Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RFID Brikke her, RFID der, og hvor mange blir de til sammen ?

Startet av Arrre, søndag 15. oktober 2017, klokken 18:56

« forrige - neste »

Arrre

-elbil foreningen selger en slik RFID med medlemsskapet (~450)
-denne kan brukes for Grønnkontakt (som ellers tar 50.-) - bare den er nevnt som alternativ.
-Fortrum gir RFID dingsen gratis,, men tar også elbilforeningen ..men vil ikke fungere med de andre, f.eks Grønnkontakt ?
(og dette er bare de eneste vesentlige leverandørene jeg kjenner)
-andre leveradører betyr mer mess, og før vi snakker om Finland/Sverige er det mange stykker ?

Jeg ville forventet at en RFID bare er sender ut en kode, som kan registreres hos alle, der man er medlem og har registrert koden på sin nettside, men er det slik det fungerer ? 

1: har de fleste her en eneste RFID og kan bruke den mellom "alle" dere trenger ?

2: hvor mange ender folk opp med ?

svingen

kommer jo langt med og bestille fra fortum og grønnkontakt.
finnland/svergie/ er det fortum som er konge på haugen har jeg skjønt.
skal du til danmark er det clever som gjelder og her må du bestile egen.....Når det er sagt er det jo ikke akuratt stoe "chipp" det her så kan fint ha på nøkkelen :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Arrre

men hva med å registrere den ene hos den andre, altså grønn* hos fortum, eller omvendt ? - har de et optisk lesbart nummer på (tall eller strekkode).  ?   Hvis de har det, er det jo stor sjanse for at de kan kryssregistreres helt fint.

chiller

Jeg bruker den jeg fikk fra elbilforeningen hos både fortum og grønn kontakt.

hanche

Sitat fra: chiller på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:52
Jeg bruker den jeg fikk fra elbilforeningen hos både fortum og grønn kontakt.
Jeg og. Men jeg fikk ofte problemer med den på Fortums ladere, så jeg bestilte en fra dem direkte. Elbilforeningens brikke har alltid virket fint på GKs ladere for meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

Vi har brikke fra Fortum (0,-) og brikke fra GK (50,-) hengende på samme nøkkelring, fast stasjonert i bilen. App for BKK. Har ikke hatt behov for noe annet.

fredag

#6
Dette var en morsom lek :-)

I tillegg til Fortum, Grønn Kontakt og Elbilforeningens ladebrikke har jeg altså et gammelt prepaid kort fra Clever Danmark, et nytt postpaid kort fra Clever Sverige, Ecotricity, The New Motion, Ladenetz, ladekortet til strømselskapene SwB/EwE i Bremen og et ubrukt kort som det står Ishavsveien på som de sendte ut til alle registrerte elbiler en gang i steinalderen.

Men jeg mangler vel tysk Vattenfall, Duferco Energie, KiwHi Pass, Elmo, Mobi.E, IBIL og Plugsurfing charging key for å få en akseptabel samling.

Neste lek: Hvem har flest adaptere til forskjellige typer kontakter for lading? Det mest spennende jeg har her er vel bare fransk type3c-kabel...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Arrre


Lars C. Krogenæs

Nå er det jo ting på gang for å gjøre det letter å reise med elbil i Europa hvis du ikke har Tesla.

Grønn Kontakt har avtale med Fastned (Nederland), Sodetrel (Frankrike) Smatrics (Østerrike) og Gotthard FASTcharge (Sveits) Tipper de får til en løsning på våren 2018 for roaming i hverandres nettverk med bruk av GK sin brikke for oss i Norge.

Fortum har nettopp inngått avtale med Allego som har mange ladere i Europa. De skal jobbe for roaming-avtale mellom laderne sine. Allego er på sin side med i Ultra-E project hvor også Audi, BMW og Renault er med.

BMW, Mercedes, Ford, and VW og Porsche er på sin side i ferd med å etablere sitt pan-europeiske ladeselskap. Det går rykter om en norsk partner/bensinstasjonkjede uten at jeg har fått dette bekreftet...

Så har vi The Hubject som teknisk muliggjør avtaler på tvers av operatørene uten det behøver å bety at man faktisk vil tillate roaming. 

Vi er fremdeles i elbilens steinalder, selv om vi i Norge ligger et lysår foran de andre landene. Mye skjer og jeg tror foreløpig at "alle ligger med alle" før man finner en endelig struktur på dette.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Arrre

tøft, håper fremtiden går mot noe slik som du beskriver her, heller enn å ha masse småkonger med hvert sitt system overalt.

goggo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 10:16
Nå er det jo ting på gang for å gjøre det letter å reise med elbil i Europa hvis du ikke har Tesla.

Dette har vært "på gang" i ganske mange "Tesla år" nå Lars ;)

Både Fortum og GK har jo tidligere sagt at de skulle ha Hubject roaming og at det var like rundt hjørnet.
De hadde begge informasjon om dette på websidene mener jeg å huske, men dette er fjernet nå bortsett fra på arkivsiden til Hubject.

https://www.hubject.com/2015/10/

Jeg er ganske sikker på at dette ikke blir løst før EU myndighetene pålegger aktørene å ha en felles roaming standard, på samme måte som det er med mobiltelefoni.

Jeg begriper forøvrig ikke hvorfor ikke Chademo og CCS støtter "Tesla metoden" for identifikasjon, så kunne man slippe RFID brikka også. Da kunne bilens ID utveksles som en del av handshake signalet og så kan back-end systemet sjekke om det finnes en avtale for denne bilen eller ikke. 

EDIT: Fant denne linken fra april 2014 hos Fortum
http://media.fortum.se/2014/04/04/fortum-inleder-samarbete-med-hubject-charge-drives-kunder-far-nu-tillgang-till-europeiskt-natverk-av-laddstationer-for-elbilar-2/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

fredag

#11
Sitat fra: goggo på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:12
Jeg begriper forøvrig ikke hvorfor ikke Chademo og CCS støtter "Tesla metoden" for identifikasjon, så kunne man slippe RFID brikka også. Da kunne bilens ID utveksles som en del av handshake signalet og så kan back-end systemet sjekke om det finnes en avtale for denne bilen eller ikke. 

Morsomt at du skulle nevne det, for Fastned har aktivert Autocharge nå i dag for CCS hurtigladere. Autocharge er en standard som er en del av CCS-standarden/protokollen. Bare å plugge kabelen inn i bilen. Bilen forteller hvem den er, og Fastneds backend sjekker om bilen har abonnement hos dem. Ingen kort eller app er påkrevet.

https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

goggo

Sitat fra: fredag på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:16
Sitat fra: goggo på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:12
Jeg begriper forøvrig ikke hvorfor ikke Chademo og CCS støtter "Tesla metoden" for identifikasjon, så kunne man slippe RFID brikka også. Da kunne bilens ID utveksles som en del av handshake signalet og så kan back-end systemet sjekke om det finnes en avtale for denne bilen eller ikke. 

Morsomt at du skulle nevne det, for Fastned har aktivert Autocharge nå i dag for CCS hurtigladere. Autocharge er en standard som er en del av CCS-standarden/protokollen. Bare å plugge kabelen inn i bilen. Bilen forteller hvem den er, og Fastneds backend sjekker om bilen har abonnement hos dem. Ingen kort eller app er påkrevet.

https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging
WOW, det var en positiv overraskelse :)
Da er det bare å håpe at Chademo får det samme...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Sitat fra: fredag på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:16
Sitat fra: goggo på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:12
Jeg begriper forøvrig ikke hvorfor ikke Chademo og CCS støtter "Tesla metoden" for identifikasjon, så kunne man slippe RFID brikka også. Da kunne bilens ID utveksles som en del av handshake signalet og så kan back-end systemet sjekke om det finnes en avtale for denne bilen eller ikke. 

Morsomt at du skulle nevne det, for Fastned har aktivert Autocharge nå i dag for CCS hurtigladere. Autocharge er en standard som er en del av CCS-standarden/protokollen. Bare å plugge kabelen inn i bilen. Bilen forteller hvem den er, og Fastneds backend sjekker om bilen har abonnement hos dem. Ingen kort eller app er påkrevet.

https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging
Flott! Får håpe de norske leverandørene (som burde vært først..) også får til dette.

OhmPaPa

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 10:16
Nå er det jo ting på gang for å gjøre det letter å reise med elbil i Europa hvis du ikke har Tesla.

Grønn Kontakt har avtale med Fastned (Nederland), Sodetrel (Frankrike) Smatrics (Østerrike) og Gotthard FASTcharge (Sveits) Tipper de får til en løsning på våren 2018 for roaming i hverandres nettverk med bruk av GK sin brikke for oss i Norge.

Fortum har nettopp inngått avtale med Allego som har mange ladere i Europa. De skal jobbe for roaming-avtale mellom laderne sine. Allego er på sin side med i Ultra-E project hvor også Audi, BMW og Renault er med.

Noen som kjenner til om det er noe fremskritt her? Planlegger Spaniatur og har funnet noen ladere i Spania - men må registrere meg på nett og sliter når websidene deres kun er på Spansk. Hadde vært greit med roaming her også. Kanskje EU kan få til noe her også slik de gjorde med mobilene?

Har RFID fra Grønn Kontakt og Fortum - men er ellers skikkelig noob når det gjelder lading utenlands.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA