Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tanker om Tesla kan gå konkurs

Startet av T.K, onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:46

« forrige - neste »

T.K

Vi som har bestilt Tesla har virkelig lyst på Tesla. For er det noen andre vi ville kjøpt noe av om kundebehandling og feil på produktet og alle varslene på forhånd hadde vært som på Tesla? Neppe.

Selgerne minner om thailendere. I Thailand har de kultur for å svare for ikke å tape ansikt. Vet de ikke svaret svarer de allikevel. Hvilken vei er det til dit eller dit, thaier peker i øst og i vest. Det samme med teslaselgere, de svarer selv om svaret er feil, og det er det ofte. Et svar på "hva er dannelse" er "en person som vet litt om mye". Teslaselgere virker å vite lite eller ingenting om det meste, i alle fall om Tesla. Og sånn sett er teslaselgere som hvilke som helst selgere, om det så er 18-åringer og selger vaskemaskiner på Elkjøp selv om de aldri har brukt en vaskemaskin, eller som før i tiden, da det ikke var uvanlig at 18-åringer solgte bøker på gata, leksikon til tusenvis av kroner. Nå har de endret beite, nå selger de Tesla i stedet. Hvordan i all verden har de fått jobben i kompetansesamfunnet Norge? De selger jo et produkt til nærmere en million kroner.

Når eller om Tesla 3 kommer i stort antall, blir det mange flere som skal forholde seg til dette, folk med normalinntekt, for teslaeiere tjener mer enn snittet, og dermed kanskje er litt som en av mine venner, advokat. Styringsenheten til bilen hans, BMW, gikk i stykker. Jeg påpekte at bilen var tre år, og dermed kunne han få ny ved å reklamere. Han gadd ikke reklamere og krangle, hadde nok å gjøre på jobb, kjøpte derfor ny til ganske mange tusen. Kanskje teslaeiere er litt slik, bilen går i stykker, orker ikke mase med dette, setter den på verkstedet, har jo tross alt et par biler til å bruke. Men når/om titalls daglige utleveringer av modell 3, med mange feil og mangler og lånebiler og logistikk og teslas "svenske thaier" som peker hit og dit, treffer oss, da kan dette gå galt til slutt.

Real EoN

Er ikke noe dårligere kundebehandling hos Tesla en min erfaring med BMW når det gjelder nybil, Tesla er faktisk noen hakk bedre...   Langt flere som skriver om Tesla på forum, og alle småting (og større ting) kommer tydeligere frem.. Tesla går ikke konkurs, dem kommer til å lede utviklingen i overskuelig fremtid  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

cra

Du får ikke ny bil etter tre år om en enhet i bilen er gåen. På "småting" som selger ikke klarer å reparere kan du kanskje få det til, men biler og lignende gjenstander har noen unntak fra kjøpsloven. Hvis ikke er det nok langt flere enn Tesla som kunne gått konk.

Ellers kjenner jeg meg ikke igjen i det du beskriver. Har alltid fått glimrende kundebehandling, og Tesla har ikke kludret til reparasjoner mer en jeg har opplevd på andre verksteder for andre bilmerker. Tror nok opplevelsen kan variere en god deu ut fra hvilket senter man henvender seg til. Og det koker jo ned til en enkeltperson du snakker med i den andre enden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

DagfinnN

T.K = han som trollet om ampera-e, eller huske jeg feil?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Denne tråden går på en del av det samme: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35063.0.html

Antageligvis er det så mange investorer som fortsatt har tro på Tesla at de vil fortsette å spytte inn penger selv om det fortsetter å gå med tap, men jeg tror nok at Model 3-leveransene bør ta seg opp snarlig. Det er nok mange som begynner å få nok av Musk sine brutte løfter. Jeg gambler iallfall på at det går greit, de som har kjøpt biler helt fra starten har tatt betydelig større risk enn oss etterpånølere som kjøper Tesla nå. De har faktisk vært med på å snu hvordan bilbransjen ser ut i Norge.

Sitat fra: cra på onsdag 18. oktober 2017, klokken 12:51
Du får ikke ny bil etter tre år om en enhet i bilen er gåen. På "småting" som selger ikke klarer å reparere kan du kanskje få det til, men biler og lignende gjenstander har noen unntak fra kjøpsloven. Hvis ikke er det nok langt flere enn Tesla som kunne gått konk.
Jeg leste det som at han burde reklamere for å få ny styreenhet, ikke ny bil...

Jeronan

I don't think it can get much worse than people who have to deal with Møller ( Volkswagen importer and dealer in one ) or any of the French car manufacturers like Renault, who actually have a proven track record of terrible customer service.

As far as I can see, they are still very much in business today.  ::)

And car sales people..... mehh, there is such a high turnover in that job branch. It's really not suprising the average car sales person doesn't know what he/she is selling.
The moment they finally gained some knowledge about the car they're selling (if they even bother that is), they already move on to another job again.  Knowledge drain is very much an issue with a lot of companies that deal with high turnovers.

When I buy a car, I don't base that solely on the sales person I have to deal with. Far from it! What is much more important to me, is the actual service center and the kind of people working there!
Since, after you buy a car... it's those people you end up dealing with (issues, service, repairs, etc).

So the level of service is much more important and so far I have read and heard, Tesla is pretty "okay" with level of service in their Service Centers.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

cossie

Du har dessverre misforstått på samtlige punkter!
Tesla Model X100D

cra

Sitat fra: gr på onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:07
Sitat fra: cra på onsdag 18. oktober 2017, klokken 12:51
Du får ikke ny bil etter tre år om en enhet i bilen er gåen. På "småting" som selger ikke klarer å reparere kan du kanskje få det til, men biler og lignende gjenstander har noen unntak fra kjøpsloven. Hvis ikke er det nok langt flere enn Tesla som kunne gått konk.
Jeg leste det som at han burde reklamere for å få ny styreenhet, ikke ny bil...

Det vil selvsagt være noe helt annet. Klarer de ikke fikse den så må de bytte den. Tror ikke "urimelig kostnad" for en slik trumfer ulempen kunden har i det tilfellet, selv om jeg har hørt skrekkhistorier om kostnader ved bytte av enkeltkomponenter i en del biler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Sitat fra: T.K på onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:46
Kanskje teslaeiere er litt slik, bilen går i stykker, orker ikke mase med dette, setter den på verkstedet, har jo tross alt et par biler til å bruke.

Meg bekjent får man alltid gratis lånebil om Teslabilen er på verksted. Ikke mange av konkurrenter gjør det!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cirion

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:40Meg bekjent får man alltid gratis lånebil om Teslabilen er på verksted. Ikke mange av konkurrenter gjør det!
Min erfaring er at konkurrentene ikke en gang lot meg prøvekjøre når jeg skulle kjøpe bil. Lånebil ved service/garanti reparasjon har jeg kun opplevd hos Tesla.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Mons

Jeg har også hatt mine tanker om Tesla kanskje går konkurs. De satser veldig høyt, så risikoen er ikke ubetydelig. Nå er det mye som er bra også, så fremdeles er jeg optimist på vegne av Tesla. Ikke minst ser det ut til at de fremdeles har noen års forsprang på konkurrentene innen elbilmarkedet. Derimot er det et overhengende behov for en bedring av kundeopplevelsen. Nå fokuserer de maks på et segment med mye penger, og har åpenbart forventninger om at varen tas i mot med takk, uten spørsmål og til høyeste pris. Hvordan dette går når man skal inn i massemarkedet, er jeg meget spent på. Jeg, som egentlig har vært fanboy i mange år, fikk en real knekk i Tesla-gleden da jeg bestilte og kjøpte bil nå nylig. Makan til dårlig håndtering av et salg trodde jeg man skulle lete lenge etter, men her på forumet ser jeg at min dårlige opplevelse er noe jeg deler med mange andre.

Nå som jeg personlig har svelget noen kameler, slikket mine sår og etterhvert akseptert at Tesla har utnyttet meg som kunde, kan jeg si at selve bilen leverer veldig godt. Produktet er altså veldig bra, til tross for at kjøpsopplevelsen kan være svært dårlig. Det får meg til å tenke at Tesla burde endret strategien sin. De bør fokusere maks på det de har kontroll på, og legge ned det som ikke fungerer. For min del ville det vært en langt bedre opplevelse av salget om Tesla gjorde som følger:

  • Oppdatert nettsiden sin med en god og troverdig oversettelse, hvor det produktet som blir beskrevet også er det som blir levert. Eventuelt kun brukt engelske sider.
  • Levert alle biler med Posten, DHL eller tilsvarende uavhengig transportør. Gjerne med forskjellige transportalternativer, til forskjellige priser
  • Akseptert forhandlere, som på eget initiativ kjøper og videreselger biler fra Tesla. De som har behov for klargjøring og veiledning, kan få det av disse
  • Droppet egne butikker, selgere og delivery spesialister, og latt tredjepart stå for verkstedsreperasjoner
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Megaoctane

Sitat fra: Cirion på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:37
Min erfaring er at konkurrentene ikke en gang lot meg prøvekjøre når jeg skulle kjøpe bil. Lånebil ved service/garanti reparasjon har jeg kun opplevd hos Tesla.
Lånebil har jeg fått gratis hver gang hos alle Mercedes forhandlere.
Prøvekjørte masse biler nå før jeg skulle ha ny bil. Kjørte Volvo, Mazda, Mercedes, BMW, Tesla og VW. Flere lånte bil over natta/helgen...

trykkertor

Sitat fra: Megaoctane på onsdag 18. oktober 2017, klokken 23:28
Sitat fra: Cirion på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:37
Min erfaring er at konkurrentene ikke en gang lot meg prøvekjøre når jeg skulle kjøpe bil. Lånebil ved service/garanti reparasjon har jeg kun opplevd hos Tesla.
Lånebil har jeg fått gratis hver gang hos alle Mercedes forhandlere.
Prøvekjørte masse biler nå før jeg skulle ha ny bil. Kjørte Volvo, Mazda, Mercedes, BMW, Tesla og VW. Flere lånte bil over natta/helgen...
Min erfaring er også at andre forhandlere har latt meg demoprøve bil over helgen.
Kun Tesla satte foten ned og sa prøvekjøring var 45min maks 1 time.
De hadde problemer med folk som "prøvekjørte" bare for å more seg, og biler kom i retur med politiet, bilder fra fotobokser osv.....
Vel, jeg legger ikke over en halv million kroner i en bil jeg knapt har fått prøve i 45 minutter.
Skal en se om en bil dekker ens behov, kjøre og bruksmønster tar det mer enn som så.

sylwester

Sitat fra: T.K på onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:46
...
Når eller om Tesla 3 kommer i stort antall, blir det mange flere som skal forholde seg til dette, folk med normalinntekt, for teslaeiere tjener mer enn snittet,...

Har du noen kilde til den infoen der?

På grunn av elbilfordelene så skal du ikke pendle mye før en såpass dyr bil kan være rimeligere i TCO enn en liten bensinbil til 150'kr. Dvs. at hvis du er rik nok til å kunne kjøpe en ny bil så er det bare kredittgrensen din som står i veien for en Tesla og en rimeligere bilverdag.

TM3 vil selvfølgelig bli enda rimeligere så en del av de som idag har TMS kunne sikkert heller ha valgt TM3 hadde den vært tilgjengelig. Tesla driver å gjør TMS og TMX dyrere ved å legge på litt opsjoner som standardutstyr. Skal bli spennende å se hvordan salget på de går når TM3 er i full produksjon og leveringstiden er lav, kanskje i 2020.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Vhagar

Sitat fra: T.K på onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:46for teslaeiere tjener mer enn snittet

En påstand jeg ser ofte, men som jeg ikke er enig i.
Selv tjener jeg ca 50% av snittlønnen i Norge i 2016 (sum alle sektorer) og har en Tesla Model X75D i bestilling. Jeg er med andre ord ingen "riking" som kjører Tesla og det er flere av oss!

Min teori er at det er "rikinger" som har kontroll på sin egen økonomi og faktisk bruker tid på å regne på slikt og funnet ut at en Tesla er økonomisk forsvarlig i forhold til alternativene. Her burde flere rett og slett gått gjennom sin egen økonomi og de har trulig da kunne se det samme, at å gå over fra diesel til elbil (Tesla) faktisk er lønnsomt. Men her ligger problemet, "fattige" regner sjelden på privatøkonomien sin og går dermed glipp av det de TROR er luksusgoder som bare "rikinger" kan ta seg råd til. Og vips har vi "klasseskille" på elbiler.

For egen del går jeg nå fra diesel til elbil, fra en bil til under en halv million til en Tesla til ca doble prisen, 800 tusen. Og jeg ender opp med å ha et bilhold som er billigere med god margin enn jeg hadde før Tesla kjøpet! Her kommer det berømte regnestykket inn som alt for få setter seg ned og gjør, og dermed oppstår misunnelsen og feile tankerekker om at det bare er rikinger som har råd til Tesla.

Fasiten min er at med dobbel så dyr bil, lånet inkludert, så kommer jeg ut med ca 30 tusen i pluss i året i forhold til gamlebilen, en differanse som bare ville økt pga kostnader til service/vedlikehold på en gammel dieselbil. Og som vil øke jo flere mil jeg kjører i året med Teslaen (bidrar til økt differanse på drivstoffkostnadene). En eventuell avgift fra nyttår (om bilen blir utlevert over nyttår) vil redusere dette betraktelig i noen år, men men.

Jeg tror flere kunne tenkt seg å spart 30 tusen i året på bilholdet sitt, men da må de gidde å ta regnestykket og ikke skylde på at det bare er rikinger som har råd til en Tesla.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA