Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, ons 11. okt 2017, kl. 19:45

« forrige - neste »

Larsebass

Spørsmålet er jo hva Tesla Norge nå gjør med eksisterende bestillinger. Litt usikker på hvordan dette reguleres av kjøpekontrakten. Men man har tross alt blitt forespeilet en totalsum som kal betales ved levering...
Tesla X75D.

stromifokus

Tipper Tesla løser dette ved å lage en spesialmodell tilpasset norske avgiftsregler, f.eks. 2 tonn, og kaller den 70-light-ish.

ludwig_holberg

Tesla vet at alle kan kansellere til kr. 30.000,-. De kommer sannsynligvis til å legge seg i selene nå for å levere alle biler bestilt før 12. oktober til Norge før årsskiftet.

Kristian Lind

Denne lurer jeg også på ..
avgiftene styres jo ikke av selger, så de kan nok ha sitt på det rene. Hos oss ble vi fortalt levering skulle skje i desember, men mytesla sier februar. Mail fra selger idag sa:
"Leveringavdelingen mener at alle norske Tesla skal bli hentet inn til en tidligere produksjonsdato ift å bli levert i år, og at den tiden som er nå vil endre seg."

Blir spennende å se...

sfinxern

Helt enig med Jeronan. Regjeringen er altfor grådige, ikke at det er noen overraskelse. Man evner ikke å la dette elbil markedet vokse til det målet man har hatt, før man absolutt skal dra penger ut av det. Dette er bare begynnelsen. Snart så er det billigere å kjøpe ny bensin og dieselbil igjen. Eller så får vel hybrid bilene en ny boost igjen. /sigh...

Og ja, elbilprodusentene vil nå tenke at Norge som markedet således blir uinteressant ifht "biler som skal dekke et familiebehov" og vil fortsette å pumpe ut disse småfjertbilene med 20/30 mils rekkevidde og null praktisk nytteverdi. Ja vi også er svært fornøyd med vår i3, men i skrivende stund når vi er på langtur i Danmark med passasjerer, baggasje mv, så lengtes det mye til å få en TMS i tillegg.

En ting er alle som nå vil bestille X og delvis S før nyttår, men hvor mange hopper av tankene om disse bilene nå og bestiller i stedet en mye billigere diesel/bensinbil som dekker alle behov? Det tror jeg er flere.

Dette er et slag i magen for elbilkonverteringen i Norge. Ett stort skritt tilbake..  :-1-:
2019 Tesla Model X 100D
X - 2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
X - 2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

arve

Spent på denne. Er i prinsippet enig i avgiften og dette vil selvsagt bli vedtatt dersom det ligger inne i forslaget. Sutrete luksusbilkjøpere kommer nok ikke så langt, men tror vel også at de fleste skjønner at det må gå denne veien. Innføring av tak på momsfritaket har det jo også blitt spekulert i.

MEN: Hva skjer med bestilte biler? Jeg bestilte i august og fikk da beskjed om levering okt/nov. Nå står det des/jan. Klarer tesla å få ut alle bestilte biler før nyttår?
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

arnkl

Eg trur neppe dette går gjennom Stortinget. Venstre vil stoppe det.

Berre sjå på lista over dei mestselgande bilane. Dei bilane som ikkje er elbilar er stort sett SUV-er, som Model X førebels er einaste alternativ til.

Eg har sørga for å twitre lista til sentrale Venstrepolitikarar :-)

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

ludwig_holberg

"Den eneste fordelen med dem er mindre utslipp" - tidenes sitat fra FrPs parlamentariske leder.

nie

Sitat fra: Kristian Lind på ons 11. okt 2017, kl. 20:52
Denne lurer jeg også på ..
avgiftene styres jo ikke av selger, så de kan nok ha sitt på det rene. Hos oss ble vi fortalt levering skulle skje i desember, men mytesla sier februar. Mail fra selger idag sa:
"Leveringavdelingen mener at alle norske Tesla skal bli hentet inn til en tidligere produksjonsdato ift å bli levert i år, og at den tiden som er nå vil endre seg."

Blir spennende å se...
Ja, her kommer nok Tesla til å omprioritere både i produksjon og transport. Norske ordre på TMX vil få prioritet på fabrikken og jeg tipper også at bilene vil bli sendt på raskest mulig vis for å få levert så mye som mulig i 2017.
Det betyr antagelig at samtlige "norske" biler blir sendt til Baltimore og med båt derfra. 30 dagers båttur Long Beach - Zeebrugge er de nok ferdige med for en stund.

Det positive er jo at alle norske som har bil i bestilling vil mottta bilen mye tidligere enn om denne avgiftstrusselen ikke hadde kommet.
Tesla kan når de vil

Jeronan

Sitat fra: arve på ons 11. okt 2017, kl. 20:59
Spent på denne. Er i prinsippet enig i avgiften og dette vil selvsagt bli vedtatt dersom det ligger inne i forslaget. Sutrete luksusbilkjøpere kommer nok ikke så langt, men tror vel også at de fleste skjønner at det må gå denne veien. Innføring av tak på momsfritaket har det jo også blitt spekulert i.

MEN: Hva skjer med bestilte biler? Jeg bestilte i august og fikk da beskjed om levering okt/nov. Nå står det des/jan. Klarer tesla å få ut alle bestilte biler før nyttår?

Why impose a tax on a heavy electric car, but on the other hand give tax reduction on those idiotic huge Plugin Hybrid SUV with 4 liter engines?  They barely go 15-20km on a battery in winter time and after that their pollution is insane!
Like I said earlier, these cars are nothing but compliance cars, delivering the bare minimum to get the tax incentives!

So you now want to go the same road with electric cars? So Norway will only get electric compliance cars from now on? Because that is what's going to happen!

If you want people to dump their Main bensin/diesel car for an electric car, it needs to be a large car with big battery covering a decent range. This means a heavier car! You can't avoid this.

If this tax goes into affect, they play right into the hands of the Oil industry and old car manufacturers. They must be throwing a party right now. lol.

People will continue to buy large bensin and diesel cars from now on, for their "main" needs!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sfinxern

Sutrete luksusbilkjøpere kommer nok ikke så langt, men tror vel også at de fleste skjønner at det må gå denne veien.

Dette er typisk stigmatisering av Tesla kjøpere. Jeg vil ikke karakterisere meg som en luksusbilkjøper, er ikke derfor jeg kjøper en TMS. Men jeg er en miljøbevisst bilkjøper som ønsker en bil som dekker alle familiens behov i tillegg til å kunne nyte ny teknologi og ha et forutsigbart og økonomisk bilhold.

Kan like godt kalle dette en miljøbevisst familie-avgift også da..
2019 Tesla Model X 100D

Jeronan

Sitat fra: sfinxern på ons 11. okt 2017, kl. 21:14
Sutrete luksusbilkjøpere kommer nok ikke så langt, men tror vel også at de fleste skjønner at det må gå denne veien.

Dette er typisk stigmatisering av Tesla kjøpere. Jeg vil ikke karakterisere meg som en luksusbilkjøper, er ikke derfor jeg kjøper en TMS. Men jeg er en miljøbevisst bilkjøper som ønsker en bil som dekker alle familiens behov i tillegg til å kunne nyte ny teknologi og ha et forutsigbart og økonomisk bilhold.

Kan like godt kalle dette en miljøbevisst familie-avgift også da..

Well said! But sadly a lot of people seem to think like that, if you are to read all the reactions on VG.no.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sfinxern

Sitat fra: Jeronan på ons 11. okt 2017, kl. 21:10If this tax goes into affect, they play right into the hands of the Oil industry and old car manufacturers. They must be throwing a party right now. lol.

People will continue to buy large bensin and diesel cars from now on, for their "main" needs!

Helt riktig. Og i korrupte lille Norge, så skal vi ikke se bort i fra at det er noen sutrete topper i oljenæringen som begynner å føle trusselen fra elbilene og bruker alle kortene (ref staten/regjeringen) som puppetmaster til å demme opp for denne utviklingen for å holde liv i oljenæringen litt til... shocking... not.

Dessverre så er ikke bilprodusentene så mye bedre heller, spesielt de store produsentene ønsker primært å produsere fossilbiler da de store inntektene kommer fra salg av reservedeler, motorer, girkasser, mv. Det er klart det gir mindre inntekter på sikt med en mindre komplisert elektrisk drivlinje. Tesla er en gamechanger som ønsker å motvirke dette og kunne nok vært villig til å justert prisene til å fortsatt være like attraktiv som i dag. Men de store andre produsentene? Neppe.
Derfor tror jeg at hvis en slik avgift blir vedtatt, så er det et STORT steg tilbake for elbilutviklingen i Norge og da også resten av verden.
2019 Tesla Model X 100D

arve

Sitat fra: Jeronan på ons 11. okt 2017, kl. 21:10
Why impose a tax on a heavy electric car, but on the other hand give tax reduction on those idiotic huge Plugin Hybrid SUV with 4 liter engines?  They barely go 15-20km on a battery in winter time and after that their pollution is insane!

Ingen tvil om at avgiftene på tunge plug-in er idiotiske og må endres. Feks med krav om rekkevidde på ren el for å få lave avgifter.

Når det gjelder elbil og vektavgift så er det jo ikke snakk om å innføre en særavgift for elbil, men å ta vekk deler av et svært gunstig avgiftsfritak for de aller mest kostbare elbilene. Å skatte luksusgoder hardere enn andre goder er god fordelingspolitikk. Tror også dette er taktisk smart ift misnøyen som har vært med de enorme fordelene som de dyreste elbilene har i dag.

Avgiften ser også ut til å ramme ytterst få modeller iom at TMS nesten går klar, og det er vel lov å tro at det er meget realistisk å kunne bygge store elbiler under 2000 kg innen kort tid.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Jeronan

Sitat fra: sfinxern på ons 11. okt 2017, kl. 21:23
Sitat fra: Jeronan på ons 11. okt 2017, kl. 21:10If this tax goes into affect, they play right into the hands of the Oil industry and old car manufacturers. They must be throwing a party right now. lol.

Helt riktig. Og i korrupte lille Norge, så skal vi ikke se bort i fra at det er noen sutrete topper i oljenæringen som begynner å føle trusselen fra elbilene og bruker alle kortene (ref staten/regjeringen) som puppetmaster til å demme opp for denne utviklingen for å holde liv i oljenæringen litt til... shocking... not.

Dessverre så er ikke bilprodusentene så mye bedre heller, spesielt de store produsentene ønsker primært å produsere fossilbiler da de store inntektene kommer fra salg av reservedeler, motorer, girkasser, mv. Det er klart det gir mindre inntekter på sikt med en mindre komplisert elektrisk drivlinje. Tesla er en gamechanger som ønsker å motvirke dette og kunne nok vært villig til å justert prisene til å fortsatt være like attraktiv som i dag. Men de store andre produsentene? Neppe.
Derfor tror jeg at hvis en slik avgift blir vedtatt, så er det et STORT steg tilbake for elbilutviklingen i Norge og da også resten av verden.

This is what Elon Musk is dealing with every single day in the US:

https://www.youtube.com/watch?v=ie0XiOzs5Qc

I think that is pretty much self explaining. The pure lies that is coming out of the mouths of those guys, it's disgusting. It just shows how scared they are of the rise of electric vehicles.
When you watch that video and this one:

https://www.youtube.com/watch?v=nULPR9MjKNw

I have gotten a lot of respect for him, how he still manages to get up every day and continue doing what he does.
A lot of people would have succumbed under such pressure, with people trying to ruin you every single day from every angle.

And these politicians, they don't care about the environment, only how to fill up those tax coffers as efficient as possible.
In the end they don't give a damn if you either buy a Model X and pay 70.000 NOK in Tesla tax or buy a big Diesel/Bensin car and pay 70.000 NOK in MVA. As long as they get that 70.000 NOK in their tax coffer, they are happy.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA