Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Sherek9 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:33
Fra Venstre sin side fra mai 2016:
Bilavgifter og klimamål
Alle endringer i bilavgiftene skal sees i sammenheng med klimamålene som Stortinget har satt, og det et sentralt prinsipp at avgiftssystemet skal bidra til å drive teknologiutviklingen i en mer klima- og miljøvennlig retning. Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges derfor til 2020, og de øvrige avgiftsfordelene for elbiler beholdes uendret ut 2017.

Forutsigbarhet for oss vanlige borgere, blir utrolig lite troverdig når de politiske partiene endrer forutsetningene for kjøp av elbil slik fra år til år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Who in all honesty still believes in politicians today? After they are now punishing families with Diesel cars in a ruthless fashion! While just up till couple years ago they were still encouraging people to buy Diesel cars.
Monthly costs for Diesel owners passing/going through Oslo has more than instantly doubled since Oct.1st, next to the already earlier increases on Diesel fuel prices.

Politicians are pathological liars. During their campaigns they just tell what people like to hear and people still buying it and vote for them. Knowing all to well, that when these politicians have secured their silk little chairs in government for another couple years, they will do the complete opposite of what they promised.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Marius Sorteberg

Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.

"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.

Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.

Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.

Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil. 

automat

Sitat fra: mthoring på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:19
Er redd for at AP kommer til å sørge for flertall, hvis det kommer så langt.
Det stemmes om hele budsjettet. Ikke bare deler av det. AP (eller noen av de andre røde) kommer aldri til å stemme for et blå-blå budsjett.

Spørsmålet er om Venstre står i mot presset, eller er villig til å hestehandle om dette. Tror ikke Teslakjøperne klarer å mobilisere den helt store sympatien blant folk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ModelS_Oslo88

Sitat fra: automat på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:44
Sitat fra: mthoring på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:19
Er redd for at AP kommer til å sørge for flertall, hvis det kommer så langt.
Det stemmes om hele budsjettet. Ikke bare deler av det. AP (eller noen av de andre røde) kommer aldri til å stemme for et blå-blå budsjett.

Spørsmålet er om Venstre står i mot presset, eller er villig til å hestehandle om dette. Tror ikke Teslakjøperne klarer å mobilisere den helt store sympatien blant folk.

Det er helt åpenbart når man leser gjennom kommentarfeltet på nettavisene  :P

Jeronan

#64
Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:43
Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.

"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.

Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.

Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.

Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil.

You are so wrong. It's not even funny!

EVERYONE knows that we will sooner or later have to start paying tax fees. No electric car owner denies this!

It's the way they are doing it now, completely out of the blue! It's all wrong and gives a complete wrong signal!

Why punishing heavy electric cars, like the Tesla. Which is currently the ONLY car that has any chance of replacing those big heavy polluting SUVs on the roads? Have you seen the popularity currently of the BMW X-series and Volvo XC90? Especially the XC90 is one of the top selling cars at the moment!
They are just as heavy as a Tesla Model X!!

All this accomplishes, is pushing the electric car market the other way and keeps encouraging people to continue buying big Diesel/Bensin cars as their main car!

This goes directly against their Environment targets for 2025, where they want to ban sales of new Bensin/Diesel cars.
They also promised that these kind of taxes would not be coming to electric cars until 2020! But it seems that Brussels (EU) is now also in control of Norway! /facepalm
And we all know how corrupt to the bone Brussels is and only care about hoarding money and sleeping with the enemy (oil industry).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Mons

Noen som skjønner hvorfor de vil ha vektavgift? Er det ikke mer logisk å sette begrensning på momsfritaket? Eksempelvis at den delen av prisen som går over 1 mill (eller en annen sum) blir tillagt merverdiavgift på 25 %.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

ludwig_holberg

Enig - det aller mest kritikkverdige her er måten det gjøres på.

Det ville vært bedre - så uendelig mye bedre - om man greide den bittelille prestasjonen å presisere i forbindelse med enhver avgiftsøkning på elbiler at nå blir samtidig avgiftene på fossile biler økt minst like mye, og at elbiler fortsatt fra og med 1. januar enten er like gunstig, eller enda mer gunstig, enn fossile biler.

Istedet er overskriftene nå at "her kommer det skatt på Tesla". Jeg snakker nok med folk i fossilverdenen til å skjønne inntrykket dette skaper hos alle som vegrer seg for overgang til elbil. "Hva var det jeg sa - nå er fordelene på vei vekk, akkurat som med diesel, det er bare tull å gå over til elbil".

mrdain

Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:43
Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.

"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.

Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.

Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.

Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil.
Handler ikke om at det skal være "gratis" med Elbil, men måten dette nå gjøres. Hadde det kommet forslag om at nå er det på tide å gradvis innføre moms på elbiler generelt, så hadde de fleste holdt kjeft. Men når det skal legges inn en avgift som kun rammer de som MÅ ha en stor bil med lang rekkevidde (aka. Tesla), så blir det selvsagt riv ruskende galt. Det blir jo som om de skulle innført en særegen Volvoavgift.
Kjør på med 5% mva på alle elbiler, og ikke dette tullet her. Personbiler sliter ikke på asfalten uansett, det er det tungtransporten som gjør.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


automat

Sitat fra: Mons på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:53
Noen som skjønner hvorfor de vil ha vektavgift? Er det ikke mer logisk å sette begrensning på momsfritaket? Eksempelvis at den delen av prisen som går over 1 mill (eller en annen sum) blir tillagt merverdiavgift på 25 %.


Tipper at delt moms er vanskeligere å gjennomføre. Med forskriftsendringer og kanskje lovendringer.

Og å legge det på vektavgiften er enkleste måte å begynne avgiftslegging
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sherek9

Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:43
Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.

"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.

Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.

Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.

Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil.


Sutring er feil uttrykk etter mitt syn. Jeg har bestilt en Tesla X 75D og håper den blir levert før nyttår. I følge status slutten av desember tidlig januar. En økning på 70.000 kr er mye etter min mening. Jeg mener staten struper fort salget av Model X for «vanlige folk» da desverre.

Jeg tror de fleste som kjøper el-bil ser at fordelene ikke vil vare evig, men bli redusert i takt med at det blir større andel el-biler og verdien på brukte el-biler holder seg på et akseptabelt nivå.



Sent from my iPhone using Tapatalk

spirrevipp

Sitat fra: Mons på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:53
Noen som skjønner hvorfor de vil ha vektavgift? Er det ikke mer logisk å sette begrensning på momsfritaket? Eksempelvis at den delen av prisen som går over 1 mill (eller en annen sum) blir tillagt merverdiavgift på 25 %.

Siden AP tidligere har tatt til orde for f eks mva fra 500k og opp så måtte de jo finne på noe annet. :laugh:
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Marius Sorteberg

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:55
Enig - det aller mest kritikkverdige her er måten det gjøres på.

Det ville vært bedre - så uendelig mye bedre - om man greide den bittelille prestasjonen å presisere i forbindelse med enhver avgiftsøkning på elbiler at nå blir samtidig avgiftene på fossile biler økt minst like mye, og at elbiler fortsatt fra og med 1. januar enten er like gunstig, eller enda mer gunstig, enn fossile biler.

Istedet er overskriftene nå at "her kommer det skatt på Tesla". Jeg snakker nok med folk i fossilverdenen til å skjønne inntrykket dette skaper hos alle som vegrer seg for overgang til elbil. "Hva var det jeg sa - nå er fordelene på vei vekk, akkurat som med diesel, det er bare tull å gå over til elbil".

Slett ikke uenig med deg i dette. Avgifter på elbil kan godt innføres sammen med tilsvarende avgift på vanlige biler. Jeg er heller ikke helt enig i at det er vekt-elementet som skal beskattes, men mener det er på tide med en eller form for avgift på elbil.

Jeg gjettet faktisk at det var MVA-satsen som skulle treffe først, f.eks. med halv MVA et år eller to og deretter full sats.

At dette får en tabloid form i avisene er jo helt sikkert. Skal bli spennende å lese hva det faktisk går ut på. Uansett vil noe slikt bli innført rimelig kjapt etter vedtak, måten det ble annonsert i Q2 at MVA-sats ble borte fra nyttår ble jo nesten kroken på døra for Think det året (også), så myndighetene vil nok innføre dette på en måte som "forstyrrer" minst mulig.


Jærbuen

Sitat fra: Vhagar på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:46
Dette tror jeg ikke får flertall på stortinget, dessuten er det småpenger å krangle om dersom man ser på hvor få model X som er registrert hittil. De vil få inn betydelig mer penger ved å fjerne goder som fri bompassering samt øke avgiftene på øvrig drivstoff.

Dessuten så er det nok av partier som suttrer i dag og ønsker å være i mot bare for å ha en sak å være i mot.
AP har jo vedtatt at de skal føre en slik politikk de neste 4 årene og KRF likeså.

Som noen skrev, vekt går på batteri som altså betyr rekkevidde - dreper man rekkevidden dreper man elbilsatsningen, særlig i distriktene. Tror ikke det er ønsket politikk fra noen.

Får jeg en ekstraregning på 70.000,- pga utlevering i januar, ja da droppes nok elbil til det kommer lettere batteriteknologi med lang nok rekkevidde. Et tap miljøpartiene nok ikke vil like særlig godt. Så jeg tror nok ikke at dette forslaget overlever høsten.

Er i samme båt jeg, men det er jo bare å få Tesla til å registrere i Desember. Jeg skal kunne leve med halv årsavgift for 2017  :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Marius Sorteberg

Sitat fra: automat på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:00
Sitat fra: Mons på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:53
Noen som skjønner hvorfor de vil ha vektavgift? Er det ikke mer logisk å sette begrensning på momsfritaket? Eksempelvis at den delen av prisen som går over 1 mill (eller en annen sum) blir tillagt merverdiavgift på 25 %.


Tipper at delt moms er vanskeligere å gjennomføre. Med forskriftsendringer og kanskje lovendringer.

Og å legge det på vektavgiften er enkleste måte å begynne avgiftslegging

Etter det jeg har forstått er det allerede MVA på elbil, men satsen er 0%. Det å sette den til f.eks. 12% skulle vel ikke kreve noen form for lovendring. Satser justeres jo ofte i årsbudsjett.

spirrevipp

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:15
Er i samme båt jeg, men det er jo bare å få Tesla til å registrere i Desember. Jeg skal kunne leve med halv årsavgift for 2017  :)

Tesla får ikke registrert biler før de er fortollet inn i landet, så ikke sikkert de vil klare det for alle før nyttår. Var flere som fikk forsinket leveranse i september på grunn av forsinkelser med fortolling.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA