Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Strøm Tycoon, ons 11. okt 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

Trekkoppbil

En normalbuss på 20 tonn sliter veien 64 ganger så mye som en Tesla på 2,5 tonn.
I Oslo skattlegger man bilister for å bruke penga på kollektivtrafikk. Burde det ikke heller være motsatt? Det er konkuransevridning å subsidiere kollektivtrafikken.

Oreo

OM dette vedtaket vedtas (det er jo et FORSLAG til Statsbudsjett), NÅR vil det i så fall tre i kraft?
Er det 1. januar 2018 som gjelder da? eller en eller annen gang ut i 2018??

Sitter med fingeren på knappen nå som rentekampanjen (nok en gang) skal avsluttes og registrerer at det er sen desember levering for X100, mens det er januarlevering for X75.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Oreo

Sitat fra: Oreo på tor 12. okt 2017, kl. 01:03
OM dette vedtaket vedtas (det er jo et FORSLAG til Statsbudsjett), NÅR vil det i så fall tre i kraft?
Fant vel i grunn svaret selv på Wikipedia:
"Statsbudsjettet er det budsjettet som omhandler den norske statens utgiftsrammer og anslåtte inntekter i et kalenderår. "
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Bondeknøl

Dette har vi vel ventet på?
Jeg synes at når det først snakkes om avgift på elbiler så begynnes det i hvertfall i rett ende. Det er jo de litt mere luksusbilene som rammes, og det er vel rett?
Det hyles og skrikes angående mindre skatt til de rike. Hvorfor er de ikke da rett å legge litt avgifter på de bilene som de rike kjøper?

Her i forumet jubles det over høye salgstall. Er ikke dette resultatet av de høye salgstallene?

Så er det som tidligere nevnt lagt inn poster som regjeringen bruker til å gi etter for slik at opposisjonen har noe de kan ta æren for å ha avverget. Statsbudsjettet har alltid lagt inn poster som de vet ikke blir gjennomført.

Sele

Handler ikke om rik eller rikere. Myndighetene ønsker flere elbiler på veiene og da blir dette feil signaler de sender ut.

Som Fredrik Hauge sier,de har gitt store avgiftslettelser til hybridbiler som har satt inn et batteri for syns skyld – når de nå vil innføre en engangsavgift på opptil 70.000 kroner på større elbiler.

Ren parodi og det er nok pengene som har innhentet sittende regjering.

gigafactory

Sitat fra: sylwester på ons 11. okt 2017, kl. 22:15
Sitat fra: JorgenM på ons 11. okt 2017, kl. 20:06
Avgift på vekt er vel ikke ulovlig, i såfall er det mange fossilnybilkjøpere som kan kreve tilbakebetaling :)

Hvis det kun er Mazda som har gusjegrønne biler og myndighetene lager en skatt på den fargen så er det konkurransevridende og ulovlig i følge EØS-avtalen. Slik jeg ser det så er det kun Tesla sine biler og faktisk alle modellene de selger som er rammet og *INGEN ANDRE*. Hvordan kan det være rettferdig overfor Tesla?

Jeg tror det er forslag om innføring av "normal" engangsavgift på elbil. En får ca 77 000 i fradrag hvis det er null CO2-utslipp med dagens modell. Selvsagt er det null i NOx-avgift for elbiler så det eneste som koster er vekt. Hadde elbiler blitt regnet som vanlige biler ville det ha vært snakk om et par hundre tusen i vektavgift for tyngste TMX, jeg tipper det blir mer etter f.eks. PHEV-modellen, hvor de kun regner avgifter etter 74% av bilens egenvekt. De tallene som er lekket stemmer ikke helt med dagens satser, så forventer i så fall noen justeringer.

Men jeg tror dette er kun av akademisk betydning, forslaget er minst to år for tidlig ute og vil nok bli brukt som forhandlingskort. Det å trekke det i bytte mot gjennomslag på noe annet blir som å svelge verdens minste kamel for regjeringen.

Mobileum

SitatMen jeg tror dette er kun av akademisk betydning, forslaget er minst to år for tidlig ute og vil nok bli brukt som forhandlingskort.

Mot hvem skal de bruke forhandlingskortet? KrF? Tror ikke KrF er vil stå hardnakket i mot forslaget. Ap støtter det sikkert. "Ta fra de rike".
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

gigafactory

Go-carter

Kan ikke Tesla dra Buddy-kortet? Registrere bilene med egenvekt uten batteri siden det er "drivstoff"?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bondeknøl

Sitat fra: Sele på tor 12. okt 2017, kl. 07:35
Handler ikke om rik eller rikere. Myndighetene ønsker flere elbiler på veiene og da blir dette feil signaler de sender ut.

Som Fredrik Hauge sier,de har gitt store avgiftslettelser til hybridbiler som har satt inn et batteri for syns skyld – når de nå vil innføre en engangsavgift på opptil 70.000 kroner på større elbiler.

Ren parodi og det er nok pengene som har innhentet sittende regjering.
Men 70000 i avgifter på en slik bil er da ingenting sammenlignet med hva andre biler i samme klasse må ut med? Det er jo ikke halve momsen engang, og den betales jo heller ikke.

jlan

Det eneste holdbare argumentet er at en tyngre bil kan forårsake mer skade enn en mindre bil i en kollisjon. Hvis dette kan bevises statistisk så synes jeg det er greit at vi som har tyngre biler tar akkurat den kostnaden, enten over forsikringspremien eller på andre måter (mulig vi til en viss grad gjør det allerede). En slik diffrensiering må i tilfelle gjelde alle, også busser, lastebiler, varebiler og bobiler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sele

@Bondeknøl

Handler ikke om det er ingenting pga ditt og datt. Handler om elbilens levekår for og få flest mulig elbiler på veiene da blir dette feil signaler. Det finnes utrolig mange elbilhatere der ute er bare og lese kommentarfeltene i artikler som omhandler elbil. Tror ikke det blir lettere og få disse over på elbil om avgiftene økes for elbilen.

Konsekvensen av denne politikken har nok nådd hodene på politikerne men fortsettes jakten på elbilen så lider den en sakte død.

Et eksempel på en elbil hater fra et kommentarfelt.

Vektavgift må i rettferdighetens navn være lik uansett drivlinje, og de burde også betale normal takst i bomringer og på ferjer - de tar opp like mye plass og sliter mer (pga høyere vekt) på veidekket enn "fossilbiler" på samme størrelse.

(Så får vi diskuterte moms ved neste korsvei)

JorgenM

Sitat fra: sylwester på ons 11. okt 2017, kl. 22:15
Slik jeg ser det så er det kun Tesla sine biler og faktisk alle modellene de selger som er rammet og *INGEN ANDRE*. Hvordan kan det være rettferdig overfor Tesla?
Du tror ikke det kommer andre elbiler på over 2 tonn noen gang?  :)

Ellers enig med Bondeknøl.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Bondeknøl

Jeg i likhet med minst 80% av alle andre som har kjøpt elbil gjør det mest av økonomiske årsaker. Hvis vi vil at alle skal kjøpe elbil så blir resultatet at avgiftene på kjøp av elbil må være høyere enn dagens avgifter på fossilbiler hvis staten skal få inn like mye penger fra bilene i Norge. På fossilbiler får staten også inn mye penger på drivstoffavgifter som ikke vi elbilister ikke bidrar med.
Hvis vi vil ha flere elbiler på vegene, så må vi bare innse at vi må betale mer til staten. Slik er det bare. Da synes jeg dette er den mest rettferdige starten på å innføre en relativt liten avgift på de dyreste og mest luksuriøse bilene.

Sele

Feil vei og gå det må bli myyyye dyrere og kjøre fossilt i byene for og få flere over på elbil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA