Business vs Professional skjermstørrelse

Startet av DanC, onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

DanC

Er det noen her som har gjerne eid en i3 med Navi Business og 1 med Navi Pro, eller evt. har erfaring med bruken av begge skjermstørrelsene.

Jeg ser det de fleste forum/artikler snakker om er hvor bra det er med Pro-skjerm pga man kan dele skjermen i 2 når man navigerer.

Jeg vurderer Navi Business. Bilen skal hovedsakelig kjøres i byen. Så er det da noe som helst fordel med Pro-skjerm hvis man ikke skal bruke GPS? Er det da like så greit å gå for en Business-utgave?

RAS

Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Agmuns

I tillegg til det estetiske (den store gjør mye for helhetsinntrykket) så får man også touch-funksjonalitet på styrehjulet i midtkonsollen.

DanC

Jeg er forsåvidt enig at det er for kjipt og nå har jeg lært at det er ekstra funskjonalitet bortsett fra split/screen.

Det bare står mellom en bil med "alt", inkl service, men me navi business og en bil med "alt", uten service, basic felger, men me navi pro og 20000 dyrere. Blir vel heller å vente...

Viks

Sitat fra: DanC på torsdag 26. oktober 2017, klokken 07:45
Jeg er forsåvidt enig at det er for kjipt og nå har jeg lært at det er ekstra funskjonalitet bortsett fra split/screen.

Det bare står mellom en bil med "alt", inkl service, men me navi business og en bil med "alt", uten service, basic felger, men me navi pro og 20000 dyrere. Blir vel heller å vente...

Stor forskjell på felger, service og navi... Felgene og serviceavtale er noe du kan kjøpe/oppgradere senere mens navi er du stuck med resten av bilens liv  ;)

Toalmar

Hva med annenhåndsverdien. Har noen erfaring med den i forholdt til stor og liten skjerm. Bil med alt og lite utstyr. Kan være det er «billig» å velge bil med alt utstyr

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

Hvis jeg var på utkikk etter i3 hadde jeg styrt unna bil med navi business. Plastrammen rundt ser så himla billig og stygg ut.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

DanC

Sitat fra: Toalmar på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:28
Hva med annenhåndsverdien. Har noen erfaring med den i forholdt til stor og liten skjerm. Bil med alt og lite utstyr. Kan være det er «billig» å velge bil med alt utstyr

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har følt med hver dag i noen uker, og basert på mine observasjoner, så er det lettest å få solgt i3 med Navi Pro uansett utstyr.

Sitat fra: Klykken på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:44
Hvis jeg var på utkikk etter i3 hadde jeg styrt unna bil med navi business. Plastrammen rundt ser så himla billig og stygg ut.

Litt kynisk av BMW å ikke ha Navi Pro skjermstørrelse som standard utstyr. Men kjøper man "basismodellen" av Panamera uten å bruke en krone ekstra på utstyr, så får man ikke hjul.

vichingo

Hei!

SitatJeg vurderer Navi Business. Bilen skal hovedsakelig kjøres i byen. Så er det da noe som helst fordel med Pro-skjerm hvis man ikke skal bruke GPS? Er det da like så greit å gå for en Business-utgave?

Jeg kjører i3 med Navi business, og hadde noen hundre mil i sommer i en fossil leie-BMW med Pro-skjerm. Kanskje er jeg en enkel type, men ser ikke helt den store fordelen i praktisk bruk med mindre man er storbruker av GPS-en.
Men da jeg kjøpte i3-en var det mye som var ekstra-utstyr som nå er standard, så jeg prioriterte 20-tommere, soltak og HK-anlegg foran pro-skjerm.
Enig i at plast-rammen ikke er veldig elegant, men når jeg kjører bil titter jeg på veien og ikke på skjerm. Navi business finner adressene, den også.

Jeronan

It's definitely a worth while upgrade! The standard screen is tiny and you can forget using splitscreen functionality.

But in general, especially using Navigation, the large screen is just amazing.

My brother in law has a BMW 5 series car and if there is one thing he always regretted, is not ordering the upgraded screen!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DanC

Takk for svarene. Det er en bil jeg vil kjøpe for å ha ca. 12-18 måneders. Spørs hvor mye en bil med 60Ah batteri er verdt om ca ett års tid. Men ser nå at det er best jeg kjøper en med Navi Pro.

Ferry

Sitat fra: vichingo på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:50
Navi business finner adressene, den også.

Jepp, etter at jeg først har søkt opp butikken/firmaet/restauranten på smarttelefonen for å finne kommune, sted og gatenavn  ??? For meg funker Waze langt bedre enn noen innebygd navigasjon.
Jeg gikk for liten skjerm, men angrer litt på det. Angrer litt på standardfelger også. Og kjipe halogenlys. Men angrer slettes ikke på i3! "Måtte" gjøre noen strykninger i lista, da jeg ikke syns jeg kunne strekke meg 100k over hva jeg egentlig syns en bil skulle koste.

JorgenM

Jeg digger at man kan legge inn personlige bilder på skjermen og har alltid den ene halvdelen fyllt med et bilde av barna mine, som jeg roterer av og til :)

Når jeg skulle kjøpe brukt i3 overså jeg de med liten skjerm.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Egil Fonn

Fint med stor skjerm. Du kan dele den to og likevel ha tydelig og lettlest informasjon.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

02jan

Enig at den lille skjermen ikke ser spesielt elegant ut, på samme måte er min personlig mening at heller ikke designet på bilen er spesielt elegant.
Men, funksjonalitet er viktigere en inpakningspapiret.

Ville heller ikke frarådet noen å kjøpe i3 uten soltak, selv om jeg selv må ha det.

Merket i starten at skjermen stjeler noe fokus, kjører nå uten å bruke skjerm, annet ved bytte av radiokanal.
Kjører stort sett på kjente plasser, ved behov søker jeg opp ladestatus og veistrekninger (fordi det er sanntid og oppdatert) på telefonen (når bilen står stille)

Kjøreturene mine er mer behagelig og mer fokusert som sjåfør ,når jeg ikke bruker tid på skjermen (den stygge til høyre).

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA