Nå er det slutt for salg av Opel

Startet av sølv-pilen, ons 18. okt 2017, kl. 23:59

« forrige - neste »

sølv-pilen

Nå er det slutt for salg av Opel ampera-e frem til Opel vet når de kan levere biler igjen.. Ikke akkurat positive signaler dette gir selv om all fornuft tilsier at dette er det rette å gjøre med tanke på Opels leveringsproblemer.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

erato

Det tyder i hvert fall på at de har skjønt at leveransesituasjonen er alvorlig, og det er bra. Kanskje de kan fokusere på å få levert det de har solgt i stedet for å inngå nye kontrakter.

Jeg har lurt på hva som skjer om de ikke kan levere på inngåtte kontrakter. Vi har jo noen forbehold om pris og leevringstid, men ikke noe forbehold om ingen levering i det hele tatt. Om Opel bryter inngåtte kontrakter reiser det noen interessante juridiske spørsmål skulle jeg anta. Og jeg skulle også anta at forbrukerombudet ville kunne ha noen interessante betraktninger om hva som er "rimelige" forsinkelser i en leveranse.

Sagt på en annen måte: om dette går skikkelig dårlig, vil vi med en signert kontrakt ha noe grunnlag for å trekke Opel Norge for retten med krav om kompensasjon/erstatning for problemer/tap vi måtte ha hatt ifm forsinkelsene/manglende leveranser?   

tuono

Er sikkert noen som går å venter på en sånn Ampra som gjerne skulle sett grunnlaget denne tråden bygger på...

erato

Kanskje en som vil ha en god pris på Amperaen sin på bruktmarkedet?

Sun

Snakket med min forhandler idag. De bekreftet at de har stoppet salg inntil de vet noe mer om levering. Men de regner med å få vite noe om kort tid.

mfurmyr

Til neste år kommer vel både Hyundai Kona og Nissan Leaf med samme batteri som Ampera-e på 60 kW så får vi se hvem som kan levere først og flest.
Opel Ampera-e.
Toyota Prius.

ksandal

Leaf 60kw kommer ikke før 2019,  de kommer med 40kw i 2018
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

SteinP

Hei!
Det  er ikke større dramatikk knyttet til dette, enn at forhandlere vil gå over til en vente-/reservasjonsliste for nye kunder til Ampera-e.
Kontrakter som er skrevet de siste månedene, er skrevet med antatt levering i 2019. Mye skjer på halvannet til to år. Utvalget av biler med elektrisk drivlinje vil selvsagt være langt større på det tidspunktet, dermed opplever vi dette som en bedre og mer fleksibel løsning for kundene.

Como

Sitat fra: Sun på tor 19. okt 2017, kl. 18:09
Snakket med min forhandler idag. De bekreftet at de har stoppet salg inntil de vet noe mer om levering. Men de regner med å få vite noe om kort tid.
Dette er bare trirst
"regner med å få vite noe om kort tid".
Hvor mange ganger kan man si "Om kort tid" uten å følge opp.
Samtidig vet jeg ikke hva som er verst. "Vi vet ingenting" eller "info om kort tid.".
Hvis noen i Opels ledelse ber forhandlere "pause" salg av Ampera-e... hva med å gi litt mer info om hvorfor man går til det skrittet med en gang.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Lars C. Krogenæs

Det er faktisk mye mer kritisk enn en midlertidig stopp.

Opel regner med at de ikke vel selge flere Ampera-e etter at de som har kontrakt har fått levert bilen sin.

"For de som eventuelt bestiller bil nå, snakker vi om levering tidligst i 2019, og det er på et tidspunkt da vi kommer til å få nye elbil-modeller fra vår nye eier PSA. Derfor blir det litt vanskelig hvis vi samtidig skal selge en tilsvarende bil fra vår gamle eier, General Motors, sier informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge."
https://www.motor.no/artikler/opel-stopper-salget-av-elbilen-ampera-e/

I klartekst betyr dette at de prøver å levere ut det de har kontrakt på, men ikke regner med å selge GM produserte biler utover det.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

SteinP

Hei!
Nå var det faktisk ikke akkurat det jeg sa.
Jeg tror absolutt at Ampera-e kan leve sammen med flere elektriske biler fra Opel og PSA. Alle bilprodusenter kommer jo til å ha flere alternative elektriske modeller, det er ikke noen automatikk i at det skal være bygget på samme plattform.

MyMuffin

Sitter igjen med ett inntrykk av at dette er en bevisst strategi for å trenere markeds overgangen til Elbil.

Ikke opel norge altså, men høyere opp.
2026 Model Y Juniper
2024 Model 3 LR Highland - Solgt i 2025
2022 Model Y (familietralla) - Nå konebil
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

erato

Sitat fra: MyMuffin på fre 20. okt 2017, kl. 14:54
Sitter igjen med ett inntrykk av at dette er en bevisst strategi for å trene markeds overgangen til Elbil.
Tøv.

Nasatech

Jeg ville seriøst valgt en Model S 75. Sjekk inventory-listen og se om det er noe der som frister. Da kan man få bil kjapt og ikke alt for dyrt. Det er fortsatt ganske god rente også.

Inventory finner du her: http://www.itanywhere.no/inventory.php

Eller på noen andre inventory-sider på nettet selvfølgelig. God jakt!

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA