Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Trond.m

Synes Hyundai har lagt opp til en ryddig bestillingsordning. Ved å begrense antall valgmuligheter får vi håpe at de også har forhandlet seg fram til gode priser. Blir spennende å følge med på fortsettelsen.

Einride

Virkar egentlig greit slik dei legge det opp no. Gjer det forhåpentligvis enklare for alle. Då gjenstår berre prisen. Ein fullt utstyrt fossil-Kona (pluss- og teknikkpakke) ligg vel på ca 300 000 kr? Veldig spent på korleis dei prisar seg i forhold til dette. Sidan bilen er såpass liten er eg egentlig ikkje interessert i å betale så veldig mykje meir enn dette for bilen. Blir det nærmare 350K med vinterhjul står eg mest sannsynlig over.

Kor mykje ligg (låg...) ein fullt utstyrt Ampera-e på? Rundt 350 000?

Mr Oizo

Under 350 komplett utstyrt ferdig på veien ser jeg på som lite sannsynlig. Ampera-E med begge pakkene og vinterhjul koster vel rundt 390 tusen nå. Men den er litt større da.

Jakal

Ampera e koster fullt utstyrt over 400.000,-. Den har samme ytre mål som Kona, men er større innvendig. Jeg forventer dog bedre innvendig kvalitetsfølelse, blant annet på seter, i Kona.

Likevel blir jeg veldig overrasket hvis Kona kommer over 350.000,- inkl vinterhjul. Når Hyundai nå kun leverer en utgave skal dette også reflekteres også i prisene, og Hyundai har sagt at Kona, i likhet med Ioniq, skal prises aggressivt. Kommende storbatteri-Leaf blir hoved konkurrenten, ikke Ampera. Med unntak av de som hadde valgt billigere Kona-versjon er det jo trist, men for de fleste er denne løsningen en fordel. Synes dog det er synd at vi mister muligheten til kontrastfarger, særlig innendørs hvor det risikerer å bli temmelig dystert (etter min mening).

Sitty008

Håper Hyundai kommer fullspekket til rundt 350. Da blir det garantert kjøp. Synes utseendet messig er bedre enn både Nissan og Opel etter min smak.
Hyundaien mer fremtidsrettet med tanke på de nye hurtig laderne som kommer.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Stjerneglis

#350
Noen som vet hvordan stoffsetene ser ut i Kona EV?

Vet ikke om jeg gidder å bestille skinnseter som faktisk krever en del innsats for holde seg pene i en bruksbil. Kjekt med stoffseter som kun trenger et par runder med støvsugeren i året.

Nyere biler med "billige" skinninteriør har ofte dårlig kvalitet på skinnet iblandet kunstskinn. Skinnet strekker seg og blir skrukkete og kunstskinn sprekker i kulda selv ved forsiktig bruk.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Pallesnekkern

Tja, en konkurrent som feks. Toyota C-HR koster ihvertfall 380' godt utstyrt med vinterhjul. Kona er billigere i drift og har en drivlinje som er total overlegen. Tror nok en pris på 399' med alt kan forsvares. 360' som grunnpris er mitt tips. 

Spajderman

Direkte prissammenligninger med fossilbiler funker ikke, at kona skal bli 100.000 dyrere enn Ioniq er ikke spesielt sannsynlig.

Olemann

Var og så på fossilversjonen og selger fortalte at det blir identisk karrosseri, muligens med noe endret bagasjerom.
Det mest skuffende er panseret som om det blir på elbilen spiser veldig mye av plassen, det samme gjelder Niro som jeg også så på i helgen.  Merkelig at de ikke klarer få noe til noe lignende som Ampera_e har klart når de først skal bygge en elbil fra bunnen. Ingen trenger mye plass under et panser.
Setene likte jeg bedre i Kona og Nero, selv om setene, sammen med panseret gjorde at Kona ikke er brukelig for meg pga lite plass i baksetet.  Leste en anmelder som mente bilen passet kun for barn under 10 år i baksetete, så ille er det ikke, men det går ikke med sjåfør på 180 cm og voksen bak.  Opel takler det utmerket, det samme gjør Niro. 

turfsurf

Kona er vel ikke bygd som elbil fra bunnen av. Den er vel mere som Ioniq, deler plattform med bensin og hybrid utgaver.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lirekassa

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. mars 2018, klokken 06:28
Kona er vel ikke bygd som elbil fra bunnen av. Den er vel mere som Ioniq, deler plattform med bensin og hybrid utgaver.

Har lest enkelte steder at det er laget egen plattform for Kona og Niro, men også at Niro bygges på samme plattform som Ioniq. Men så leser jeg at Ioniq bruker samme plattform på ulike utgaver, så da konkluderer jeg med at utsagnet ditt stemmer. :)


ProsjektX

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:42
Tja, en konkurrent som feks. Toyota C-HR koster ihvertfall 380' godt utstyrt med vinterhjul. Kona er billigere i drift og har en drivlinje som er total overlegen. Tror nok en pris på 399' med alt kan forsvares. 360' som grunnpris er mitt tips.
Aldri i verden om den blir så dyr. Garantert startpris på under 300k, som nå er 64kWh og med teknikkpakke.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: lirekassa på fredag 23. mars 2018, klokken 10:22
Men så leser jeg at Ioniq bruker samme plattform på ulike utgaver, så da konkluderer jeg med at utsagnet ditt stemmer. :)
Er vel litt hva man legger i plattform. Kan jo godt være at Kona, Niro og Ioniq bruker f.eks samme drivverk og kraftelektronikk m styresystemer. Selv tenker jeg mere på bilen i seg selv, dvs karosseri, hjuloppheng m.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

andy99

Sitat fra: ProsjektX på fredag 23. mars 2018, klokken 10:31
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:42
Tja, en konkurrent som feks. Toyota C-HR koster ihvertfall 380' godt utstyrt med vinterhjul. Kona er billigere i drift og har en drivlinje som er total overlegen. Tror nok en pris på 399' med alt kan forsvares. 360' som grunnpris er mitt tips.
Aldri i verden om den blir så dyr. Garantert startpris på under 300k, som nå er 64kWh og med teknikkpakke.

Tror den passerer 300, mitt estimat er 311 som startpris pluss lakk, soltak og vinterhjul. Rundt 350 ferdig levert.
(Basert på EL ioniq koster 87,6% av en ioniq hybrid, og en tilsvarende kona koster 309. Legger til 36 kWh med ekstra batteri til 145$/kWh.)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ProsjektX

Sitat fra: andy99 på fredag 23. mars 2018, klokken 11:16
Sitat fra: ProsjektX på fredag 23. mars 2018, klokken 10:31
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:42
Tja, en konkurrent som feks. Toyota C-HR koster ihvertfall 380' godt utstyrt med vinterhjul. Kona er billigere i drift og har en drivlinje som er total overlegen. Tror nok en pris på 399' med alt kan forsvares. 360' som grunnpris er mitt tips.
Aldri i verden om den blir så dyr. Garantert startpris på under 300k, som nå er 64kWh og med teknikkpakke.

Tror den passerer 300, mitt estimat er 311 som startpris pluss lakk, soltak og vinterhjul. Rundt 350 ferdig levert.
(Basert på EL ioniq koster 87,6% av en ioniq hybrid, og en tilsvarende kona koster 309. Legger til 36 kWh med ekstra batteri til 145$/kWh.)
Mye spekulasjoner så klart, men regner med at batteriet på Ioniq koster faktisk det samme som Konas 40kWh, siden cellene i Kona batteriet har ca 30% høyere energitetthet, som nettopp tilsvarer ca 40kWh mot Ioniqs ca 31kWh, så prisforskjell ut ifra batterikapasitiet bør være for 24kWh. Uansett, så er forskjellen for Niro priset til ca 22k i Sør-Korea, altså ~100$/kWh.

Men vi får se. holder fremdeles for sannsynlig rett underkant av 300k
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA