Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reparasjon av kjente feil etter garantitiden

Startet av Jejl, onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:15

« forrige - neste »

Jejl

Hva tror dere Tesla kommer til å dekke av feil etter at garantien er gått ut?
Det vil jo bli svært dårlig reklame for Tesla dersom f.eks flesteparten av alle som har model S får utgifter på titusenvis av kr på f.eks dørhåndtakene, som jeg har forstått er en feilkonstruksjon som etter x antall åpninger vil bli defekt?
Jeg kjenner til et annet bilmerke som dekket en kjent feil ved bilene i 12 år uten kostnad for bileier.
Tror dere Tesla vil gjøre noe lignende for oss som var tidlig ute å kjøpte de første modellene (som sannsynligvis får flest feil)?

Jeronan

#1
Sitat fra: Jejl på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:15
Hva tror dere Tesla kommer til å dekke av feil etter at garantien er gått ut?
Det vil jo bli svært dårlig reklame for Tesla dersom f.eks flesteparten av alle som har model S får utgifter på titusenvis av kr på f.eks dørhåndtakene, som jeg har forstått er en feilkonstruksjon som etter x antall åpninger vil bli defekt?
Jeg kjenner til et annet bilmerke som dekket en kjent feil ved bilene i 12 år uten kostnad for bileier.
Tror dere Tesla vil gjøre noe lignende for oss som var tidlig ute å kjøpte de første modellene (som sannsynligvis får flest feil)?

I am not sure if there is any legal regulation in place regarding this, but I think there should be. But, as long as issues like these are reported in the maintenance log of your car and then keep recurring after the warranty period, Tesla should continue to cover it until it's fully resolved!

I had similar issues with my previous Volvo. Had issues with the AC that didn't always work on really warm days, blowing hot air into the cabin.
I reported this to Bilia and they did a check at that time and couldn't find anything wrong.
Then a year later, the problem got worse and worse and I went back. Then another mechanic did a proper test with fluorescent liquid and found leaks in the radiator, so that one needed to be replaced.
This maintenance would cost around 10.000 NOK and they tried to charge me for it, but I refused and said I complained about this problem in the warranty period. So when the mechanic found the log about this and talked with his supervisor, they end up taking the costs and I did not had to pay anything.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

o.b.lix

Sitat fra: Jejl på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:15
Hva tror dere Tesla kommer til å dekke av feil etter at garantien er gått ut?
Det vil jo bli svært dårlig reklame for Tesla dersom f.eks flesteparten av alle som har model S får utgifter på titusenvis av kr på f.eks dørhåndtakene, som jeg har forstått er en feilkonstruksjon som etter x antall åpninger vil bli defekt?

Jeg fikk byttet dørhåndtak på bil gått 105.000 km på garanti, ingen diskusjon der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SabreMan

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:58Jeg fikk byttet dørhåndtak på bil gått 105.000 km på garanti, ingen diskusjon der.

Hvor mange av dem feilet på 105 000 km?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

o.b.lix

Bare førerdør. Bakdørene byttet lenge før. Passasjerdør ikke byttet (enda).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jejl

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:58



Jeg fikk byttet dørhåndtak på bil gått 105.000 km på garanti, ingen diskusjon der.
Men reklamasjonsretten har vel ikke noen grense på 100 000 km....
Det er når bilene er blitt over 5 år jeg tenkte på.
(Jeg har forøvrig fått byttet 2 stk dørhåndtak på 4år / 85 000 km)

o.b.lix

Har dårlig erfaring med andre firma vedrørende reklamsjonsretten, og garanti er jo gått ut etter 100.000km.

Men er åpenbart at dørhåndtak ikke fikses gratis etter 5 år, fordi det er slitasje som får det til å slutte å virke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rolf Marius

Reklamasjonsrett er reklamasjonsrett. Tviler på at Tesla begynner å diskutere om du må bytte dørhåndtak igjen 4år etter de ble byttet sist, selv om bilen har gått langt over 100.000km. Hvertfall den oppfatningen gutta i Ålesund har gitt undertegnede.
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

megja

Fikk akkurat testa hvordan Tesla overholder reklamasjons lovverket og svaret er at det overholder dem ikke!
Ene dørhåntaket bak slutta å fungere noen få mil før 100 000 og skulle få det fiksa på garanti ifølge support, men dagen før verksted time så ble eg ringt opp og siden bilen da var gått over 100 000 så skulle dem ha betalt. Svarte dem med at dette uansett var en reklamasjonssak og bilen er under 5 år så slik sett skulle det ikke ha noen betydning. Men da eg kom til verkstedet så forlanga dem betaling og påstod at håndtak var slitedel og dem nekta derfor å fikse det på reklamasjon. Så dems påstand må da bety at dørhåndtak ikke er berekna å vare over 5 år siden dem påstår det ikke er reklamasjons grunnlag.

noto

Trist hvis dette er representativt for «nye» Tesla i Norge.

Klykken

Kommer helt an på hvordan man håndterer det, antar jeg. Vær saklig og rolig i fatningen, så går alt så mye bedre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Dørhåndtakene burde repareres på goodwill uansett.

Muffinman

På vår 2013 har alle fire håndtakene sviktet. Et like før 100.000, de tre andre på de neste 40.000km. Alt ordnet uten diskusjon.

Disse dørhåndtakene har ikke holdbarheten man kan forvente. Se fkjl §15, bokstavpunkt b). Dermed vil nok de fleste mene at de har en mangel etter fkjl §16, første bokstavpunkt.

Om man har reklamasjonsrett i fem år avgjøres av om tingen er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Dørhåndtak er jo det, og dermed har man fem års reklamasjonsrett. For avgjøre om man har rett til å nå frem med reklamasjonen må man vurdere om det foreligger en mangel. Det er her ovennevnte deler av fkjl anvendes.

Amoss

Sitat fra: megja på fredag 25. januar 2019, klokken 18:56
Ene dørhåntaket bak slutta å fungere noen få mil før 100 000 og skulle få det fiksa på garanti ifølge support, men dagen før verksted time så ble eg ringt opp og siden bilen da var gått over 100 000 så skulle dem ha betalt.

Du meldte inn feilen før bilen hadde gått 100k km. Tesla har/hadde mulighet til å få bekreftet dette via loggene i bilen. Dette er en klar garantisak. Det blir opp til Tesla å bevise at bilen hadde passert 100k km da du ringte inn feilen.
Model S 85D

jonasdig

Flere av oss har vel hatt bilen stående flere uker-måneder. Burde ikke det kunne brukes til å kreve utvidet garantitid så fremt at bilen ikke er gått over 100k?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA