Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstra fjernlys på 2018

Startet av Usikker, søndag 24. september 2017, klokken 13:17

« forrige - neste »

Usikker

For de som er kjent med elektisk anlegg på biler, Kia bryter litt med "standard" for Asiatiske biler, de kjører + i styrestøm og konstant - (minus) til enhet, vanligvis motsatt på Asiatiske biler.

Nok om det... for å finne styrestrøm + til rele for ekstra fjernlys se bilde 1 og 2, dette er på venstre side
Det er grå kabel som vist i bilde 3 som har styrestrøm og som du må koble deg innpå
Bilde 4 viser strømtjuv for styrestrøm og + strøm til rele, husk sikring på denne kablen fra batteriet
Bilde 5 er en oversikt hvor bl. annet rele jeg brukte ble plassert
Den hvite kablen skal inn i bilen til bryter (se bilde 6)
Litt knot å få kablen inn i bilen.. ta en tynn skrutrekker og stikk hull i gummihylsa litt høyt opp.
Ta å smør litt silikon på kablen og finga og treff hullet inni der du lagde hull, du ser ikke noe så det blir sikkert litt prøve å feile, altenativt tre igjennom en ståltråd og fest kablen på denn og trekk forsiktig inne fra bilen
Bilde 7 viser kabel inni bilen

Har ikke festa bryter og lys ennå, de som sente meg alt la med feil skiltplate og en håpløs bryter
Rett skiltplate kommer om noen dager og bryter shoppes imorgen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Ikke bare bare.. Blir spennende å se det endelige resultatet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Tja... det resultatet ble jeg nå veldig usikker på.
Fikk endelig ånden over meg i dag til å begynne montering men det ble litt bråstopp.
Hele fronten på bilen er bare plast og den tåler ikke å montere på skiltplate uten at man forsterker med godt mothold på baksiden og det var da det stoppa. Ikke mulig for alt i verden å tre hånda innimellom noe plass for å komme til.

Etter hva jeg kan se i verkstedhåndboka på 2016 utgaven må man demontere hele fronten og beskyttelsesplate under motor for å komme til.
Får varme opp garasjen en dag arbeidslysten kommer tilbake
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Sitat fra: Usikker på søndag 22. oktober 2017, klokken 14:55
Tja... det resultatet ble jeg nå veldig usikker på.
Fikk endelig ånden over meg i dag til å begynne montering men det ble litt bråstopp.
Hele fronten på bilen er bare plast og den tåler ikke å montere på skiltplate uten at man forsterker med godt mothold på baksiden og det var da det stoppa. Ikke mulig for alt i verden å tre hånda innimellom noe plass for å komme til.

Etter hva jeg kan se i verkstedhåndboka på 2016 utgaven må man demontere hele fronten og beskyttelsesplate under motor for å komme til.
Får varme opp garasjen en dag arbeidslysten kommer tilbake
Nei ikke lett å montere xtra lys.... Ikke noen grill å plassere dem bak

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Sitat fra: EV666KM på søndag 22. oktober 2017, klokken 16:50
Sitat fra: Usikker på søndag 22. oktober 2017, klokken 14:55
Tja... det resultatet ble jeg nå veldig usikker på.
Fikk endelig ånden over meg i dag til å begynne montering men det ble litt bråstopp.
Hele fronten på bilen er bare plast og den tåler ikke å montere på skiltplate uten at man forsterker med godt mothold på baksiden og det var da det stoppa. Ikke mulig for alt i verden å tre hånda innimellom noe plass for å komme til.

Etter hva jeg kan se i verkstedhåndboka på 2016 utgaven må man demontere hele fronten og beskyttelsesplate under motor for å komme til.
Får varme opp garasjen en dag arbeidslysten kommer tilbake
Nei ikke lett å montere xtra lys.... Ikke noen grill å plassere dem bak

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Har kjøpt Osram nightbraker til nærlyset men ikke giddet bytte enda... Men det originale nærlyset er dårlig... Rart det blir godkjent

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


AW

Sitat fra: EV666KM på søndag 22. oktober 2017, klokken 16:53
Sitat fra: EV666KM på søndag 22. oktober 2017, klokken 16:50
Sitat fra: Usikker på søndag 22. oktober 2017, klokken 14:55
Tja... det resultatet ble jeg nå veldig usikker på.
Fikk endelig ånden over meg i dag til å begynne montering men det ble litt bråstopp.
Hele fronten på bilen er bare plast og den tåler ikke å montere på skiltplate uten at man forsterker med godt mothold på baksiden og det var da det stoppa. Ikke mulig for alt i verden å tre hånda innimellom noe plass for å komme til.

Etter hva jeg kan se i verkstedhåndboka på 2016 utgaven må man demontere hele fronten og beskyttelsesplate under motor for å komme til.
Får varme opp garasjen en dag arbeidslysten kommer tilbake
Nei ikke lett å montere xtra lys.... Ikke noen grill å plassere dem bak

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Har kjøpt Osram nightbraker til nærlyset men ikke giddet bytte enda... Men det originale nærlyset er dårlig... Rart det blir godkjent

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Ja det er dårlig og egentlig sprøtt at en såpass ny bil ikke kom med minst bi-Xenon som standard. Det er en del elementært utstyr som mangler i Kiaen. 
Kia Soul EV 2015 Exclusive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA