Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dagens skrekkhistorie: Homelink

Startet av sjossang, torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:20

« forrige - neste »

sjossang

For to dager siden fikk jeg meg en skikkelig støkk!

Med siste oppdatering (40.1.ett-eller-annet) kan man stille Homelink til å åpne/lukke når man er x antall meter fra porten. Vi bor i et trangt grendelag med garasjerekker og svært små garasjeporter. Min port er målt til 220cm bred og det krever en del ratting for å få bilen rett mot garasjen.

Etter at oppdateringen kom, var jeg raskt ute med å stille inn Homelink til å åpne/stenge garasjen når jeg var 3m unna. Fantastisk funksjon som gjør det enkelt å kjøre til og fra garasjen - trenger ikke tenke på at porten skal lukke seg når man drar.

For to dager siden var det et voldsomt uvær da jeg kom hjem. Porten åpnet seg som den skulle, og jeg begynte den tidkrevende (30-60 sek) lange operasjonen med å posisjonere bilen rett mot garasjen - det ble noen turer frem og tilbake slik at bilen stod i rett vinkel mot garasjen. Dårlig sikt med lite lys og mye vann på speil/bakluke, gjorde at jeg brukte ekstra lang tid.

Etter en meter eller to på vei gjennom porten, kom det et voldsomt smell i taket! Porten hadde begynt å lukke seg og traff taket noen cm inn fra der bakluken slutter. Smellet var øredøvende (ikke egentlig, men hjerte var på vei opp og ut av halsen)!

Tanken på at jeg nå må kjøpe nytt glasstak til en trillion kr lå i tankene mine da jeg kjørte fram og spratt ut i regnværet for å ta skaden i nærmere øyesyn. Kunne ikke finne en skramme! Rygget inn i garasjen og fant et håndkle. Tørket av bilen så godt jeg kunne, men fant ikke det minste spor til noe skade!

Tesla må ha brukt Gorillaglass i taket mitt :D

Automatisk åpning/lukking av porten er nå deaktivert, og jeg trenger ikke se noen skrekkfilmer til Halloween. Skrekk-kvoten for oktober er oppbrukt :)
Y LR hvit/hvit

turfsurf

Ellers kan man vel holde ett lite øye med skjermen, bilen sier fra når den har tenkt å åpne eller lukke porten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Outch! You were lucky! Probably avoided damage due to the rubber strip under the garage door?  ???
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mthoring

Er en fantastisk følelse når gærne ting går bra på den måten!

Ble rygget på av en pensjonist med defekt høreapparat en gang, på tross av at jeg såg det kom til å skje og stod på tuta. Ble et bra "dytt" i bilen min. Hoppet ut av bilen og gikk bak på siden for å se.. Ikke et spor, må ha truffet med hjørnet på støtfangeren sin på dekket på bilen min :o
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

alda

Automatisk open/close har väl funnits en god stund (testade det i fjor på min bil), men har som du avaktiverat det...varför ta risken att garageporten smäller rätt ned i bilen? Att trycka på den gröna symbolen på skärmen är ju inte alltför slitsamt...
Bra att du hade glastak! Hade garanterat blivit duktigt med repor i lacken annars...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA