Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?

Startet av Arrre, torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:21

« forrige - neste »

Arrre

Piggfri dekk er vel ekstra myke (vi kalte de lakrisdekk 15 år siden), tester piggfri noe ufrivillig i år.
Det jeg lurer på , vil Ludirous accelerasjoner (på tørr/semitørr asfalt) spise dem opp mye fortere enn sommerdekk ?


Leif1

Konvertitt fra S til X

E_S

Ja, absolutt. Bare trøst deg med at hadde du hatt piggdekk hadde det vært enda verre.
:)

Hodetelefoner

Spiser ikke opp piggdekk fortere. Stol på meg :p
TC lyser jo bare man vurderer å kjøre forbi.
Men piggene blir fort ødelagt ja.
Piggfrie gjør at du kan kjøre i gang fortere etc på bare veier.
Det er mye bedre, med unntak av de dagene du trenger pigg :p

rsomby

Det finnes piggfri dekk som ikke gir deg følelsen av å kjøre rundt i en myk svamp. Men R2 dekkene tesla har pushet hele tiden er veldig myke i sideveggene og gir en veldig dårlig kjørefølelse. Ja de er gode på snø, men på vestlandet hvor jeg bor er det knapt et fnugg å se hele vinteren, vi trenger dekk som passer best for våt vei deretter snø.

Heldigvis finnes det alternativer. Conti WinterContact 6 har jeg kjørt på i 2 sesonger nå og det funker mye bedre, men det finnes også alternativer se egen dekk og felg tråd.

Trustno1

Ludicrous akselerasjoner legger jeg på hylla i vinterhalvåret. Så kan man ha det desto mer morro til sommeren igjen :)

Kramzz

Dette merker jeg også på mine dekk, trøkker man til i 80 ,spinner man jo på våt vei
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cookie Monster

Rart de ikke slutter med de Nokian R2 dekkene. Tesla skulle heller levert Conti eller Michelin vinterdekk. Er jo det de leverer ellers  på sommerdekk også så skulle tro de har mulighet for bedre pris.

Hadde en lånebil med R2 og selv på 3.4 bar trykk kjennes det ut som dekkene skal vrenge seg av felgen svinger man brått eller litt fart igjennom en rundkjøring. Kan ikke tenke meg hva som skulle skje i en nødssituasjon.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

rsomby

Sitat fra: Cirion på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:54
Sitat fra: rsomby på fredag 27. oktober 2017, klokken 10:21R2 dekkene tesla har pushet hele tiden
Det kan vi takke dette forumet her og VG som presset Tesla til å bruke disse dekkene.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/kritikk-mot-teslas-vinterdekk-men-naa-blir-bilen-skodd-for-norske-forhold/a/10105512/

Dette var nå helt i starten, men smått utrolig at de leverte de continentale dekkene der ja. Men så valgte de vekk pesten og erstattet den med kolera.

Jeronan

#11
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 27. oktober 2017, klokken 12:46
Rart de ikke slutter med de Nokian R2 dekkene. Tesla skulle heller levert Conti eller Michelin vinterdekk. Er jo det de leverer ellers  på sommerdekk også så skulle tro de har mulighet for bedre pris.

Hadde en lånebil med R2 og selv på 3.4 bar trykk kjennes det ut som dekkene skal vrenge seg av felgen svinger man brått eller litt fart igjennom en rundkjøring. Kan ikke tenke meg hva som skulle skje i en nødssituasjon.

I don't understand this. Is it because the car is so heavy? Or that they use too wide tires. 245 on winter tires also, while it should be more in the 225 range or less. As it's proven that narrower tires are better in winter.

I have the Nokian R2's on my V60 for years and this isn't exactly a very light car either (not in the Tesla range, but not light either) and have been extremely satisfied with these tires.
Had plenty of scary road conditions and situations, where these tires performed nicely and got me out of it without a scratch.
On this car, my summer tires are 225 and winter tires 205.

I mean... the Nokian R2's are true winter tires, performing extremely well on very cold days and/or snow. If you drive mostly on the west coast with very little snow in winter and mostly rain / wet snow, then yeah.... a different tire might perform better. Bit silly to entirely dismiss the R2's, which are always in the top spots in the tests every year.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Cirion

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:11Had plenty of scary road conditions and situations, where these tires performed nicely and got me out of it without a scratch.
You miss the point entirely... It's the non scary road conditions these tryres perform SCARY!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

fonberg

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:11
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 27. oktober 2017, klokken 12:46
Rart de ikke slutter med de Nokian R2 dekkene. Tesla skulle heller levert Conti eller Michelin vinterdekk. Er jo det de leverer ellers  på sommerdekk også så skulle tro de har mulighet for bedre pris.

Hadde en lånebil med R2 og selv på 3.4 bar trykk kjennes det ut som dekkene skal vrenge seg av felgen svinger man brått eller litt fart igjennom en rundkjøring. Kan ikke tenke meg hva som skulle skje i en nødssituasjon.

I don't understand this. Is it because the car is so heavy? Or that they use too wide tires. 245 on winter tires also, while it should be more in the 225 range or less. As it's proven that narrower tires are better in winter.

I have the Nokian R2's on my V60 for years and this isn't exactly a very light car either (not in the Tesla range, but not light either) and have been extremely satisfied with these tires.
Had plenty of scary road conditions and situations, where these tires performed nicely and got me out of it without a scratch.
On this car, my summer tires are 225 and winter tires 205.

I mean... the Nokian R2's are true winter tires, performing extremely well on very cold days and/or snow. If you drive mostly on the west coast with very little snow in winter and mostly rain / wet snow, then yeah.... a different tire might perform better. Bit silly to entirely dismiss the R2's, which are always in the top spots in the tests every year.


R2 føles nok litt mindre sikre enn de er, pga. myke sidevegger som gjør at de flekser noe mer enn de fleste andre vinterdekk i samme dimensjon. Særlig hvis man kommer rett fra en bil med kontinentale vinterdekk. Det JEG mener er viktigste innvending mot R2 er dårlige egenskaper på våt asfalt, vannplaning. Dette er det viktig å være klar over hvis man bruker R2, og spesielt såpass bredt som 245 for da skal enda mer vann dreneres bort enn med smalere dekk.

Med min kjørestil har ikke R2 vært noe problem på TMS gjennom fire vintre, men jeg kjører mer defensivt (setter ned farten) når det er vann på motorveien. Den prisen er jeg villig til å betale for gode egenskaper på snø og is. Men vi er alle forskjellig.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Jeronan

Sitat fra: Cirion på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:50
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:11Had plenty of scary road conditions and situations, where these tires performed nicely and got me out of it without a scratch.
You miss the point entirely... It's the non scary road conditions these tryres perform SCARY!

Yes, you mean on wet roads during rainy days in plus degrees? It just means you have to drive slower. It's just a drawback of winter tires.

Winter tires that perform well on wet roads are often worse on snow and ice. So it's a trade off, depending on where you live and the type of winter weather that is most dominant in your region.

So while here in the East we have more snow than rain in winter time, you have more rain than snow in the West on the average winter due to Atlantic climate.
So then you're better off ordering the Tesla without winter tires and buy different ones elsewhere.

I also wonder if it's actually possible to get a narrower rim for the Tesla, so you can put narrower 205 or 225 tires under them. Since, it's recently proven that narrower tires perform better in winter.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA