Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Domis

Jeg har en TMX i bestilling som ventes sen des/jan. Blir ikke helt klok på dette. Det er vel kun biler registrert 2018 eller som bestilles i 2018 dette berører? I verste fall, får jeg da en regning på 70000,- etter bilen er kjøpt eller før slik at jeg kan angre meg før utlevering?

spirrevipp

Blir interessant å se om det går gjennom, men tror vel egentlig det gjør det. Hvilket parti vil bruke politisk kapital på å skjerme fremtidige Tesla-kjøpere? Forøvrig snedig å gjøre det med vektkomponenten, jeg så ikke den komme...

En avgift på 70k for Model X vil vel omtrent bare nulle ut prisreduksjonene som har vært siden nyttår, så at dette er så dramatisk for elbilutviklingen i Norge har jeg lite tro på.

Uansett så er jeg glad for at jeg kjøpte når jeg gjorde, en bekymring mindre.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Jeronan

#47
Sitat fra: Domis på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:44
Jeg har en TMX i bestilling som ventes sen des/jan. Blir ikke helt klok på dette. Det er vel kun biler registrert 2018 eller som bestilles i 2018 dette berører? I verste fall, får jeg da en regning på 70000,- etter bilen er kjøpt eller før slik at jeg kan angre meg før utlevering?

In worst case scenario, if this proposal passes and gets implemented 1st of January 2018 and your car gets "registered" in January. Then you will get 70.000 NOK added to your end factura.

So if you want to avoid this, you could switch to one of the incoming Inventory cars that are to be delivered in Drammen in mid November, with customer delivery end November.
I think a lot of people who just ordered a Model X will start to consider this alternative. Especially if they already at the max of their budget.
70.000 NOK might be pocket change for some of the fortunate people among us, but for others it might destroy their budget and dreams of owning such a car.

That's why people shouldn't be so quick to judge on people buying a Tesla and be so stigmatizing.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sfinxern

Veldig interessant post, Jeronan. Det er helt klart imponerende det Elon Musk gjør og hvordan han står på utrettelig for å nå frem med sin visjon. Håper inderlig han lykkes, han har jo gjort det på mange måter, men håper flere og flere støtter han. Spesielt sentrale mennesker med innflytelse for å stå opp mot "opposisjonen".

Det krever et enormt mot!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Lindberg

Stopp en halv her nå; vi er helt sikre på at dette kun er en engangsavgift ved førstegangsregistrering av nye biler etter årsskiftet..?

Vi som er heldige å ha fått utlevert bil til nå går klare, (enn så lenge)..?  ::)

Jeronan

Sitat fra: Lindberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:58
Stopp en halv her nå; vi er helt sikre på at dette kun er en engangsavgift ved førstegangsregistrering av nye biler etter årsskiftet..?

Vi som er heldige å ha fått utlevert bil til nå går klare, (enn så lenge)..?  ::)

Yes, this will be a one time tax fee, just like MVA.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ModelS_Oslo88

Innafor å spekulere i at Tesla fikk en heads up ang. dette og at det forklarer at det er uvanlig mange inventory biler på vei til Norge med Nov/Des ankomst? ;)

Jeronan

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:03
Innafor å spekulere i at Tesla fikk en heads up ang. dette og at det forklarer at det er uvanlig mange inventory biler på vei til Norge med Nov/Des ankomst? ;)

Now that is an interesting (and troubling) thought to be honest.

We switched our original Model S order to one of those, but that was because we really needed to get our car before mid-December (due to 90 day limit on trade-in offer).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ludwig_holberg

Mange inventorybiler kan vel enkelt forklares med et uvanlig høyt antall bestillinger = uvantlig høyt antall kanselleringer. Generelt sett liten grunn til å tro at noen i Finansdepartementets budsjettarbeid er så useriøse og uprofesjonelle at de tipser Tesla om dette. (Dessuten vet jo disse også godt at V/KrF fort kan ønske denne endringen fjernet, hvilket gjør det enda mer usannsynlig).

mthoring

Er redd for at AP kommer til å sørge for flertall, hvis det kommer så langt. Men mistenker uansett at denne kan være taktisk for å få Venstre til å gå inn i regjering. Da kan Venstre få æren av å fjerne avgiften og den vil aldri gå til avstemning i Stortinget.

Som andre sier så synes jeg det hadde vært mye mer logisk å begynt å kutte i andre elbilfordeler, de kunne startet med veiavgift, elbiler sliter jo (minst) like mye på veiene som andre biler.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Luring

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:03
Innafor å spekulere i at Tesla fikk en heads up ang. dette og at det forklarer at det er uvanlig mange inventory biler på vei til Norge med Nov/Des ankomst? ;)
Og at rentekampanjen til Tesla går fram til statsbudsjettet blir lagt fram? Tilfeldig? Neppe!

ModelS_Oslo88

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:16
Mange inventorybiler kan vel enkelt forklares med et uvanlig høyt antall bestillinger = uvantlig høyt antall kanselleringer. Generelt sett liten grunn til å tro at noen i Finansdepartementets budsjettarbeid er så useriøse og uprofesjonelle at de tipser Tesla om dette. (Dessuten vet jo disse også godt at V/KrF fort kan ønske denne endringen fjernet, hvilket gjør det enda mer usannsynlig).

Jada, at de fikk nøyaktig opplysninger trenger ikke være tilfellet, men tror ikke at det er breaking news at folk i finans/politikk/næringsliv (eliten) snakker sammen i lille Norge og at folk får tak i informasjon de ikke skal ha. Det er jo gøy a spekulere litt, man vet jo aldri med Tesla ;)

Jeronan

I also just stumbled on this:
http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

Pretty much defeating any logical explanation of the Politicians penalizing heavier electric cars.
But then again, anyone with more than one brain cell already knew this.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

GOS

Forhandlinger om budsjett kan faktisk føre til at det ender opp med at grensen blir lavere enn de 2100 kg også....
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sherek9

Fra Venstre sin side fra mai 2016:
Bilavgifter og klimamål
Alle endringer i bilavgiftene skal sees i sammenheng med klimamålene som Stortinget har satt, og det et sentralt prinsipp at avgiftssystemet skal bidra til å drive teknologiutviklingen i en mer klima- og miljøvennlig retning. Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges derfor til 2020, og de øvrige avgiftsfordelene for elbiler beholdes uendret ut 2017.

Forutsigbarhet for oss vanlige borgere, blir utrolig lite troverdig når de politiske partiene endrer forutsetningene for kjøp av elbil slik fra år til år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA