Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?

Startet av Stikkkontakt, fre 06. okt 2017, kl. 06:50

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Har en Ampera-e som jeg syns lader for  tregt. Skulle derfor hatt 32A 7,2kw. Men har også elbil i bestilling som takler minst 11 kw. Er  det slik at en 22 kw lader med 400 volt også kan lade 230v 32a gjennom samme pluggen?

zbk

Ja. Da trekker bilen bare strøm fra en av tre faser.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elbilbølle

Samme spørsmål: Hvilken hjemmelader velger jeg?

Inngangsverdier:

-32A 3-fase, 230v.
-Har eGolf 2018
-ønsker telleverk
-ønsker fremoverkompatibel løsning.
-ønsker mulighet til å manuelt sette ned maks strømtrekk for langsommere lading (pga mulig samtidighetspromblem med annet maskineri).

Hva gir mest bangs for my bucks?

<elbilbølle>

jkirkebo

Sitat fra: elbilbølle på fre 06. okt 2017, kl. 19:37
Samme spørsmål: Hvilken hjemmelader velger jeg?

Inngangsverdier:

-32A 3-fase, 230v.
-Har eGolf 2018
-ønsker telleverk
-ønsker fremoverkompatibel løsning.
-ønsker mulighet til å manuelt sette ned maks strømtrekk for langsommere lading (pga mulig samtidighetspromblem med annet maskineri).

Hva gir mest bangs for my bucks?

<elbilbølle>

EcoLite som jeg selger fungerer ihvertfall supert sammen med 230V 3-fase og eGolf. Du kan også få mulighet til å justere ned strømtrekket, f.eks til 2x8A. Den er kompatibel med alle moderne elbiler.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Det er dog ikke plass til intern måler for 3-fase. Om du har plass i skapet selger jeg de separat for 1500,-:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/26-strommalere

Det er dessverre ca. 2 ukers leveringstid nå pga. høy pågang.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Wallbox tikker av på framtidsrettet, måler og enkel justering i tillegg til høy score på design.  ;)

Kobling mot 3 fase 230V IT nett er også kurrant.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: Stikkkontakt på fre 06. okt 2017, kl. 06:50
Har en Ampera-e som jeg syns lader for  tregt. Skulle derfor hatt 32A 7,2kw. Men har også elbil i bestilling som takler minst 11 kw. Er  det slik at en 22 kw lader med 400 volt også kan lade 230v 32a gjennom samme pluggen?

Veggboks fra KEBA kan lade med både 1-fas 32A og 3 fas 32A
f.eks. denne: http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p30b-32a#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elbilbølle

Jeg har for øvrig et 32a 3-fase dedikert stikk rett utenfor sikringssskapet i garasjen (type stort, blått, 3-fase cee) Jeg aner ikke hva slags jordfeilbryter jeg har der, men jeg ser at flere stasjoner leveres med nødvendig jordfeilbryter innebygget.

Spørsmål: kan jeg kjøpe en ladestasjon og selv skru den fast på låveveggen, kople til i cee-stikket og lade og være glad?.....helt uten å se snurten av en gaffelregningsskrivende elektriker?

geear

Sitat fra: elbilbølle på søn 08. okt 2017, kl. 01:00
Jeg har for øvrig et 32a 3-fase dedikert stikk rett utenfor sikringssskapet i garasjen (type stort, blått, 3-fase css) Jeg aner ikke hva slags jordfeilbryter jeg har der, men jeg ser at flere stasjoner leveres med nødvendig jordfeilbryter innebygget.

Spørsmål: kan jeg kjøpe en ladestasjon og selv skru den fast på låveveggen, kople til i css-stikket og lade og være glad?.....helt uten å se snurten av en gaffelregningsskrivende elektriker?
Antageligvis en trygg nok løsning, men ikke lovlig dessverre. Så lenge ladestasjonen kobles til med stikk defineres det som mode 2 lading, som krever jordfeilbryter type B på kursen. Det har du neppe hvis ikke kursen er lagt opp i nyere tid kun med elbil som formål. Hvis du sjekker opp og finner ut at dette CEE-uttaket er eneste uttak på kursen, så kan du derimot kjøpe deg en ladestasjon med innebygget jordfeilbryter type b, og få elektriker til å fjerne uttaket og koble ladestasjonen rett på samme sted. Da defineres det som mode 3 lading og integrert jordfeilbryter blir da lov.

elbilbølle

Ja, det er det eneste uttaket på kursen.

La meg omformulere.

Jeg trenger å bruke dette uttaket til noe annet av og til.
Er det umulig?

En kurs til er eneste alternativ?

geear

Hvis du får satt inn type B jordfeilbryter før uttaket så har du alt på det rene i forhold til elbillading, og da kan du plugge ut ladestasjonen og bruke den til hva du vil annet også...

J.Lafton

Jeg har valgt ZapCharger som skal monteres hjemme.
Den er noe dyrere enn andre, men her har man en enkel løsning på styring og lastbegrensninger via app. Noe som kan være kjekt å ha fremover når effektavgift på nettleie kommer ettervert. Også kan man sette laderen til å lade maks på det tidspunktet på natten hvor det er billigst strøm.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

elbilbølle

Chris Aurora

Sitat fra: elbilbølle på tor 19. okt 2017, kl. 09:28
Hva med denne?
https://torgersenbil.no/produkt/nyhet/portable-hurtiglader-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid

Tråden over kan tyde på at denne er ulovlig å bruke?

/elbilbølle

Ikke ulovig å bruke per se, men i ditt tilfelle så er det vel vanskelig å skulle komme utenom fastmontert jordfeilvern Type B på kursen okke som. Eventuelt må du underfordele i eget skap og sikre dertil dersom du skal bruke det samme punktet også til andre ting. "Fast ladested" er dessverre/heldigvis definert med ganske strenge regler, så skal du være innafor så er det nok bare å brette opp ermene og få ordnet opp i kablene som beskrevet av andre i tråden.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Hva med denne?
https://torgersenbil.no/produkt/nyhet/portable-hurtiglader-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid

/elbilbølle
Lovlig så lenge det er fastmontert type B jordfeilbryter før uttaket, og det ikke er andre laster på kursen, ELLER det regnes som nødlading/sporadisk lading.

Men; med kun CEE-overgang til schuko så er det neppe leder der for temperatursensor i stikket (eller automatisk begrensning), slik de aller fleste originale ladekladder har, så du kan sikkert kjøre 16A med schuko uten temperaturstyring.. noe som kan være greit å være obs på.

elbilbølle

Sitat fra: gr på tor 19. okt 2017, kl. 11:16
Hva med denne?

/elbilbølle
Lovlig så lenge det er fastmontert type B jordfeilbryter før uttaket, og det ikke er andre laster på kursen, ELLER det regnes som nødlading/sporadisk lading.

Men; med kun CEE-overgang til schuko så er det neppe leder der for temperatursensor i stikket (eller automatisk begrensning), slik de aller fleste originale ladekladder har, så du kan sikkert kjøre 16A med schuko uten temperaturstyring.. noe som kan være greit å være obs på.
Jeg tenker å benytte denne på en 32A 3-fase cee-kontakt uten andre apparater tilkoplet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA