Uenig med styret om hvor mye jeg lader

Startet av Tomma, søn 22. okt 2017, kl. 21:45

« forrige - neste »

Tomma

Kan dere se om det er jeg eller styret som er på bærtur. Har en 2014 Leaf som jeg lader i felles parkering. Det er en industri stikk hvor jeg har satt på en skjøt for å bruke den vanlige 10A ladekladden som følger med bilen. Fikk her om dagen en sjokk regning på 2000kr. Det sto kun forbruk 1 stk. elbil. 01.07.17-15.10.17.

Jeg tok kontakt med styreleder og han fortalte meg at jeg hadde forbrukt 2000 kWt på disse 107 dagene. Jeg klarer ikke å få det til å stemme. Her er mitt regnestykke

2000 kWt : 107 dager = 18,7 kWt/dag eller 6825,5 kWt/år
24 kWt batteristørrelse : 130 km faktisk kjørelengde = 0,185 kWt/km
18,7 kWt/dag : 0,185 kWt/km = 101 km/dag eller 36865 km/året i snitt

Jeg har siden 01.07.14 til 22.10.17 kjørt 42656 km.

01.07.14-22.10.2017 = 1384 dager
42656 km : 1384 dager = 30,8 km/dag eller 11242 km/året i snitt

Så om jeg da tar faktisk kjørelengde og deler på "ladet" kjørelengde vil jeg sitte igjen meg effektiv kWt inn på batteri, vil jeg ikke?

11242 kjøre km/år : 36865 lade km/år = 0,30 kjørekm/ladekm eller 1 kWt ut veggen gir 0,3 kWt inn på batteri. Det vil si jeg har et effekt tap på 70%.

Merk at jeg i tillegg lader bilen på jobben, ute på vanlige ladere og hurtigladere. Så dette tallet vil være lavere i realiteten.

Når har jeg tatt utgangspunkt i at perioden fra 01.07.17 til 15.10.17 kan brukes som et gjennomsnitt i hele bilens levetid da jeg har brukt bilen til akkurat det samme jeg har gjort de siste 3 årene. Fram og tilbake til jobb, butikk, barnehage og familie i nær omkrets (innenfor 10 km radius).

Tar jeg tallene fra Nissan sin app har jeg forbrukt 520,5 kWt fra 01.07.17 til 19.10.17. Som gir 1 kWt ut og 0,26 kWt inn på batteri. 74% varmetap minus alt jeg har ladet på jobben.

Styret har vedtatt at vi skal betale 1kr/kWt så derfor er regningen på 2000 kr. Jeg mener at det UMULIG kan stemme. Har jeg regnet rett her? Det er vel helt urimelig å lade neste 7000 kWt i året når jeg kjører under 12 000 km?

5,685 kWt/mil - varmetap

Nissan Leaf 2014 Tekna

Amatøren

Har ikke løsningen for nåværende regning, men for å dokumentere fremtidig forbruk:

Få montert egen måler (må ikke være fra everket, bare en enkel, men fastmontert) og låsbar kontakt (forhindre at andre bruker strøm via din måler).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

_OE_

Sitat fra: Amatøren på søn 22. okt 2017, kl. 21:51
Har ikke løsningen for nåværende regning, men for å dokumentere fremtidig forbruk:

Få montert egen måler (må ikke være fra everket, bare en enkel, men fastmontert) og låsbar kontakt (forhindre at andre bruker strøm via din måler).
Enig.... Her er egen måler tingen.... Be om å få se hvordan de har beregnet effektforbruket... Er det egen måler tilknyttet stikket? Ellers er det vel bare å innse at lading koster penger.. Må du installere egen ladestasjon som noen forlanger flagrer tusenlappene fort

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

gte-bjørn

For å regne fra den andre enden: med 10A vil du trekke maks. 2.2kW. For å bruke 2000 kWt må du derfor ha ladet for fullt i ca. 900 timer eller 8½ time hver dag. Altså ikke bare vært tilkoblet men faktisk ladet så lenge. Det kan umulig stemme hvis du kjører ca. 30 km om dagen.  ???

Tomma

Ja tenker jeg setter opp egen måler. Fatter'n er elektriker så koster meg ikke mye å få satt opp det. Men jeg vil jo helst ikke betale denne regningen på 2000 kr for jeg mener det kan umulig være riktig. Det går ikke opp.

Veldig godt poeng gte-bjørn! Det virker jo helt vilt at jeg skal lade bilen så mye hver eneste dag, og at det skal komme i tillegg til at jeg lader på jobben!
Nissan Leaf 2014 Tekna

Amatøren

Hva med en avtale om at du betaler halvparten først for så å dokumentere gjennomsnittlig forbruk via måler i for eksempel tre måneder?

Er halvparten for lite betaler du mellomlegget, er det for mye så trekkes overskytende fra den fjerde avregning.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

ReneM

Jeg hadde hørt med styret. Kan du ikke sjekke om det er mer enn din CEE kontakt på måleren. Det høres ut som du blir fakturert for fellesbelysning.

Med varmetapet du forespeilet hadde hele kontakten smeltet vekk for lenge siden ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

sylwester

Hvis du kjører snittet på 12'km/året så bruker du ca. 2500kWh i året. Det er 208Wh/km i snitt så det er godt over det du vil forbruke. Hver gang du forvarmer bilen kan du legge til 1kWh så hvis det var vinter hele året ville du brukt 2865kWh netto og hvis du regner 10% tap er det 3183kWh brutto.

3183kWh er for et helt år og det er mer på vinteren enn sommeren så du skulle blitt fakturert for under halvparten av det du ble fakturert for som et absolutt maksimum. Hvis ikke noen "låner" strøm mens du er på jobb så er det sikkert som noen nevner at du betaler for annen strøm i fellesgarasjen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Tomma

Sitat fra: Amatøren på søn 22. okt 2017, kl. 22:50
Hva med en avtale om at du betaler halvparten først for så å dokumentere gjennomsnittlig forbruk via måler i for eksempel tre måneder?

Er halvparten for lite betaler du mellomlegget, er det for mye så trekkes overskytende fra den fjerde avregning.

Ja jeg vurderer noe sånt. Men jeg tror egentlig ikke at styrelederen har funnet på tallene. Jeg tror heller at jeg betaler for strøm jeg ikke bruker. Så faren er at tallene vil være de samme ved neste regning. *Edit: Om jeg setter på en måler rett over kontakten så kan jeg jo faktisk gjøre dette. Så ser jeg fort om det er annet jeg betaler for. Misstenker nemlig ikke at noen andre lader. Aldri sett noen stå på plassen min.

Sitat fra: sylwester på søn 22. okt 2017, kl. 23:46
Hvis du kjører snittet på 12'km/året så bruker du ca. 2500kWh i året. Det er 208Wh/km i snitt så det er godt over det du vil forbruke. Hver gang du forvarmer bilen kan du legge til 1kWh så hvis det var vinter hele året ville du brukt 2865kWh netto og hvis du regner 10% tap er det 3183kWh brutto.

3183kWh er for et helt år og det er mer på vinteren enn sommeren så du skulle blitt fakturert for under halvparten av det du ble fakturert for som et absolutt maksimum. Hvis ikke noen "låner" strøm mens du er på jobb så er det sikkert som noen nevner at du betaler for annen strøm i fellesgarasjen.

Ja og dette ladepunktet er inne i varm garasje som holder 15-20 grader året rundt. Så det kan jo umulig stemme! Jeg har aldri sett måleren eller hva som er koblet til heller. Den står i fellesskapet som er låst for beboere. Men da vet jeg ihvertfall at noe må være feil. Så jeg skal ta med meg en elektriker å se på denne måleren.
Nissan Leaf 2014 Tekna

geear

Hvor kommer tallene fra? Be om å få se måleren styrelederen baserer seg på. Så er det bare å sjekke om den teller selv om du ikke står tilkoblet, eventuelt la være å lade i noen dager (hvis du kan) og se om den allikevel teller.

Tomma

Huff dette var veldig flaut! Jeg har jo trodd at siden jeg ikke har fått noen regning tidligere at de koblet den til min måler til leiligheten. Etter å ha lest svaret fra styreleder igjen så viser det seg at det er fra 01.07 2016! Så det er snakk om 15 mnd ikke 3 mnd. Er det mulig :P

Forventet jo ikke at de skal bruke neste halvannet år på å lese av strømmåleren.

Sorry folkens, og takk for hjelpen! Noen ganger lønner det seg og lese litt nøyere før man reagerer. Så rødt og fikk veldig tunnelsyn når jeg så den summen, haha.
Nissan Leaf 2014 Tekna

Amatøren

;D

1 kr/kWt gir da sånn omtrent 4,4 kWt i daglig forbruk. Kanskje billig strøm allikevel da.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

KjellG

«Target facination», meget skummelt for jagerflygere å gleme egen hale.

Fort gjort, been there.

fredag

Hvis du vil ha litt kontroll med strømforbruket selv, så kan du sette opp en måler på inntakskabelen til ladekontakten din. Kan settes opp selv, uten elektriker.

https://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-trådløs-energimåler-/36-4500
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hemi

hvordan kunne ladepunktet, være koblet via leiligheten din?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA