Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?

Startet av Mulig_elbil, torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:01

« forrige - neste »

Mulig_elbil


Hei.
Lurer på å kjøpe meg en brukt Tesla S, -15/16 model 85.
Det er en fin bil å se på, har test kjørt noen, så jeg synes det er en god bil å kjøre også.
Men, leser en del om eiere som har fått utført mye rep, mye dekket av garantien.
Men, garanti eller ei, hvordan er kvaliteten på Tesla? Må jeg regne med noen turer på verksted for å ordne opp i ting?
Hvordan står en Tesla seg mot eks MB når vi ser på kvalitet?
Takker for svar og hjelp.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville ikke kjøpt Tesla uten å være forberedt på å måtte ha bilen på verksted 1-2 ganger i året. Men du har også de som har flaks og ikke har særlig feil. Mercedes er nok en del bedre på antall feil, men det varierer med hvilken bil. F.eks sett opp mot Mercedes S-klasse, så er Tesla bedre. Mens de rimeligere Mercedesene er betydelig mer pålitelig. Årsmodell spiller også inn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnkl

#2
Om ein ser på Consumer Report undersøkingane så har Model S gått frå "below average" for 2014-2015 modellane, til average for 2016 og no nyleg til "above average" for 2017. Det gir ein indikasjon.

Sjølv har eg ein 2014 modell, som har skifta litt forskjellig frå den var ny til ca. 80 000 km. Men har no køyrt 135 000 km og har ikkje brukt ei krone på reperasjonar, sjølv om garantien for lengst er ute.

Så viss dei vanlege problemkomponentane på dei tidlege modellane er skifta så ville eg ikkje vore redd for fleire feil på ein brukt Model.S enn for tilsvarande bruktbilar av andre merker.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Mulig_elbil


Takk for svar.
Arnkl, hvilke problemer/deler ble skiftet ut eller ordnet opp i?

Espen Hugaas Andersen

#4
I 2016 var de fleste vanlige feilene utbedret.

Vanlige feil på i hvert fall 2013 og 2014 modeller inkluderte defekte hovedkontaktorer på batteripakken, defekte 12V batterier, slitasje på drivakslingen til motoren, lekkasjer fra panoramatak, dugg i lykter, dørhåndtak som sluttet å komme ut, korrosjon på speilbraketter, mm.

Hvis man vil ha minst mulig feil så bør man gå for så ny bil som mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Egil Fonn

For min del forsvant gleden og entusiasmen for bilen etterhvert som feil og mangler oppsto. Lang vente tid på verksted time gjorde ikke saken bedre.
Er godt vant med problemfrie fosilbiler, så sjokket ble stort med alle problemene som dukket opp med Teslaen. Jeg forventet at det kunne bli litt småplukk fra en ny produsent som Tesla, men det ble for mye for meg. Blir ingen Tesla her på tunet med det første..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

arthur

Amerikanske biler har vel aldri scoret høyt på kvalitet og er vel de bilene som gjør det spesielt dårlig når de har blitt noen år. Om Tesla er unntaket som bekrefter regelen er det vel noe tidlig å si, men har notert en del misforøyde eiere av Tesla nettop med tanke på kvalitet og problemer av ymse art. At enkelte Tesla-eiere vil ta merket i forsvar er bare som forventet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jeronan

#7
Most of the problems were with the first models.

There are very few to no issues with the 2017 models, hence why we ordered a new one.
Most of the complaints now are either software issues (auto pilot, media player, etc) and first world problems ( why did he get performance upgrade and me not. Why did he get new back seats and I not. Why did he get APH2.5 hardware and me APH2. Etc ).

It's the Model X that is currently going through the "new" model pains phase, like happens with any other car manufacturer that releases a new model. Even the big boys! But the latest Model X deliveries seem to be much better now.

Just look at the latest consumer report, where the Volvo XC90 (best selling SUV currently) is on third place of most problematic cars and the XC90 (new model on latest Volvo platform) has been on the market for some years now. Just saying.

I have said it many times before now in other threads. As long as issues are taken care off during service with no hassle and no arguing, I'm happy!

I have owned two Volvo's the last 6-7 years ( V50 and V60 now ) and if I had to visit the Volvo Service center less than 2 times a year, then I considered it a good year.  ::)
Especially the first two years with the V50 and V60 were the worst. Think I counted about 4-5 visits each year in those first two years of ownership.  :-\

I know a lot of people like to complain on these forums (like any other user forum of any product) and some rightfully so, but you also have to learn to take things with a grain of salt and look at the broader picture.
There are currently over 13000 registered Model S on the Norwegian roads today and most of them are happy owners.
I have quite a few colleagues with a Tesla (both S and X) and they are very happy with their car. Few issues here and there and that's about it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Ingeniøren

Sitat fra: arnkl på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:24
Om ein ser på Consumer Report undersøkingane så har Model S gått frå "below average" for 2014-2015 modellane, til average for 2016 og no nyleg til "above average" for 2017. Det gir ein indikasjon.

Sjølv har eg ein 2014 modell, som har skifta litt forskjellig frå den var ny til ca. 80 000 km. Men har no køyrt 135 000 km og har ikkje brukt ei krone på reperasjonar, sjølv om garantien for lengst er ute.

Så viss dei vanlege problemkomponentane på dei tidlege modellane er skifta så ville eg ikkje vore redd for fleire feil på ein brukt Model.S enn for tilsvarande bruktbilar av andre merker.

5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arnkl

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:07
5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.

Reklamasjonsretten gjeld ikkje typiske slitedeler. Eg tviler på at eg kunne ha reklamert på bremseskiver og bremseklossar etter 135 000 km :) Men ryk 17" skjermen så er det naturlegvis reklamasjon.

Men det einaste som er skifta på min bil mellom 80 000 km (då DU vart skifta) og 135 000 km er parkbremsekalippere. Dei var det ein recall på, så eg betalte ikkje noko sjølv om bilen på det tidspunkt var køyrt ca. 125 000 km.

Eg trur at om ein kjøper ein 2013-1015 Model S som har køyrt opp mot 100 000 km og vore regelmessig på service så vil dei fleste barnesjukdomane alt ha blitt utbedra.

For ei stund sidan las eg også på ei av facebookgruppene at Stjørdal Taxi hadde fleire Model S som var køyrt rundt 200 000 km, og reperasjonsutgiftene var moderate. (Bytte av bremseskiver og stabilisatorstag om eg hugsa rett.)

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

geear

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:07
5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.
Ja, men er det ikke du som har kjøpt bilen av Tesla (altså kjøpt brukt bil) kan du i utgangspunktet heller ikke reklamere mot Tesla selv om den er under fem år gammel. Ikke sikkert de gjør seg vanskelige, men i utgangspunktet må man reklamere mot sin selger, ettersom det er kjøper og selger Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom.

Jeronan

Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:39
Ja, men er det ikke du som har kjøpt bilen av Tesla (altså kjøpt brukt bil) kan du i utgangspunktet heller ikke reklamere mot Tesla selv om den er under fem år gammel. Ikke sikkert de gjør seg vanskelige, men i utgangspunktet må man reklamere mot sin selger, ettersom det er kjøper og selger Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom.

?? What you talking about? If you buy a 2nd hand Tesla which is say 3 years old, you still have 2 year full warranty, unless it's already over 100.000km, but then people still say Tesla fixes issues for free.

And if you buy a 2nd car from Tesla, they give 2 year / 160.000km warranty! So, for example, they have a lot of 85 models with 80-90.000km driven, so you will still get 70.000-80.000km or 2 year warranty (whatever comes first).

This is a hell lot better warranty proposal than for example other dealers, like Bilia offers with their Bilia24 warranty on 3 year old models. There you only get 2 years/24.000km warranty on used cars.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:37
Just look at the latest consumer report, where the Volvo XC90 (best selling SUV currently) is on third place of most problematic cars and the XC90 (new model on latest Volvo platform) has been on the market for some years now. Just saying.
I don't quite get why you keep mentioning XC90 as some sort of "good" benchmark just because it is a good seller. It has always been on the bottom of these reliability "tests" and there are so many horror stories with XC90s all back to 2003. I spent more than 100k just in repairs the 2,5 years I had mine, and friends and colleagues have similar stories. Hopefully the new one is better.

Jeronan

#13
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:46
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:37
Just look at the latest consumer report, where the Volvo XC90 (best selling SUV currently) is on third place of most problematic cars and the XC90 (new model on latest Volvo platform) has been on the market for some years now. Just saying.
I don't quite get why you keep mentioning XC90 as some sort of "good" benchmark just because it is a good seller. It has always been on the bottom of these reliability "tests" and there are so many horror stories with XC90s all back to 2003. I spent more than 100k just in repairs the 2,5 years I had mine, and friends and colleagues have similar stories. Hopefully the new one is better.

I just try to keep things in perspective, as people seem to be very fond of bashing Tesla lately.

Volvo has a great reliability reputation and yet they suffer the occasional production problems and issues too.

And yes, like you said. Volvo isn't exactly among the cheap to repair. Their part expenses are on par with BMW, Audi and Mercedes.

Tesla offers currently one of the best warranty on the market today.

*5 years/100.000km factory warranty and 8 years unlimited km warranty on drive train and battery.

For me it doesn't matter much, since I don't drive more than 16.000 or so km a year, but for people driving beyond 30.000km a year, it's a nice feeling you don't have to worry for 8 years about possible expensive repairs on drive train and battery.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Whatever your perspective is, as I said I have had XC90 and for me there is NOTHING good about the Tesla Model X being put in the same group (or even worse) when it comes to reliability. Volvo might have good reputation, but the XC90 does not. It's always been a pain to sell used XC90s out of warranty, heavy price drops etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA