Finnes det aldringsmodeller for 30kwt batteriet?

Startet av Trekkoppbil, tir 17. okt 2017, kl. 23:51

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Dette er første gang jeg ser ett 8-barers 30kwt batteri: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=2568906#
Bilen ser ut til å være dårlig holdt, og jeg trur bruktbiler med 30kwt's batteri avhenger helt av hvordan de er holdt. Det er mulig å kjøre disse batteriene styggvarme med hensyslaus hurtiglading til høye nivåer.

For 2011- og 2012-batteriene finnes det aldringsmodeller: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Det sies at det stadig kom bedre kjemier til 24kwts batteriet, og jeg har inntrykk av at batteriene etter sommeren 2013 er mer robuste.
Finnes det aldringsmodeller for nyere batterier?
Og hva med 30kwt's batteriene. Har man der måttet starte læringskurva på nytt, så disse batteriene har kort levetid?
Når jeg kikker på gjettometeret på brukte 30kwt som er til salgs, så ser det ikke så greit ut.

Og hva med 40kwts batteriet?
Det eneste jeg har lest om det, er at Nissen regner 90% kapasitet etter 500 sykluser. Hvis man tar for gitt at det er toppladinger som sliter, og enkelte fullader 2 ganger om dagen, så når man 500 oppladninger på ett år.

sylwester

Den er jo bare en kurve tilpasset garantien. Jeg tror batteriene virker helt likt i vårt klima så du kan sikkert bruke de samme for 30 og 40. I realiteten vil de være noe bedre siden du bruker mindre av batteriet og har færre sykluser i løpet av et år.

En ladesyklus får du ikke til på en lading selv om du starter etter bilen stoppet pga lite batteri så får du kun ladet 2kWh mindre. Med snittkjøelengden er det ca 63 ladesykluser i året med en 40kWh Leaf.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA