Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseeffekt i vått vær

Startet av E_S, mandag 23. oktober 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

E_S

Bilen min fikk skiftet skiver og klosser på garanti/reklamasjon for et år tid siden siden det skulle byttes til en "oppdatert" type. Det var før jeg kjøpte den, så jeg vet ikke hvordan bremsene oppførte seg med det originale.

Jeg merker nå at om jeg har kjørt litt i regnvær for eksempel på motorvei uten å bremse er bilen helt uten bremser et halvt sekund før de "tørker" og tar tak som normalt. Dette føles ganske hasardiøst å kjøre med og jeg har aldri opplevd noe lignende på noen bil tidligere, enda jeg har kjørt/eid flere titalls biler opp gjennom.

Noen erfaringer?
:)

Brede

Opplevde dette flere ganger før jeg fikk oppgraderte bremseskiver i fjor, har ikke skjedd en gang siden.

I overkant spennende de gangene det skjedde, har som deg aldri opplevd lignende på andre biler.

E_S

Ja, jeg er kjent med det - det som er rart er at bremseskiver og klosser ble skiftet av Tesla for under et år siden, så skulle tro at det var "riktig" type som sitter på nå. Tydeligvis ikke.
:)

pers1

Når det regner eller du har vasket bilen sett REGEN til Low ikke i Standard.

PerS
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Muffinman

Nyeste versjon av klosser kom vel på tidligsommeren i fjor. Vår P85 fikk nye skiver og klosser da og hadde plutselig mye bedre bremser enn vår 85D. Senere fikk den også byttet til nyeste klosser. Nå virker bremsene på begge biler perfekt. Forutsigbart, skikkelig effekt, alltid - uavhengig av forhold. 85D`en med riktige skiver men "feil" variant klosser oppførte seg som trådstarter beskriver.

Å sette regen til low løser ikke problemet.

Jeronan

#5
Isn't this pretty common on very wet roads and heavy rain?

My Volvo V60 is a pretty heavy car too and during normal weather the brakes react instant, but on wet roads in heavy rain the braking distance is almost twice as long....scary and I learned a hard lesson end last year to keep a minimum twice distance to car in front of me.  :-\

PS. With electric cars that have good regen it might actually be even worse, since you hardly use the brakes and the discs can quickly rust up, also increasing brake reaction when you suddenly need to use them.
That is why, especially during rainy days and our BMW i3 having stand still for a while, I do a couple hard brakes at the start of a drive to clean up the discs a bit.
( I do that with our Volvo too by the way...same problem with rusty discs in wet weather )
No idea how it is with Tesla, but I assume it will experience similar issues with disc brakes.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kjellan

#6
Dårlig bremseeffekt har vi også erfart rett etter bilvaskvask. Bremsene har vore veldig bra intill nå i sommer. Fikk nokså kjappt veldig dårlige bremser. Vi fikk først bytta bremseskiver bak pga av rust. Dette var på garanti. Bremseservice foran fikk ikkje bort vibrasjon ved bremsing. Var kast i H skive. Skifta deretter begge skiver foran også (8000 kr ink nye klosser),
Vibrasjon er borte men har nå fått eit spesifikt forbruk på ca 260 Wh/km mot ca 180-200 Wh/km siste 2 år .  (Sommerdekk)

Virker som permanent bremsing.

Har kjørt nå i 1 mnd etter rep. Kona merka økninga med ein gang på retur frå Tesla i Trondheim til Nordmøre.

Andre med samme erfaring ? Altså økt energiforbruk etter skifte av bremseskiver.
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

E_S

Kjører alltid med regen på "low" siden jeg ikke takler at bremselyset tennes bare jeg slipper gasspedalen. :)
Bremsene skal ikke være uten effekt når de blir våte - det har jeg ALDRI opplevd på noen bil før, og da snakker vi alt fra 70-talls Lada frem til andre moderne sammenlignbare biler..

Som sagt var bilen inne for under et år siden og fikk skiftet skiver og klosser. I tørt vær funker bremsene helt flott, men som sagt, i øsende regnvær med motorveiskjøring hvor det ofte går lenge mellom hver gang man bremser er det helt hasardiøst. Tro hvor mye man må krangle med Tesla for å få skiftet klosser til noe som funker igjen..
:)

Knut Røe


GOS

Sitat fra: E_S på mandag 23. oktober 2017, klokken 21:13
Bilen min fikk skiftet skiver og klosser på garanti/reklamasjon for et år tid siden siden det skulle byttes til en "oppdatert" type. Det var før jeg kjøpte den, så jeg vet ikke hvordan bremsene oppførte seg med det originale.

Jeg merker nå at om jeg har kjørt litt i regnvær for eksempel på motorvei uten å bremse er bilen helt uten bremser et halvt sekund før de "tørker" og tar tak som normalt. Dette føles ganske hasardiøst å kjøre med og jeg har aldri opplevd noe lignende på noen bil tidligere, enda jeg har kjørt/eid flere titalls biler opp gjennom.

Noen erfaringer?

Til nye Tesla-eiere:
Søk på forumet og les erfaringer før dere stiller spørsmål. Da finner du svar på dette også.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

AppleKnocker

Dette synes jeg er en helt legitim tråd. Etter hva jeg har lest er flere som opplever dette problemet selv etter å ha skiftet bremser hos Tesla, meg inkludert.

Oppførselen til min Model S i vått vær hvor bremsen ikke tar de første meterne er helt unik. Har aldri opplevd noe lignende i noen annen bil. Så likhet med TS lurer jeg på hva som skal til for å få skikkelige bremser som også fungerer i vått vær.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

E_S

Sitat fra: GOS på mandag 23. oktober 2017, klokken 22:35
Til nye Tesla-eiere:
Søk på forumet og les erfaringer før dere stiller spørsmål. Da finner du svar på dette også.

Fullstendig klar over at dette var et problem i starten. Min bil har allerede fått skiftet skiver og klosser, men er ennå slik, og da begynner jeg å lure. Hadde en 70D tidligere og kan aldri huske å ha opplevd det samme med den.
:)

Muffinman

Sitat fra: kjellan på mandag 23. oktober 2017, klokken 22:05
Dårlig bremseeffekt har vi også erfart rett etter bilvaskvask. Bremsene har vore veldig bra intill nå i sommer. Fikk nokså kjappt veldig dårlige bremser. Vi fikk først bytta bremseskiver bak pga av rust. Dette var på garanti. Bremseservice foran fikk ikkje bort vibrasjon ved bremsing. Var kast i H skive. Skifta deretter begge skiver foran også (8000 kr ink nye klosser),
Vibrasjon er borte men har nå fått eit spesifikt forbruk på ca 260 Wh/km mot ca 180-200 Wh/km siste 2 år .  (Sommerdekk)

Virker som permanent bremsing.

Har kjørt nå i 1 mnd etter rep. Kona merka økninga med ein gang på retur frå Tesla i Trondheim til Nordmøre.

Andre med samme erfaring ? Altså økt energiforbruk etter skifte av bremseskiver.
Ikke økt forbruk, men oppdaget en aldri så liten case når jeg plukket frahverandre et lite år etter oppgradering til nye klosser/skiver. Her var indre klosse på ene siden bak kilt seg og satt bom fast i kaliperen, og det var et svare strev med å få den ut. Virket som om overflatebehandlingen hadde løsnet og satt seg fast (bilde). Kanskje noe slik har skjedd hos deg?

Jeg løste det ved å fjerne rester av overflatebehandlingen med stålbørste, og smøre opp før montering jfr ordinær bremseservice.


Espelectric

Sitat fra: E_S på mandag 23. oktober 2017, klokken 22:06

Bremsene skal ikke være uten effekt når de blir våte - det har jeg ALDRI opplevd på noen bil før, og da snakker vi alt fra 70-talls Lada frem til andre moderne sammenlignbare biler..


Det er da helt vanlig at biler med skivebrems trenger litt tid før de tar ordentlig dersom de er skikkelig våte og kalde. Merker det hver gang det regner på min Audi A4 og andre biler med skivebrems.
Er jo også derfor det står skilt med å teste bremsene på vei ut av de fleste vaskehaller.
Vann mellom skive og kloss reduserer friksjon = dårligere bremseegenskaper. Derfor må det fjernes / fordampe før bremsene virker ordentlig. Når bremsene får litt temperatur vil effekten avta.
X75D (85kWh)

Hodetelefoner

Dette er noe de gjentar og gjentar når man tar førerkort på tunge kjøretøy :)
Helt vanlig på alle kjøretøy, selvfølgelig mindre merkbart på lada hvor det er små små bremser..
Jo større, jo mere merker man dette :)
Spør svenskene :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA