Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakbremsene henger seg opp: løsning

Startet av Ernie, onsdag 18. oktober 2017, klokken 01:59

« forrige - neste »

Ernie

Problemet:
Bakbremsene har en lei tendens til å låse seg av og til. Dette ordnes som regel ved å bremse hardt noen ganger. Problemet oppstår ofte når det er fuktig.

Min løsning:
Som en litt mer varig løsning valgte jeg å rense trommelbremsene. Som veiledning brukte jeg denne video: https://www.youtube.com/watch?v=zxMeQlwCStM

Jeg brukte 2 stk. maskinskruer til fjerning av bremsebåndene. Ifbm. dette ble 2 skiver som holder bremseskoene på plass ødelagt.

Hva heter skivene? Er det enkelt å skaffe slike da jeg ønsker å rense bremsene noe oftere.

Rensing av bremsebåndene m.m. ble utført med bremserengjøringsspray fra Biltema og en klut.

Etterpå funket bremsene bra igjen.

Jeg har forøvrig brukt en del Biltema zinc spray på bilens understell og hjuloppheng. Det ser bedre ut og vil forhindre forhåpentenligvis noe av rusten.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Pastor1

Takk for to nyttige og godt illustrerte innlegg om DIY-fiks på i-miev. Det vil helt sikkert bli nyttige for flere av oss!
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

tomrh

Det er på tide å prøve å rense, for nå henger og hyler det til gagns. Etter 160.000 km kan det vel hende skoene bør skiftes også, men håper en rens er nok.

Sitat fra: Ernie på onsdag 18. oktober 2017, klokken 01:59
Jeg brukte 2 stk. maskinskruer til fjerning av bremsebåndene. Ifbm. dette ble 2 skiver som holder bremseskoene på plass ødelagt.
På videoen bruker han to maskinskruer for å få av dekselet. Du skriver at du brukte skruer til fjerning av bremsebåndene, er det samme operasjon du snakker om?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

engolf

Bakbromsarna hänger oftast på grund av att handromsvajern fryser fast. Vajern löper i en strumpa, och kommer det fukt in där i kombination med minusgrader=kärvande hanbroms. Det behövs inga stora mängder vatten heller, ett par droppar räcker att låsa vajern och bromsarna.

JensC


erik e

Bakbrems på denne bilen hugger til når det kjøres sakte i fuktig vær. Bremser bør renses og smøres 1 (2) ganger i året. Har vel ikke hørt noe om at håndbrekket henger på . ?????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stjerneglis

Har aldri opplevd frosset parkeringsbrems på vår iMiev som står ute hele året.

Materialet i de originale bremseklossene og -sko på denne bilen liker ikke fuktig vær. Vi opplevde også at bremsene hugget og låste seg, men etter at jeg byttet til andre ikke-originale klosser foran i sommer har dette fenomet vært helt fraværende. Høylytt piping ifm bremsing + rygging + sving er også borte  :+1:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

tomrh

Kraftige oppbremsinger hjalp ikke lenger, så kjøpte bremserens på Biltema og renset i dag slik som på youtube-videoen. Gikk overraskende greit, og etter en tur med noen oppbremsinger er problemet løst. Ca 4 mm tykkelse på bremsebånd nå etter 170.000 km så holder nok ut bilens levetid.

Det eneste problemet underveis kan være at skruehullene er rustne slik at man blir usikker på om maskinskruene har riktige gjenger. Heldigvis var ett av skruehullene helt ok slik at jeg kunne skru langt inn med bare fingrene og ble da sikker på riktige gjenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA