Lade hjemme.. Trodde alt var ihht forskrifter osv...

Startet av HPSE, fre 06. okt 2017, kl. 17:19

« forrige - neste »

HPSE

Før eg fikk min bil i januar, kontakta eg elektriker for å kunne klargjøre for lading på Shuko... Fra før hadde eg en 10A sikring i garasjen som 2 kontakter der gikk på + taklampe + noe i huset (husker ikke hva... ).. Eg informerer om at det må klargjøre ihht forskrifter.. egen kurs osv.... Finner ut nå 1 år seinere at det er ikke gjort ihht forskrifter... Det de har gjort er å flytte carport over fra tidligere delt sikring til egen sikring. Thats it....
Når eg nå konfronterer de med dette får eg følgende svar:

Her har vi nok snakka litt forbi kvarandre. Eg forstod deg slik at det du ville vi skulle gjere var flytte kursen for carporten på ein eigen sikring. Du opplyste at du ville gjere dette for å kunne lade elbil i carporten utan at det påverka kursar i huset. Det arbeidet som vart utført var å dele opp kurs nummer 5 i sikringsskåpet slik at carport kom på ein eigen sikring, ikkje ilag med andre ting i huset. Vi la ikkje opp kurs for lading av elbil, men opplyste at dersom vi skulle gjort det so måtte vi fulgt krava i NEK400, slik du har referet i e-posten.
Det er ingen hindring for å nytte ein vanleg schuko stikkontakt til lading av elbil, so lenge elbilen er levert med slik plugg, men vi anbefalar at ein installerer "dedisert uttak" berekna for elbil iht NEK400. Ein elbilladar trekk mykje straum over tid, noko "vanleg schuko" stikkontaktar ikkje er berekna for. Det beste er difor å følgje NEK400 sine krav og legge opp "dedisert kurs". Produsenten av elbilen har levert med brukarrettleiing som skal beskrive om du kan nytte "vanleg stikk", eller om det er spesielle krav til uttaket. Der vil du finne relevant informasjon om kva du treng.
Dersom vi skulle lagt opp ein "dedisert kurs" for elbillading, so er forskriftene(NEK400) rimeleg tydeleg, og i tråd med slik du har referert i e-posten.
Det vil sei at vi måtte lagt opp ein ny kabel frå sikringsskåpet til carport, med eigen sikring og jordfeilbrytar type B. Vi er sjølvsagt behjelpeleg med å lage ei slik løysing til deg om du ynskjer det. Vi kan sjå på det ilag, og so kan eg lage ein pris til deg. Det vil ikkje koste noko å få ein pris av oss

Eg visste jo sjøl at det måtte være egen kurs (det så eg at de satt inn) og visste også dette med jordfeilbryter.. Eg hadde aldri studert sikringsskapet på forhånd, men etterpå så eg at det var en jordfeilbryter der og tenkte at det var den de hadde satt inn.... Men den har altså stått der hele tiden og har ikke B-Vern.... Hvorfor skulle de sette inn en egen kurs om det ikke var til El-Bil? og han skriver jo sjøl at eg hadde sagt eg skulle lade bilen der.... og han skriver at det er ingen hindring å lade på shuko og de "anbefaler" egen kurs osv?? Det er vel et krav og ingen anbefaling?

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

geear

Det må du håndtere som en reklamasjon, og du har en stor fordel hvis du kan vise til hva det ble forespurt om (f.eks. en mail). Hvis elektriker visste det skulle brukes til elbil så har han nok en utfordring, iallfall i forhold til beskrivelsene i disse to linkene:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

spruddel

Den stikkontakten i carporten er en eksisterende installasjon, og elektrikeren flytter bare noe av lasten på denne kursen over til en annen kurs. Med andre ord, han gjør ikke noe direkte med opplegget til denne stikkontakten, og den er da ikke å regne som en ny installasjon. Derfor gjelder NEK årgang fra den gang den installasjonen ble gjort (ikke tilbakevirkende kraft). Det ville vært best med nytt opplegg (helst uten schuko), men elektrikeren kan risikovurdere seg unna dette med bakgrunn i eksisterende installasjon. Men ikke anbefalt/best løsning.

Jeg mener du ikke har grunnlag for å reklamere på dette, med mindre det har vært bestilt nytt opplegg fra deg. Hvis elektrikeren bare gjorde denne jobben, så bør du vel ha reagert på veldig lav pris i forhold til hva en kan forvente hvis ny kurs skal legges og ny jordfeilbryter osv..

Espen Hugaas Andersen

Å benytte stikkontakten til lading regnes som bruksendring, og da skal det være egen 10A kurs med klasse B jordfeilvern. Se punkt 2:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Hvis det er slik at du nå har en stikkontakt med 10A kurs der der det også er tilkoblet lys og greier inne i huset, så ville jeg nok fått utbedret dette. Da enten på reklamasjon eller om det er vanskelig, bare fått ny elektriker inn.

Klasse B jordfeilvern er det ikke så farlig med om man mangler, da dette er en regel som er tiltenkt trefase, og er egentlig ganske unødvendig. Stort sett den eneste grunnen til å ha det er å ha det papirmessige i orden. Men det er ikke helt gunstig at man har masse andre greier på samme kurs. Det skal ikke være farlig, da sikringen skal løse ut ved overbelastning, men man reduserer sikkerhetsmarginene. Og personlig ville jeg byttet til industristikk eller ladestasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Reklamasjon? Har du betalt en fornuftig pris for det som er gjort og er det funksjonelt? Ok, det ble en missforståelse og du fikk noe enklere en tenkt, men kanskje også til en «enklere» pris?

Reklamasjon høres ut til å være aktuelt om du har bestilt og betalt for dedikert ladekurs med B-vern etc, men fått noe småtteri.

Ingeniøren

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 08. okt 2017, kl. 08:54
Å benytte stikkontakten til lading regnes som bruksendring, og da skal det være egen 10A kurs med klasse B jordfeilvern. Se punkt 2:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Hvis det er slik at du nå har en stikkontakt med 10A kurs der der det også er tilkoblet lys og greier inne i huset, så ville jeg nok fått utbedret dette. Da enten på reklamasjon eller om det er vanskelig, bare fått ny elektriker inn.

Klasse B jordfeilvern er det ikke så farlig med om man mangler, da dette er en regel som er tiltenkt trefase, og er egentlig ganske unødvendig. Stort sett den eneste grunnen til å ha det er å ha det papirmessige i orden. Men det er ikke helt gunstig at man har masse andre greier på samme kurs. Det skal ikke være farlig, da sikringen skal løse ut ved overbelastning, men man reduserer sikkerhetsmarginene. Og personlig ville jeg byttet til industristikk eller ladestasjon.

Interessant betraktning da dette fort koster en elbilkjøper 10' plus i deler og arbeid ? Dette bør man vel og kunne reklameres på overfor myndighetene  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

geear

:o

Går ut fra du har peiling når du legger dette såpass bastant frem, så dette må du forklare en ikke-så-elektrokyndig. Min oppfatning: En vanlig jordfeilbryter slår ut på 30mA, som allerede kan være farlig nok for et menneske. Ved strøm rett gjennom hjertet skal det langt mindre enn 30mA til for å få det ut av rytme (ie. hjertestarter/pacemakere). Slik jeg har forstått dette er problemet at DC lekkasje fra likeretteren i bilen kan oppmagnetisere en vanlig jordfeilbryter, og dermed fjerne funksjonaliteten fullstendig for alt utstyret som er tilkoblet samme kurs (eller kanskje til og med for hele anlegget hvis du har en felles jordfeilbryter for hele skapet), altså kan du kjøre 10A (eller kanskje til og med 16-17A på en gammel sikring) gjennom kroppen din eller dine nærmeste. Så sant dette er riktig er spørsmålet mitt da: Hvordan er en DC feilstrømslekkasje forskjellig på 1-fas og 3-fas?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på søn 08. okt 2017, kl. 12:54Går ut fra du har peiling når du legger dette såpass bastant frem, så dette må du forklare en ikke-så-elektrokyndig. Min oppfatning: En vanlig jordfeilbryter slår ut på 30mA, som allerede kan være farlig nok for et menneske. Ved strøm rett gjennom hjertet skal det langt mindre enn 30mA til for å få det ut av rytme (ie. hjertestarter/pacemakere). Slik jeg har forstått dette er problemet at DC lekkasje fra likeretteren i bilen kan oppmagnetisere en vanlig jordfeilbryter, og dermed fjerne funksjonaliteten fullstendig for alt utstyret som er tilkoblet samme kurs (eller kanskje til og med for hele anlegget hvis du har en felles jordfeilbryter for hele skapet), altså kan du kjøre 10A (eller kanskje til og med 16-17A på en gammel sikring) gjennom kroppen din eller dine nærmeste. Så sant dette er riktig er spørsmålet mitt da: Hvordan er en DC feilstrømslekkasje forskjellig på 1-fas og 3-fas?
Jeg har lest at slike feil er mer sannsynlig å oppstå i trefasesystemer. Men selv om dette ikke skulle stemme, så er det fortsatt veldig mye som skulle gå galt før det er noen fare:

1. Først må det oppstå en feil på elbilens lader, der DC strømmer går til jord. Dette er svært usannsynlig å skje.
2. Så må bilen ikke detektere at det har oppstått en feil på laderen. Dette er noenlunde usannsynlig.
3. Så må jordfeilvernet klasse A ikke løse ut. Dette kan skje, men er fortsatt litt usannsynlig.
4. Så må det oppstå en spenningsfeil ett annet sted. F.eks at man setter en spiker inn i ladeledningen. Tja, det kan skje, men det er heller ikke noe som skjer regelmessig.
5. Så må man komme borti bilen samtidig som man kommer borti spenningsfeilen (spikeren).

Dette er det som må til bare for å få strøm i seg. (Sånn ca - ting kan skje på litt andre måter også.) Sannsynligheten for å faktisk bli skadd er mye lavere.

Jeg har ikke jordfeilvern klasse B i dag, og har ingen planer om å installere dette før jeg får pålegg om å gjøre det. (Jeg er ingeniør og jobber med blant annet elsikkerhet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

DSB skrev følgende til meg for litt siden:

Sintef har også foretatt måling av DC komponenter ved lading av de mest solgte elbilene i Norge. Målingene viste høye DC komponenter fra flere av biltypene.

Hvis dette stemmer er ikke ditt punkt 1 så usannsynlig. VW har innebygd vern mot DC feilstrøm, men det virker ikke som om dette er vanlig.

I tillegg er det nå relativt mye annet som kan gi elektrosjokk enn en spiker gjennom ladekabelen, som for eksempel fukt?

Savner ellers forklaring på forskjellen med 3-fas og 1-fas.

Espen Hugaas Andersen

Jeg husker ikke historikken helt, men jeg tror det var slik det var:

EU kravet om klasse B jordfeilvern omfattet kun installasjoner med flere faseledere. Da var altså enfaseinstallasjoner der N var i bruk untatt. Men på IT nettet i Norge bruker vi jo to av L1/L2/L3 for å få 230V, derfor ble det tolket slik at klasse B jordfeilvern var påkrevd her. Selv om det da ikke var krav om det der man hadde 400V TN.

Men jeg er usikker på om det fortsatt er slik i resten av EU, eller om klasse B jordfeilvern er nå påkrevd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 08. okt 2017, kl. 15:01
Sitat fra: gr på søn 08. okt 2017, kl. 12:54Slik jeg har forstått dette er problemet at DC lekkasje fra likeretteren i bilen kan oppmagnetisere en vanlig jordfeilbryter, og dermed fjerne funksjonaliteten fullstendig for alt utstyret som er tilkoblet samme kurs (eller kanskje til og med for hele anlegget hvis du har en feSå sant dette er riktig er spørsmålet mitt da: Hvordan er en DC feilstrømslekkasje forskjellig på 1-fas og 3-fas?
Jeg har lest at slike feil er mer sannsynlig å oppstå i trefasesystemer.
Sitat fra: gr på søn 08. okt 2017, kl. 16:02
Se vedlegg. https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

DSB skrev følgende til meg for litt siden:

Sintef har også foretatt måling av DC komponenter ved lading av de mest solgte elbilene i Norge. Målingene viste høye DC komponenter fra flere av biltypene.

Sitatet per se er nok rett, men vi vet ikke her hva de snakker om: DC trukket fra nettet, eller DC lekkasje til jord?

Eksempel: jeg dimmer et julelys med en diode. Mao lyset får bare strøm i positive halvperioder. Da trekker lyset DC fra nettet, men det går ingen feilstrøm til jord. Jeg tror heller ikke jfb A eller B vil oppdage dette. Der er ingen jordfeil, ingen brannfare, ingen berøringsfare.

(Løsningen anbefales ikke, hinsides alt regelverk. Den forstyrrer fordelingstrafoen)

HPSE

Pr i dag (etter elektriker var hos meg i september), er det egen kurs til carport.. Der er det 2 kontakter på veggen og en taklampe. Det er ikke koblet noe annet på den kursen..

Eg visste at det var krav om egen feil og jordfeilbryter for å kunne lade elbil på shuko... Det var også det som ble bestilt... Hva dette kosta hadde eg ingen aning om, men tenkte at eg måtte betale det som det kosta uansett.....

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Ingeniøren

Men 10A er vel genelt litt lite å lade på. De fleste ladere drar rundt 10 A og da utnytter du kursen fullt med mindre du juster ned hvor mye bilen kan trekker.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

geear

Sitat fra: Griffel på søn 08. okt 2017, kl. 20:17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 08. okt 2017, kl. 15:01
Sitat fra: gr på søn 08. okt 2017, kl. 12:54Slik jeg har forstått dette er problemet at DC lekkasje fra likeretteren i bilen kan oppmagnetisere en vanlig jordfeilbryter, og dermed fjerne funksjonaliteten fullstendig for alt utstyret som er tilkoblet samme kurs (eller kanskje til og med for hele anlegget hvis du har en feSå sant dette er riktig er spørsmålet mitt da: Hvordan er en DC feilstrømslekkasje forskjellig på 1-fas og 3-fas?
Jeg har lest at slike feil er mer sannsynlig å oppstå i trefasesystemer.
Se vedlegg. https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
:+1:

Her var det lagt ned en innsats!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA