Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

emmern

Jeg befinner meg på Sørlandet, så det var synd... Jeg er villig til å hjelpe altså, og jeg er også tilfeldigvis softwareutvikler. ;)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

ReneM

Jeg har ingen 300 versjon men har en original rosa-tech kabel. Bor i Bergen, dersom det er en 300 eier i Bergen kan jeg lese den ut.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

elektrolux

Hva med å ta med Ross Teck til Møller og lese ut det du trenger der?

Møller i Stavanger har vært veldig samarbeidsvillige når jeg trengte å teste ut ladesystemet på FL golfen, og jeg er sikker på at også Møller Oslo er keen på å finne ut av dette.

Vil jo være et salgsargument at bilene er lette å oppgradere. Bare snakk om å treffe rette mannen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

offpist

#78
Ja det hadde nok vært mulig om man kjenner riktig person i møller men vil helst ikke gå den veien.
Alle jeg har snakket med hos Møller sier dette er umulig, og de fleste tror jeg faktisk mener det oppriktig.
Så det kan nok hende dette prosjektet aldri vil lykkes.

Det hadde også vært spennende å prøve en 2017 modell lader, for å se om man får til 32A lading.
Selve laderen er svært enkel å bytte sånn rent fysisk.

For å oppnå 2X16A må man så klart bytte ladepluggen med ledningsnett, men jeg hadde klart meg med 1 fase 32A også.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ReneM

Du skrev at du hadde montert batteriet.

Hva var det som ikke kommuniserte? Oppdaget VCDS batteriet? Klarte du å lese ut noe som helst? Hadde batteriet status «coded» i CAN gateway?



2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

elektrolux

Hva med å prøve laderen fra en US Golf. Sikkert enklere å få til å fungere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Fikk du noen respons fra disse utenlandske karene?

Tror nok du uansett finner bredere kompetanse på VCDS på andre forum, både utenlandske og norske som VACN (krever medlemsskap), detailersclub, kanskje bilforumet eller en eller annen facebookgruppe?

https://www.detailersclub.no/forums/topic/22071-oversikt-over-medlemmer-med-vcds-vagcom/?page=2
https://www.detailersclub.no/forums/topic/18333-vag-com/

offpist

Fra det jeg kan lese ut fra motor controlleren på min 2014 mod så er maks spenning 360V og laveste er 255V.
Siden batteriet har 88 celler så blir det maks 4,0909V o minimum 2,8977V pr celle.
Vil overaske meg om FL modellen har andre innstillinger.

Ser også at maks power limit er 95,504KW.
Maks Torque er 551NM.

Her nok innstillingene høyere på FL modellen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Roy e-Nordmann

Jeg har en 300 modell og befinner meg i Bergen hvis du fortsatt vil ha hjelp til å få lest ut koden. Har selv ikke Ross tech kabel, så er avhengig av ReneM.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

offpist

Takk Roy, jeg har bedt ReneM kontakte deg. Dere bor begge i Bergen skjønner jeg.

Siste nytt nå er at vi kommer til å gå et steg videre med prosjektet og flytte batteri kontrolleren slik jeg har beskrevet i innlegg #57.

Det betyr vi må åpne min 2014 batteri pakke.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ReneM

Sitat fra: offpist på mandag 13. november 2017, klokken 10:55
Takk Roy, jeg har bedt ReneM kontakte deg. Dere bor begge i Bergen skjønner jeg.

Siste nytt nå er at vi kommer til å gå et steg videre med prosjektet og flytte batteri kontrolleren slik jeg har beskrevet i innlegg #57.

Det betyr vi må åpne min 2014 batteri pakke.

Da skal vi lese ut en FL i kveld! Sender deg en autoscan og channels maps ila kvelden!
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

ReneM

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

offpist

Takk!
Interessant at de har økt maks spenningen til 369V (4,1931V) og minimum til 250V. Det er nok her de har hentet ut noe av den ekstra kapasiteten. 0,1V ekstra pr celle høres kanskje ikke så mye ut, men det utgjør en del.

Skal se på resten i morgen.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

j-Golf

#89
Sitat fra: offpist på mandag 13. november 2017, klokken 22:01
Takk!
Interessant at de har økt maks spenningen til 369V (4,1931V) og minimum til 250V. Det er nok her de har hentet ut noe av den ekstra kapasiteten. 0,1V ekstra pr celle høres kanskje ikke så mye ut, men det utgjør en del.

Skal se på resten i morgen.

Svarer de 4,19 volt til 100% på "tankmåler" eller er der stadig en buffer, så 100% svarer til lavere spænding? Nogle NMC celler (VW bruger NMC chemistry så vidt jeg ved) kan lades til 4.3 volt i følge http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion , men om e-Golf bruger netop den type, er jo usikkert. Hvis ikke de bruger den type, så er cellerne presset mere på FL300 end på 190 e-Golf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA