Dårlige frontlykter?

Startet av Are, tir 24. okt 2017, kl. 17:32

« forrige - neste »

E_S

Min erfaring etter noen år med Leaf med LED-nærlys er at nærlyset er helt supert, men halogen-fjernlyset er elendig. Ekstralys er en nødvendighet om man bor litt utenfor gatebelysning-strøk..
:)

CastorFiber

Sitat fra: Brighto på søn 29. okt 2017, kl. 19:51
Har du lenkje til kva pærer du kjøpte? Har også reagert på at fjernlysa er gruelig dårlige og vurderer å kjøpe eit par night breaker-pærer. Mogleg eg heller skulle bytta til noko LED med litt meir futt i.

Handlet slike.
https://bygghobby.no/produkt/paerer/hoved-takelys/e-merket-nssc-h9-led-for-innbygging

Erik77

Har en Tekna med LED nærlys, og da overnevnte kubbelys som fjernlys. Jeg handlet først inn noen billige Kina-ledpærer, som gav mye mer og bedre lys, men ikke særlig langt. Det har nok både litt med reflektoren å gjøre, men sikkert også med selve ledpærene. Da jeg pendler 12 mil daglig på landeveien, ble bedre lys et såpass viktig punkt at jeg måtte ha mer lys. Da måtte det bli ekstra monterte lys, men ønsket noe som ikke ble så stort i fronten. Ville derfor ha en led-bar, og etter litt vurderinger, endte jeg opp med å kjøpe en orginal Rigid SR-10 spot. Denne bygger bare 4 cm i høyden, og har da montert den under skiltet ved hjelp av en skiltramme fra Biltema. Var litt spent på ledbaren, da 10" ikke er så mye, og det var i spot-format. Men er veldig fornøyd med resultatet. Den gir meg nå et veldig godt langlys som rekker 6-700 m, og lyskjeglen er tilstrekkelig da det for det meste er en del lange strekker. Rigid er jo litt kostbart, og budsjettet mitt dikterte derfor valget mitt på SR-10 Spot. Hadde jeg hatt fritt valg, hadde jeg nok trolig valgt en SR-20 Driving, som gir både spot og sidelys, og VELDIG nye av det (typ 1100 m rekkevidde). Jeg betalte 3899 kr for min hos Ekstralys.no https://www.ekstralys.no/rigid-industries-sr-serien-led-bar-r91021em?___store=default&nosto=frontpage-nosto-wp-1  Som nevnt koster det jo litt med ekte vare, men føler disse har gjort opp for prisen sin flere ganger, da den trolig har reddet meg fra ihvertfall 1 hjortepåkjørsel. Anbefales :) :+1:
Nissan Leaf Tekna. Sort 2017-mod. 6,6kW. Kjøpt ny hos Frydenbø AS.

Hanz

Leaf (gen.1) HAR elendig fjernlys, selv om man setter på bedre kabler. Jeg hater "påklistrede rallylamper" på en bil, så jeg valgte da heller et Xenon-ombyggingsett fra Ekstralys.no ("Xenon 55W H9 med AMP-kopling") Dette er et 'norskt' sett av GOD kvalitet. Det gir et helt annet lysbilde enn de orginale halogen. Kjempefornøyd! Eneste minuset er at xenon er litt "treig" til å komme skikkelig igang. Hvis lampene er kalde tar det gjerne 5 sekunder.(men det er xenon's "natur"...)
2011 Leaf
2019 i-Pace

leafnor

LED bar er effektive saker.
Ref her: https://www.ekstralys.no/referansetall-fjernlys-og-mer-informasjon
så må det også til to ledbar i og med loven om at ekstralys må monteres i par.
På Leaf'n har jeg to "gamle" rektangulære ekstralys montert. Hjelper noe.
Men etter jeg monterte to LED bar (To pga å lovverket) på min Outlander, tror jeg at det blir investert i to til Leaf'n også.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25637.msg644091#msg644091

I "grillen" under skiltet er det fin plass til to https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25637.msg644091#msg644091

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

1000kwh

Sitat fra: Hanz på søn 07. jan 2018, kl. 17:44
Leaf (gen.1) HAR elendig fjernlys, selv om man setter på bedre kabler. Jeg hater "påklistrede rallylamper" på en bil, så jeg valgte da heller et Xenon-ombyggingsett fra Ekstralys.no ("Xenon 55W H9 med AMP-kopling") Dette er et 'norskt' sett av GOD kvalitet. Det gir et helt annet lysbilde enn de orginale halogen. Kjempefornøyd! Eneste minuset er at xenon er litt "treig" til å komme skikkelig igang. Hvis lampene er kalde tar det gjerne 5 sekunder.(men det er xenon's "natur"...)
Det er slik når man bygger om og bilen ikke er satt opp til å ha Xenon. Originalt montert tar det ikke tid før man får fjernlys.. slike ombygginger er farlige..

Hanz

@ "1000kwh" :  Ja; det er en ombygging. Og den er nok heller ikke "godkjent etter boka". Men etter min mening skulle bilen aldri ha blitt typegodgjent med så dårlige fjernlys som den ble levert med. Heldigvis er LED-nærlysene kjempegode, det er kun FJÆRN-lysene vi snakker om. Vanlige fjernlys blender møtende bilister uansett hvilke type det er. Det er derfor man skal dimme når man møter andre ;-)  Dessuten gir disse xenon-lampene som jeg byttet til (etter min mening) et helt riktig lysbilde. Verkstedet som EU-godkjente bilen sist hadde heller intet å bemerke ang. ombyggingen. (Et anerkjent verksted i mitt distrikt.) Om det er farlig? Tja...da skal man være skikkelig klønete, men det er selvsagt lurt å ikke skru på strømmen i det man kopler på utstyret. 25000Volt skal man være forsiktig med :) Mer varme på reflektoren og huset rundt? Lyspunktet sitter på samme sted som for halogen, og de fleste mener det blir mindre varme i reflektoren...  Ang. "treg start" på xenon eller ikke: Xenon er gassutladningslamper. Det er metall som skal fordampes og bli til ionisert gass mellom 2 elektroder. Ganske vanlig at slikt tar noen sekunder....
2011 Leaf
2019 i-Pace

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA