Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har nettopp kjøpt en Peugeot iOn (2013 mod)

Startet av Lazybee, torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:30

« forrige - neste »

Lazybee

Hei Hei!

Jeg er helt ny her på forumet og trenger litt praktiske råd.

Har akkurat kjøpt min første elbil en 2013 mod Peugeot iOn, som jeg skal hente i morgen.

Hvordan gjør jeg det med hurtiglader... ladebrikke fra Grønn Kontakt?
Bombrikke...må jeg vel ha for å slippe faktura...?

Som dere skjønner så er jeg totalt grønn...så alle tips og gode råd om både bilen og selve livet som elbil eier  settes pris på.  ;D


Jeg ga 125 tusen for bilen og fikk da med helt nye vinterdekk og felger, den er bare gått 960 mil noe som jo ikke er så mye.  :) Føler selv at jeg har gjort et kjempekjøp..men hvem vet...kan jo være den berømte katta i sekken jeg har kjøpt... ::) Tiden vil vel vise det....

Så nå går jeg bare her å venter på at det skal bli fredag, slik at jeg får hentet nyervervelsen...teller timer...  :D

Lars
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Karl-Wilhelm

#1
Gratulerer med elbil!

Anngående hurtiglading har du flere valg:
- Telefon SMS
- Telefon igjennom applikasjoner som "Charge And Drive" og "Grønn Kontakt", første nevnte for Fortum.
- RFID brikke fra Fortum og Grønn kontakt
- RFID brikke fra elbilforeningen hvor Fortum og Grønn kontakt abonnementet ditt kan registreres.

Dersom du kommer til å måtte lade på veien hjem anbefaler jeg deg å kikke på ladestasjonene i forveien på https://www.ladestasjoner.no/ så du er litt kjent, din bil bruker ChaDeMo som du finner på venstre side av bilen og spaken for å åpne er på gulvet til venstre for førersetet. Det er ikke vanskelig og bare morro første gangen =)

Bombrikke må du ha, gå til nettsiden for bomseleskapet i din region og meld inn bilen din, jeg måtte sende dem kopi av mitt vognkort for den manuelle registreringen.

Det ser ikke ut til at det er så mye galt med disse bilene, men personlig hadde jeg styrt unna og plukket opp en 2015 modell istedet som koster det samme på finn, for garantiens skyld. Kilometer stand på >10'km årlig synes jeg er et godt tegn da jeg vet at bilen i det minste har blitt jevnlig brukt og kanskje ikke stått på 100% i ukesvis.
Eventuelt med tanke på bil med liknende modell-år hadde jeg kikket på denne, da får du bitte litt større batteri 16kwh(Citroen og Peugot har 14,5kwh fra og med 2013) og fjernkontroll for forvarming:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106518574
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

jkirkebo

Sitat fra: Lazybee på torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:30
Har akkurat kjøpt min første elbil en 2013 mod Peugeot iOn, som jeg skal hente i morgen.

Jeg ga 125 tusen for bilen og fikk da med helt nye vinterdekk og felger, den er bare gått 960 mil noe som jo ikke er så mye.  :) Føler selv at jeg har gjort et kjempekjøp..men hvem vet...kan jo være den berømte katta i sekken jeg har kjøpt... ::) Tiden vil vel vise det....

Nja. 125k for en 4 år gammel bil som ny koster 150k + vinterdekk virker ikke som noe kjempekjøp på meg... Er jo bare et år igjen på garanti f.eks. Personlig hadde jeg nok ikke strukket meg noe lengre enn til maks 90k for en slik selv om den er kjørt kort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lazybee

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:02
Sitat fra: Lazybee på torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:30
Har akkurat kjøpt min første elbil en 2013 mod Peugeot iOn, som jeg skal hente i morgen.

Jeg ga 125 tusen for bilen og fikk da med helt nye vinterdekk og felger, den er bare gått 960 mil noe som jo ikke er så mye.  :) Føler selv at jeg har gjort et kjempekjøp..men hvem vet...kan jo være den berømte katta i sekken jeg har kjøpt... ::) Tiden vil vel vise det....

Nja. 125k for en 4 år gammel bil som ny koster 150k + vinterdekk virker ikke som noe kjempekjøp på meg... Er jo bare et år igjen på garanti f.eks. Personlig hadde jeg nok ikke strukket meg noe lengre enn til maks 90k for en slik selv om den er kjørt kort.

Det gjør vel ikke saken bedre at det er en importert bil.... ;) Hehehe Bilen ser ut som den er ny og jeg har 3 års garanti på den...kostet meg bare 1900 kroner i året så tenkte det kunne være kjekt å ha...om jeg hadde kjøpt katta i sekken.  Var bare noen mm fra å bestille en ny Twizy...men kona sa NEI!  ;D
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Beamer Screamer

Glem de kritiske kommentarene her og kos deg med bilen! Du har kjøpt den billigste elbilen som samtidig er kurant å eie - en skikkelig sparebøsse! En trilling (iOn, C-Zero, i-Miev) dekker de aller fleste praktiske behov og koster antagelig mindre enn en moped å drifte og eie. I hvert fall jeg synes det er en fin følelse å ikke ha betalt for mer enn jeg faktisk bruker hver dag (fancy utstyr, stor motor).

Det er svært lite som går i stykker på disse bilene. Kombinasjonen japansk kvalitet og enkle og få komponenter gjør at ting svært sjelden svikter.

Det er ikke så mye man trenger å vite egentlig, men noen triks gjør kanskje trillinglivet lettere/mer behagelig:

Bilen din har antagelig ikke innebygd forvarmer/kupevarmer. Vurder å montere en Defa dersom du har en ledig stikkontakt, spesielt hvis du parkerer utendørs. Trillingens varmeapparat er ikke kraftigere enn det må være, og du vil slite med å tine vinduer og varme opp kupe uten forvarmer. Med kupevarmer blir livet en fryd!

Sett girspaken i N og foreta en kraftig oppbremsing av og til (når forholdene tillater det) for å forhindre rust på bremseskiver og fukt i bremsetromler.

Dersom bilen skal stå parkert over lengre tid har batteriet best av å stå med rundt 50% opplading. Unngå i hvert fall at det er helt oppladet eller helt utladet.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Lazybee

Sitat fra: Karl-Wilhelm på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:05
Gratulerer med elbil!

Anngående hurtiglading har du flere valg:
- Telefon SMS
- Telefon igjennom applikasjoner som "Charge And Drive" og "Grønn Kontakt", første nevnte for Fortum.
- RFID brikke fra Fortum og Grønn kontakt
- RFID brikke fra elbilforeningen hvor Fortum og Grønn kontakt abonnementet ditt kan registreres.

Dersom du kommer til å måtte lade på veien hjem anbefaler jeg deg å kikke på ladestasjonene i forveien på https://www.ladestasjoner.no/ så du er litt kjent, din bil bruker ChaDeMo som du finner på venstre side av bilen og spaken for å åpne er på gulvet til venstre for førersetet. Det er ikke vanskelig og bare morro første gangen =)

Bombrikke må du ha, gå til nettsiden for bomseleskapet i din region og meld inn bilen din, jeg måtte sende dem kopi av mitt vognkort for den manuelle registreringen.

Det ser ikke ut til at det er så mye galt med disse bilene, men personlig hadde jeg styrt unna og plukket opp en 2015 modell istedet som koster det samme på finn, for garantiens skyld. Kilometer stand på >10'km årlig synes jeg er et godt tegn da jeg vet at bilen i det minste har blitt jevnlig brukt og kanskje ikke stått på 100% i ukesvis.
Eventuelt med tanke på bil med liknende modell-år hadde jeg kikket på denne, da får du bitte litt større batteri 16kwh(Citroen og Peugot har 14,5kwh fra og med 2013) og fjernkontroll for forvarming:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106518574

Da er brikke fra Grønn Kontakt og Fortum på vei. Bombrikken dukker vel også opp om noen dager, samt pugging av hurtiglader plasseringer er satt på dagsordenen.  :D 
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:48
Glem de kritiske kommentarene her og kos deg med bilen! Du har kjøpt den billigste elbilen som samtidig er kurant å eie - en skikkelig sparebøsse! En trilling (iOn, C-Zero, i-Miev) dekker de aller fleste praktiske behov og koster antagelig mindre enn en moped å drifte og eie. I hvert fall jeg synes det er en fin følelse å ikke ha betalt for mer enn jeg faktisk bruker hver dag (fancy utstyr, stor motor).

Det er svært lite som går i stykker på disse bilene. Kombinasjonen japansk kvalitet og enkle og få komponenter gjør at ting svært sjelden svikter.

Det er ikke så mye man trenger å vite egentlig, men noen triks gjør kanskje trillinglivet lettere/mer behagelig:

Bilen din har antagelig ikke innebygd forvarmer/kupevarmer. Vurder å montere en Defa dersom du har en ledig stikkontakt, spesielt hvis du parkerer utendørs. Trillingens varmeapparat er ikke kraftigere enn det må være, og du vil slite med å tine vinduer og varme opp kupe uten forvarmer. Med kupevarmer blir livet en fryd!

Sett girspaken i N og foreta en kraftig oppbremsing av og til (når forholdene tillater det) for å forhindre rust på bremseskiver og fukt i bremsetromler.

Dersom bilen skal stå parkert over lengre tid har batteriet best av å stå med rundt 50% opplading. Unngå i hvert fall at det er helt oppladet eller helt utladet.

Kritiske kommentarer er også kommentarer.  ;) Og takker jo seff like mye for dem som for positive.  :D

Jeg finner jo nesten bare positiv omtale av sjarmtrollene på nettet, så jeg tror nok at Mitsubishi gjør en bra jobb når dem skrur dem sammen. Fadern har jobbet i 15 år som delelagersjef for Renault, så om denne bilen hadde vært LAGD i Frankrike, så hadde jeg aldri kjøpt den! Franskmenn og elektronikk er ikke en god mix.... ::)  Rekkevidden er mere en nok da den nesten utelukkende skal brukes her i nærmiljøet i Indre Østfold, som det nå så pent heter her i tidligere Trøgstad.  ;D 

Når det kommer til varme så har jeg litt lyst til å montere en dieselvarmer slik som han Kiwi EV har gjort. Vinteren kan være kald her i Indre Enfold...selv om jeg som opprinnelig kommer i fra Målselv er vant til litt andre temperaturer... ;-) 

Har bygd og flydd droner siden 2012, samt Rc-fly,biler,båter,sykler siden 80 tallet, så jeg har litt kunnskap om batteritypen, og ja...det er ikke lurt å lagre dem uten å lade dem riktig.... :P  Regner ikke med at det blir like lett å "blåse" liv i en død celle her...selv om det sikkert ikke er umulig... :D


 
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA