Varmen blir borte i kupéen etter kort tid

Startet av Toalmar, torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:49

« forrige - neste »

Toalmar

Nå etter at det har begynt å bli litt kaldere ute så merker man mere til dette med varmevifte kupéen. Etter oppstart og i noen kilometer kjøring så synes alt er normalt, men når jeg har fått kjørt i ca 10 minutter føles det ut som det blir kaldere i kupéen. Har prøvd å skru opp temp uten at det hjelper synes jeg
Kjører mest på Eco Pro og 21 grader         
AC står på auto, men har prøvd uten auto også. Synes ikke det er noen forskjell om jeg kjører i Comfort heller.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

johanf

Eco Pro er vel "problemet" her? Hvis jeg ikke har misforstått noe (har ikke i3 selv) så er vel det en modus hvor bilen ikke kjøler ned eller varmer opp luften som går gjennom varmeanlegget?

Prøv Eco eller Comfort og se om det gjør noen forskjell.

02jan

Eco pro er ikke problemet. Som kjøremodus på norske våte/snøbelagte vinterveier ville jeg anbefalt å ikke kjøre i Comfort.

Det går å sette klimaanlegget til å yte samme effekt, som i Comfort modus.

En annen mulighet er å bruke klimatiseringen enten pre instillt, eller ved et lite tastetrykk på FOB'N eller via app noen få minutter før avreise.

Kjører med innstilt 19grader hele året, hverken barn eller damer har klaget på temperatur, nå inn i 4. Vinter med i3

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Toalmar

Bruker klimatisering mange morgener og da er jo bilen varm ved avreise, synes den blir kaldere underveis

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

JorgenM

Sitat fra: 02jan på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:20
eller ved et lite tastetrykk på FOB'N eller via app noen få minutter før avreise.
Kan man starte klimatisering med fob? Hvordan?
Her er noe jeg ikke har fått med meg på to år :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Orbit

Knappen med en rombe/firkant kan programmeres til en av flere muligheter under kjøretøyinnstillinger->nøkkel. Default er vel åpning av bakluke, som har liten ekstraverdi dersom du har "Comfort access".

Merk at innstilling følger nøkkel, så du nå sette det opp for begge for å få det likt. (i alle fall dersom du har forskjellig brukerprofil på nøklene)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Takk, genialt.
Det skal jeg sette opp når bilen kommer hjem fra verksted :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

PionerThink

Er vel også slik at "Auto-innstillingen" er presatt med varme nesten kun fra senterdysene for å få mest mulig varme ut i kupeen. Hvis viftehastigheten i tillegg er satt lav så kommer det ikke så mye varme ut på sikt selv om det er litt kaldt ute ??? (selv med forvarming så føler jeg også at hastigheten på vifta kun opprettholdes kort tid for å oppnå "presatt temp" før den senkes ned igjen hvis "Auto" er inne?)
Hadde tidligere i uka vært ute i kulden og satte meg inn og følte beina var litt vel kalde. Måtte da justere på knappen ved hjulet der man endrer retningene på luftstrømmene slik at denne pekte ned i fotbrønnen for å få varmen litt opp igjen på tærne ;)
Var uansett ett godt forslag om programmeringen av nøkkel da dette kan være praktisk som i mitt tilfelle når man er iskald på henda og det ikke er så lett å få frem og trykke på mobilen :o

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Autowinder

Jeg merket at A/C påslått i den kalde årstiden gir vesentlig mindre varme i kupé enn med A/C avslått, og kjører med AUTO på og uten A/C når det er kaldt. 
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

PionerThink

Hmmm, har ikke tenkt så mye på dette med AC faktisk når det gjelder temperatur ???
Har bilen stående ute, så derfor står ofte AC på for å holde fukten(les; også duggen) ute av bilen ;)
Men jeg har ved noen anledninger, ved lave temperaturer, hvis ikke det har vært fuktig skrudd den av. Har dog ikke tenkt så mye på om tempen har endret seg, men når du sier det så er det vel kanskje ikke helt unaturlig :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

02jan

Bruker kun ac ved vått vær og ekstrem varme.

Kjører eco pro, 19 grader . Auto og setter vifte til trinn 2 manuelt.

Når jeg har barn i baksete , stiller jeg ofte vifte på 3. Det er for tett luft der bak. Kjører også åpen soltak/ vippefunksjon også i regnvær og i temp ned mot 0, for å sikre nok lufting ( kjøring på landet og god avstand til dieseleksos).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil Fonn

Kjører mest i comfort med 19c og auto uten A/C på klima. Fungerer for det meste utmerket bortsett fra når det er liten forskjell på ute og inne temp. Kan virke for at varme/varmepumpe da slåes helt av når innstilt temperatur er oppnådd, for så å slå seg på igjen når inne temp synker. Opplever da periodevis kald luft i dysene. Har selv løst dette ved å skru opp temp en grad og får da varm luft hele tiden. Kan det være at varmepumpen ikke leverer lav nok effekt ved liten temperatur forskjell ute/ inne og slår seg av å på etter behov?
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jemu

Har nøyagtig samme problem i min 2 år gamle i3 - både i  comfort og eco pro-modus: Varme fungerer i ca. 10-15 minutter hvoretter der blåses kald luft inn - uansett temperaturinnstilling. Jeg kan skru opp til 25 grader og der blåses stadig kald luft inn. Påtalte problemet ved service (Jaeger i Åsane, Bergen). Men det hadde øyensynlig ingen interesse. Håpet at en softwareoppdatering ville hjelpe, men desverre nei. Det betyr at vi nå går perioden med blåfrosne lår i møte (pendler 2 X 40 km hver dag).  :-1-:

Mr.Zero

Litt varierende temp på min også. Skal putte en sonde fra et tempmeter inn i luftdysa og følge nøye med fremover..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ingeniøren

Funger helt fint i EcoPro hos meg. Nå er jeg og en varmovn så min står på 18 grader hele året  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA