Endelig felles venteliste hos Kia!

Startet av Cral, ons 25. okt 2017, kl. 13:31

« forrige - neste »

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: lirekassa på fre 26. jan 2018, kl. 11:37
Selv har jeg reservasjon på M3 og Niro, men med noe hyggeligere kølapp på sistnevnte. Blir nok små marginer som skiller disse to fra hverandre, så leveringstidspunkt vil i hvert fall ha en del å si for min del.
Jeg synes 10.000,- over så lang tid ble litt mye, da Tesla åpnet liste for M3. Nå er vel lista så lang at det uansett vil være veldig lenge til levering. Det virker heller ikke som om et løfte som Elon Musk twitret for noen år siden blir oppfylt med det første, og før det skjer er M3 lite interessant for meg.
Norske importøren av både Hyundai og Kia jobber med å få det samme godkjent for Kona og Niro, og er tilbøyelig til å virke positive. Med en horisont på rundt et halvt år, var det enklere å sette av 7.777,- for å få en plass med lavt nummer på Niro. Det blir interessant å se hvor dårlig mitt middels høye nummer på Kona egentlig er dersom den blir aktuell.
Foreløpig er det bare MX som kan ha funksjonen brukbart (og vel så det), men den koster mer enn 2 biler, og det ville kostet meg mindre å kjøpe en gammel fossilbil for min bruk. Det er litt mer tungvindt å låne en ved behov, men det fungerer.

Bjoris

Sitat fra: Carkub på fre 26. jan 2018, kl. 23:11
Sitat fra: bjoris på fre 26. jan 2018, kl. 19:49
... Største problem er svært liten bagasjeplass, kjørte ned til forhandler i Leafen og den har vesentlig større bagasjerom enn Niro...

Mindre enn dagens Leaf? Utrolig hvis utseende lyver såpass, har sett flere Niro hybrider parkert og de ser betydelig større ut enn leaf, men det kan jo være synsbedrag. Mener du Niro har mindre bagasjerom enn dagens Leaf i volum, høyde, bredde, dybde eller alt sammen?

Mye mindre ja, for oss seile ny Leaf 60 opp som ett mer praktisk alternativ. Hengerfeste blir litt jokeren på Niro, det vel ingen som tror kommer på Leaf?

Uansett gjør jeg helomvending nå ifht dette med hengerfeste. Kjøper en dieslvarebil med hengerfeste... Euro6 i det minste:)

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: bjoris på lør 27. jan 2018, kl. 11:08
Det trist med dette er at varebiler som kan dra en litt større henger stort sett er dieselbiler så det er med litt flau smak jeg nå skal hente en nesten ny 2017 Ford Connect:) Tdci, jeg hadde aldri trodd jeg skulle eie en dieselbil igjen, men sånn ble det... Den har med Euro 6, mager trøst...
Jeg synes det er enda tristere at jeg halvveis seriøst begynner å vurdere å kjøpe en gammel bensinbil med hengerfeste, og levere inn skiltene når jeg ikke skal kjøre med tilhenger, og på den måten slippe trafikkforsikringsavgift og forsikring store deler av året. Det eneste jeg er redd for er at en gammel bensinbil plutselig får store servicekostnader nesten bare av å stå.

Bjoris

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på lør 27. jan 2018, kl. 11:50
Sitat fra: bjoris på lør 27. jan 2018, kl. 11:08
Det trist med dette er at varebiler som kan dra en litt større henger stort sett er dieselbiler så det er med litt flau smak jeg nå skal hente en nesten ny 2017 Ford Connect:) Tdci, jeg hadde aldri trodd jeg skulle eie en dieselbil igjen, men sånn ble det... Den har med Euro 6, mager trøst...
Jeg synes det er enda tristere at jeg halvveis seriøst begynner å vurdere å kjøpe en gammel bensinbil med hengerfeste, og levere inn skiltene når jeg ikke skal kjøre med tilhenger, og på den måten slippe trafikkforsikringsavgift og forsikring store deler av året. Det eneste jeg er redd for er at en gammel bensinbil plutselig får store servicekostnader nesten bare av å stå.

Hehe, det er en nøtt dette med hengerfeste på elbil og ingen andre enn nordmenn e opptatt av dette, derfor lett å se for seg at det forblir ett problem.

Jeg blir egentlig overrasket om Niro får hengefeste siden det krever mye bedre kjølesystemet for elmotoren og batteriet enn uten, når da så få er opptatt av dette er det neppe noe fabrikkene har høyt på agendaen. Det var kult å kjøre helt elektrisk, har gjort det i 3 år nå og kollegaene fikk nesten ikke gjort noe på jobb i går når jeg fortalte at jeg hadde kjøpt dieselbil, haha. Ørlite mobbing ja, det var som ventet, hehe. Bare moro det, lett å se ironien

Kårepåsporet

Hengerfeste er mer enn bare for tilhenger. Både jeg og kona har elektriske terrengsykler som vi bruker på stier og til fjells, jeg orker ikke å styre med disse på taket av bilen, men med skikkelig sykkelstativ på hengerfeste derimot!
Gjerne med plass for tre sykler.
Jeg begynner seriøst å vurdere X, pris fra ca 700-800k, med eller uten premium og full autopilot, samt gunstig finansiering.
Da kan en ha henger bak, sykkelstativ, "flyttelasset" med på helgetur osv osv. Jeg har vært motstander av svær bil, men kjenner fristelsen blir større og større. Spesielt når jeg i dag kan bestille bil for levering i mai......Niro EV har en kanskje fått sett til mai måned, de første Leaf er på veien, men skal en nå bestille blir det vel august, eller når??? Niro kanskje desember?
Ingen av de vet vi om får hengerfeste.....

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Kårepåsporet på lør 27. jan 2018, kl. 17:41
Hengerfeste er mer enn bare for tilhenger.
Med tanke på sykkelstativ, så er det mange så er det mange elbiler man kan montere kule, men ikke lov å trekke tilhenger med den.
E-golf og Soul kan ha samme som fosil utgave, Zoe er kompatibel med festet for en annen modell, Leaf har også mulighet for feste. Så lenge den delen av rammmen som tilhengerfeste monteres til er lik med en modell som kan ha, så er det god mulighet for å montere på elbil også.
Det koster like mye å montere, og må ha kontakt for lys også, for i de fleste tilfeller kommer sykkel og/eller stativ i veien for bilens standarlys.
Thule har til og med designet spesialkule, med en tapp på toppen, som skal forhindre tilhenger, men passer med en del sykkelstativ.
Jeg tar ikke kostnaden med ettermonering nå, men hadde spurt om pris for det hvis jeg hadde vært klar overmuligheten da jeg bestilte bilen, greit med muligheten når jeg skal sette fra meg bilen for noe.

svingen

Enig att det er must med sykkelstativ,hengerfeste til transport har man nabobil.no det er veeeeldig skjelden man trenger.
Har til og med sykkelstativ på min lille pegot ion så forventer og få syklelstativ på niro :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kårepåsporet

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på lør 27. jan 2018, kl. 19:08
Sitat fra: Kårepåsporet på lør 27. jan 2018, kl. 17:41
Hengerfeste er mer enn bare for tilhenger.
Med tanke på sykkelstativ, så er det mange så er det mange elbiler man kan montere kule, men ikke lov å trekke tilhenger med den.
E-golf og Soul kan ha samme som fosil utgave, Zoe er kompatibel med festet for en annen modell, Leaf har også mulighet for feste. Så lenge den delen av rammmen som tilhengerfeste monteres til er lik med en modell som kan ha, så er det god mulighet for å montere på elbil også.
Det koster like mye å montere, og må ha kontakt for lys også, for i de fleste tilfeller kommer sykkel og/eller stativ i veien for bilens standarlys.
Thule har til og med designet spesialkule, med en tapp på toppen, som skal forhindre tilhenger, men passer med en del sykkelstativ.
Jeg tar ikke kostnaden med ettermonering nå, men hadde spurt om pris for det hvis jeg hadde vært klar overmuligheten da jeg bestilte bilen, greit med muligheten når jeg skal sette fra meg bilen for noe.

Soul og e-Golf har for kort rekkevidde, Zoe har ikke hurtiglading og har sin håpløse ladebegrensning. I tillegg kan ingen av de trekke henger.
Har tidlig kønummer på NiroEV, får se hva som skjer, men må innrømme X frister. Den har stort nok bagasjerom, den har god nok rekkevidde, den har hengerfeste, den har firehjulsdrift, velger en premium og full autopilot så er bilen delvis selvkjørende og en slipper å sitte i dieseleksos.
Men da koster den 800k, uten AP og premium 700k.....
Men da kan vi kutte fossilbilen og erstatte den med en trilling eller annen billig elbil.

trykkertor

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på lør 27. jan 2018, kl. 11:50
Husk at hos Hertz via IKEA får du leie en Opel Vivaro med hengerfeste til 390,- for 3 timer, inklusive drivstoff og fri kjørelengde. Og du trenger ikke ha kjøpt noe på IKEA for å hente ut en leiebil.
Du kan leie rimelig mange timer bil med hengerfeste for hva det koster å styre med prøveskilter, eget drivstoff og andre småutgifter ved å ha en bil stående.

Men for dem som trenger sykkelstativ er jo saken en helt annen.
SitatIKEA.no
Første gang du ønsker å leie bil, må du oppsøke transportdisken på ditt nærmeste varehus for å bli registrert bruker av tjenesten.

Når du er registrert bruker av tjenesten, kan du bestille bil på www.hertzbilpool.no

Leiebil kan ikke reserveres på telefon eller på IKEA.no.

Minstepris for leiebil er 390,–

Korttidsleie
3 timer: 390,–
Pris inkluderer drivstoff og fri kjørelengde.

geear

Du kan aldri forsvare en Model X økonomisk, det er et sviende nederlag verdt mange hundre tusen. Det må være fordi en har lyst på.

Ser ellers du skriver at du får bil i mai hvis du bestiller X nå. Det ser ut som at flere X-bestillinger fra høsten går mot seks måneders leveringstid nå. Tesla har flyttet ressurser fra X og S-produksjonen og over til Model 3 for å få fart på det.

Niro i fossilutgave har vel hengerfeste? I så fall ikke usannsynlig at det passer på elutgaven også dersom det viser seg at den ikke kommer med hengerfeste. Jeg har hengerfeste til fossilvariant på e-Golfen min, og det er helt prima til sykkelfrakt.

jkirkebo

Sitat fra: gr på lør 27. jan 2018, kl. 22:25
Du kan aldri forsvare en Model X økonomisk, det er et sviende nederlag verdt mange hundre tusen. Det må være fordi en har lyst på.

Nja. Hvis forutsetningen er som min, at jeg trenger bil som kan trekke over 2 tonn, så kan den nok forsvares også økonomisk sett. Fossilbiler som kan trekke over 2 tonn koster gjerne en god del penger og bruker mye drivstoff. Sparer nok 2000,- pr. måned kun i drivstoff i forhold til en slik, på toppen kommer bompenger ++. Kan bruke en del ekstra penger på bil for 2500,- pr. måned i økt lånekostnad.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

De aller fleste kan løse utfordringene sine betydelig billigere enn ved å gå til innkjøp av en Model X, så sant viljen til å gjøre det faktisk er der. For et verditap på 100k i året så kan en bestille ganske mange kranbiler eller tjenester eller whatnot for å ordne behovene man har. En kunne sikkert bestilt en lastebil en gang i uka året gjennom? ;)

Jeg "måtte" også ha hengertrekking og ditt og datt fordi jeg skulle taue snøscooter 28 mil til og fra hytta, og kunne derfor ikke ha elbil som hovedbil, men det endte med at jeg heller betaler 3000,-/sesong for å få den hentet, lagret og satt ut igjen ferdig oppladet og slipper det behovet, slik at en e-Golf kunne gjort jobben for meg - men kjøpte Model X i tillegg allikevel.  ;D

Jeg har 1,6T minigraver også, og kjekt å kunne flytte den, men selv om jeg kan har jeg enda ikke gjort det med X-en og det hadde vært helt uproblematisk å få leid bil eller betalt noen andre for å flytte den.

Jeg står på at Model X er noe man kjøper fordi man har lyst på den, ikke noe man trenger å forsvare økonomisk...

trykkertor

Sitat fra: gr på lør 27. jan 2018, kl. 22:25
Niro i fossilutgave har vel hengerfeste? I så fall ikke usannsynlig at det passer på elutgaven også dersom det viser seg at den ikke kommer med hengerfeste. Jeg har hengerfeste til fossilvariant på e-Golfen min, og det er helt prima til sykkelfrakt.
Jo, men det skulle ikke forundre meg om produsentene er så pass usikre på hvordan en elmotor takler enorme vektforskjeller som å dra en henger kontra å kun drive egenvekten av bilen, at de enkelt og greit sier "nei til hengerfeste".
Altså, det er redde for, eller vil ikke ta risken med om motor eller batterier tar skade, så det enkleste er å si nei....
Derfor vil vi nok se en del biler som tilbyr hengerfeste på fosilutgaven versus ikke feste på elutgaven. Simpelthen fordi de har nok erfaring på hvordan en ICE takler utfordringen og ikke vet noe om langtidsslitasjen på en el-utgaven.
(Kun ren gjetning og spekulasjoner. Men jeg hadde nok oppført meg slik som produsent selv.)

jkirkebo

Sitat fra: gr på lør 27. jan 2018, kl. 22:45
De aller fleste kan løse utfordringene sine betydelig billigere enn ved å gå til innkjøp av en Model X, så sant viljen til å gjøre det faktisk er der. For et verditap på 100k i året så kan en bestille ganske mange kranbiler eller tjenester eller whatnot for å ordne behovene man har. En kunne sikkert bestilt en lastebil en gang i uka året gjennom? ;)

Jeg "måtte" også ha hengertrekking og ditt og datt fordi jeg skulle taue snøscooter 28 mil til og fra hytta, og kunne derfor ikke ha elbil som hovedbil, men det endte med at jeg heller betaler 3000,-/sesong for å få den hentet, lagret og satt ut igjen ferdig oppladet og slipper det behovet, slik at en e-Golf kunne gjort jobben for meg - men kjøpte Model X i tillegg allikevel.  ;D

Jeg har 1,6T minigraver også, og kjekt å kunne flytte den, men selv om jeg kan har jeg enda ikke gjort det med X-en og det hadde vært helt uproblematisk å få leid bil eller betalt noen andre for å flytte den.

Jeg står på at Model X er noe man kjøper fordi man har lyst på den, ikke noe man trenger å forsvare økonomisk...

For vår del hadde det blitt håpløst praktisk sett å basere seg på andre tjenester. Har kjørt 25.000km med Xen på 10mnd. og anslagsvis 12.000km av de har vært med henger. Når man har to store oppussingsprosjekter på gang samtidig pluss at en har behov for å frakte varer hit og dit for eget firma blir hengerfeste en nødvendighet.

Jeg regner ca. 70-75.000,- i årlig verditap på Xen min.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.m

Vel og bra, men hva har dette med ventelisten på Kia å gjøre ?  ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA