Dyrere strøm??

Startet av N-L, tor 19. okt 2017, kl. 14:48

« forrige - neste »

N-L

Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

zbk

Det er en måte å straffe forbruker for at nettselskapene ikke har bygget ut tilstrekkelig kapasitet. I tillegg kommer dyrere forsikring fordi flere apparater står på når man ikke er hjemme eller man sover og at man dermed får flere alvorlige branner...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Det er en fornuftig måte å "tvinge" oss forbrukere til å handle rasjonelt og økonomisk slik at nettselskapene ikke behøver å bygge ut unødvendig høy kapasitet som bare hadde gjort nettleien enda høyere. Her jeg er har vi to forskjellige strømpriser avhengig av tidspunkt på døgnet, og med et minimum av planlegging betyr det at vi bruker dyr/billig strøm cirka 50/50 og kommer billigere ut av det enn om vi IKKE hadde valgt denne løsningen! I tillegg til differensiert pris på strømmen får vi også en rabatt på 15% (!) ved å betale regningen innen tidsfristen.

Leaf_2014

Dette gir billigere strøm, ikke dyrere, ettersom nettet ikke krever like mye utbygging dersom vi klarer å balansere energibruken bedre utover døgnet.
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

sylwester

Nå har ikke jeg hatt sånn strømmåler nok (f.eks. en vinter) , men jeg tror en fullelektrisk bilpark er mulig uten mye utbygging hvis vi ikke overgår peak klokka 19 og bruke døtiden om natta for de aller fleste. Det er økonomisk for strømselskapene å selge litt mer strøm uten å øke peak (En hel elektrisk bilpark ville brukt 7TWh i året og er en økning på under 5% av privat forbruk, fullt mulig å få til)

Det å stimulere folk til å tenke over strømforbruket sitt er fornuftig, men 2 avgifter hvor den ene er straff for å overgå en effekt som gjelder hele perioden vil ikke hjelpe. De som kommer over grensa har ingen flere incentiver siden å redusere det som trigget det neste uke vil ikke påvirke strømregningen. Mye bedre da å ha en avgift for de timene som du er over en grense slik at alle kommer til å betale litt mer for de ekstra kWh klokka 19 og det vil være lurere å sette timerlading enn å starte ladingen med en gang (eller både komfyren og ... sdamtidig)

Jeg tenker at fremtidige ladeløsninger muligens får variabelt beslag på hovedsirkingen etter kanskje 80% av ubrukt kapasitet og hvor en relativ lav andel er dedikert. Tanken er da at hvis noen slår på ovnen sin med 1kW så går mulig ladeeffekt ned med 800W. Dette vil skje hele tiden siden varmeovner slår seg på/av etter termostat. Å øke dedikert kapasitet til elbillading slik at vi både kan bruke mye strøm klokka 19 og lade kjapt syns jeg bør utsettes så lenge som mulig, men nytt regelverk ser ut til å kreve 1:1 slik at hvis du legger inn en 32A-lader så blir de 32A dedikert 24/7 helt unødvendig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ingeniøren

Vi blir lurt hele gjengen og håper det blir med å bli lurt og ikke at jeg brenner inne fordi jeg vil spare strøm og kjører tørketrommelen om natta  :-1-:

I mange år har strømselskapene tatt ut store overskudd i stedet for å vedlikehold og bygge ut nettet, så nå må vi ta regninga. De vet nok at det blir som før - vi står opp om mårran og spiser middag etter jobb - eller vil de at vi skal stå opp sent på kvelden og legge oss om mårran .... Litt som bomavgifter som de vet kommer da alternativet er sååå mye dårligere.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på tor 19. okt 2017, kl. 19:55
Vi blir lurt hele gjengen og håper det blir med å bli lurt og ikke at jeg brenner inne fordi jeg vil spare strøm og kjører tørketrommelen om natta  :-1-:

I mange år har strømselskapene tatt ut store overskudd i stedet for å vedlikehold og bygge ut nettet, så nå må vi ta regninga.

Dette er jeg interessert i dokumentasjon på. Hvor har disse store overskuddene blitt av mener du? Husk at inntektene til nettselskapene er regulert av NVE, og eierne er stort sett norske kommuner.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

ok67

Eit anna interessant spørsmål er om du med strømselskap meiner kraftprodusentar eller nettselskap?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Oddaa

Sitat fra: ok67 på tor 19. okt 2017, kl. 20:41
Eit anna interessant spørsmål er om du med strømselskap meiner kraftprodusentar eller nettselskap?
Jeg antok at han snakket om nettselskap, siden påstanden var at de har latt være å vedlikeholde nettet.

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Leaf_2014

Blir spennende å se hvor stor prisforskjellen blir over døgnet. Best å bestille batteripakke med en gang for å være sikker!
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

Elbil fundamentalist

I mange år har strømselskapene tatt ut store overskudd i stedet for å vedlikehold og bygge ut nettet, så nå må vi ta regninga. De vet nok at det blir som før - vi står opp om mårran og spiser middag etter jobb - eller vil de at vi skal stå opp sent på kvelden og legge oss om mårran .... Litt som bomavgifter som de vet kommer da alternativet er sååå mye dårligere.
+ 100
Dårlig vedlikehold og investeringsvegring. Effekt tariff har gått ut på dato fø en er implementert.  Økt fokus på brannsikkerhet og befolkningens økte motstand mot lokal luftforurensing bør være mer en nok for politikere å stanse denne effektavgiften..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

KjellG

Bortsett fra peak hour, så blir strømforbruket og prisen nær lik gjennom døgnet. Når alle har investert i 2000l varmtvannsbereder, 20 cm varmelagringsbetonggulv og 3 tonn batterier, så blir det helt flatt gjennom store deler av året.

Strømprisen i Niorge varierer ikke så mye, turbinene lar seg regulere på sekunder og vannet forblir i magasinene over natta. AMS er egentlig mer interessant i land med vesentlig store varmekraftver.

Oddaa

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tor 19. okt 2017, kl. 23:46

+ 100
Dårlig vedlikehold og investeringsvegring. Effekt tariff har gått ut på dato fø en er implementert.  Økt fokus på brannsikkerhet og befolkningens økte motstand mot lokal luftforurensing bør være mer en nok for politikere å stanse denne effektavgiften..
Hele tanken er at kundene (altså blant andre deg og meg) skal slippe å svi for vanvittige investeringer, ved at forbruket i stedet jevnes mer ut over dagen/døgnet. Men det er kanskje ikke så interessant?

Forøvrig er jeg enig i at brannsikkerheten må ivaretas, og det ser nok også myndighetene.

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Ingeniøren

Sitat fra: Oddaa på tor 19. okt 2017, kl. 20:39

I mange år har strømselskapene tatt ut store overskudd i stedet for å vedlikehold og bygge ut nettet, så nå må vi ta regninga.

Dette er jeg interessert i dokumentasjon på. Hvor har disse store overskuddene blitt av mener du? Husk at inntektene til nettselskapene er regulert av NVE, og eierne er stort sett norske kommuner.

Der er bare å google så ser du at vi har bygd opp et stort etterslep over mange 10 år. Og grunner er sikker at eiere har vært stat og kommuner som ikke akkurat er kjent for å vedlikeholde og bygge ut. Og kom ikke her å si at stat og kommuner er mindre glad i penger enn deg og meg  :laugh:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Nok en gang ser vi at mange blander kortene. Nettselskapene produserer ikke strøm, er ikke kraftselskaper, men overfører strøm. Det er lovbestemt (Stortinget) at prisen på nettleien skal dekke selskapenes behov for drift, vedlikehold og (nødvendig) utbygging av nettet. Hvis selskapene må bygge ut mye/mer grunnet behov for å møte høye peaks mht belasatning så vil prisen på nettleien gå opp helt unødvendig. Helt greit da at de som ikke tenker økonomi får en ekstra regning og så kan vi andre fortsatt betale den samme (gamle/lavere) nettleien.
Og bortsett fra det så er kraften i Norge billig både nominelt og reelt og med på å gjøre det fornuftig å kjøre elbil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA