Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon/strøm i garasje

Startet av HPSE, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 22:28

« forrige - neste »

HPSE

Bilen til mine foreldre skal lades i garasjen (Kia Soul 2018) .. Fra huset går det en strømkabel ned til garasjen som er 3 fase og den er koblet til en 16 A sikring.
Har vært i kontakt med flere elektrikere for å få forslag/pris på løsning og flere kommer med lignende forslag.

Det om går igjen er at ladestasjon er det beste alternativet. Men så er det snakk om å sette opp en egen slags «sikringsboks» i garasjen med 2 sikringer som kommer ut av. En brukes til ladestasjonen og en til alt annet.
Flere elektrikere sier at de kan ha en 16A sikring og en 13A sikring i denne boksen... og de kan bruke 16A sikringen til ladestasjonen... (da settes ladestasjonen til 13A fast)....

Men han elektrikeren som er billigst og han de ønsker å bruke (lokal elektriker) til dette og noen andre jobber mener at de i dette «sikringsskapet» bør ha 2x10A sikringer.. og om de skal ha større sikringer så bør de MAKS lade på 10A med ladestasjonen...


Han har følgende forklaring han kom med når eg spurte om ikke de kunne kjøre 13/16 sikringer, bruke 16A sikringen til ladeboksen og stille den fast på 13A:


«Det kan vi, men der er mange aspekt ein skal tenke på når ein planlegg ein slik installasjon. Til dømes selektivitet. Det vil sei at 2vern plassert etter kvarandre skal helst ikkje vere like store, for då har vi ikkje kontroll på kva for eit som løyser ut ved feil. Vi må plassere eit 16A vern for kabelen i sikringskåpet i huset. Dersom vi også set 16A i garasjen, so veit vi ikkje kva vern som "bestemmer", anlegget vert ikkje "selektivt".

Dette er ikkje eit stort problem. Anlegget vert ikkje "driftsikkert", men det vert sjølvsagt sikkert mot brann og personskade.

Eg vil ikkje anbefale større vern enn 13A, og helst ikkje meir enn 10A på kursen til ladestasjonen. Dette har å gjere med fare for overbelastning over tid. Det viktigaste vi gjer er å planlegge sikre anlegg. Då bør vi ikkje belaste kablane i installasjonen meir enn naudsynt, men legge inn "litt margin".

De kommer aldri til å bruke noen annen strøm samtidig som bilen lader i garasjen. Eneste som vil bli brukt samtidig noen sekunder er når garasjeportmotoren tar porten opp og ned.

Hva tenker dere?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

elektrolux

#1
3 fase 230V er langt fra ideelt for elbil lading.

Elektrikerne har rett angående selektivitet. Vi har likevel et alternativ på vei inn; nemlig Circontrol sin e-Home med dynamisk lastregulering.

Setter du en BeON måletrafo på kursen kan et slikt system automatisk gi deg full 3,6 kW ladestyrke når kursen har kapasitet til dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ok67

Med tanke på selektivitet så er dette heilt rett. Dersom det ikkje er noko problem at det ikkje er selektivitet mellom underfordeling (den i garasjen) og matinga av kabelen til garasjen så kan det benyttet f.eks også 16 A på ladekursen i garasjen. Det bryt nok med vanleg praksis og forskrifter, men om det er ok for brukaren og elektrikaren kan dokumentere det så vil truleg eltilsynet også godta det.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

KjellG

Jeg ville brukt to 16A sikringer i underfordelingen og 16A inne om kabling etc er ok. Videre satt ladestasjonen til 16A.

Dernest instruert kunden om at dersom strømmen går, må det sjekkes både ute og inne. Videre at om hen setter 16A lading på bilen, så må det ikke være annen nevneverdig last i garasjen. Til daglig kan en lade med 13A.

På denne måten kan en i et knipetak få maks lading på bilen med eksisterende kabel.

jkirkebo

Sitat fra: ok67 på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 22:37
Med tanke på selektivitet så er dette heilt rett. Dersom det ikkje er noko problem at det ikkje er selektivitet mellom underfordeling (den i garasjen) og matinga av kabelen til garasjen så kan det benyttet f.eks også 16 A på ladekursen i garasjen. Det bryt nok med vanleg praksis og forskrifter, men om det er ok for brukaren og elektrikaren kan dokumentere det så vil truleg eltilsynet også godta det.

Evt. bruk 16A C-karakteristikk med standard I2 inne og B-karakteristikk med I på 1,2 ute. Burde sørge for at vernet ute går først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA