på tyske fora at de har samme flom av eposter der. En bruker rapporterer at BMW har gitt beskjed om at dette skyldes problemer på serversiden, og at meldingene kan ignoreres.

Edit: Oppgradert iOS app er kommet ut i dag, så kan være noe serverendringer som ble gjort for å gjøre klar for dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA