75D vs 100D typical og reell kapasitet

Startet av Vhagar, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: gr på torsdag 05. oktober 2017, klokken 15:38
Dimensjon og lufttrykk har liten sammenheng, og 3,1 på kaldt dekk er høyt. Har du fylt nå en kjølig kveld med 10-15 grader og kjører litt inspirert på solvarm asfalt kan du risikere at du knapt har grep igjen når du trenger det. Been there done that, gikk rett av Vålerbanen med to tynne striper etter de brede dekkene, lufttrykket hadde økt med over 10 psi på en runde eller to med forholdsvis rolig tempo.
Mulig det men bilen skal ha 2,9 så 2,7 var iallfall altfor lavt.
På min S kjørte jeg stort sett alltid på 3,1 selv om lappen i døren sa 2,8 (?). Det var også den anbefalingen jeg fikk på dekk-sjappene.
Hvor mye luft bruker dere andre på X med 20" da?

Vhagar

Sitat fra: kraez på torsdag 05. oktober 2017, klokken 17:22
Om du ikke har låst bestillingen, er det jo nå bare et "lite" hopp opp til X100D inventory for 817' med AP2.5 og levering i november  ;)
Hoppet av min X75 reservasjon når kampanjerenten ble utvidet til å gjelde 100D. I skrivende stund er det 3 stk X100D til 817' alle i kurante farger, men uten krok.

Billigste i nesten kurrant konfigurasjon koster nesten 942 tusen så det er ikke aktuelt dessverre.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:14
Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)

Horten - Tromsø, (via Sverige som blir korteste rute) er ca 183 mil - mener du at du klarte det på 2 stopp á 15 minutt pr. vei? Jeg får ikke det til å gå opp?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sigurdi

Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 22:06
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:14
Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)

Horten - Tromsø, (via Sverige som blir korteste rute) er ca 183 mil - mener du at du klarte det på 2 stopp á 15 minutt pr. vei? Jeg får ikke det til å gå opp?
Skulle stå Trondheim.
2x15 min lading til Tromsø hadde vært noe.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Når det gjelder luft trykk anbefaler flere av dekk leverandørene 10% over bil fabrikant sine tall.
Litt merkelig at ikke de ikke oppgir samme til dem.

Moderne dekk tåler og dette helt supert og forbruket går litt ned.
Husk at målinger utføres på "kalde" dekk.
Kjører på 3.1 til 3.2bar og ikke opplevd skjev slitasje osv på verken S eller X.

Horten
Model X90D (18.03.17)

nie

Sitat fra: sigurdi på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:40
Når det gjelder luft trykk anbefaler flere av dekk leverandørene 10% over bil fabrikant sine tall.

Kjører på 3.1 til 3.2bar og ikke opplevd skjev slitasje osv på verken S eller X.

@Sigurdi
Det er vel også det entydige rådet som jeg har fått på dekkbutikkene.
Uansett var bilen min utlevert med 0,2 bar for lite i alle dekk så alle som har mottatt X bør jo sjekke trykket i dekkene sine etter utlevering.

sigurdi

Sitat fra: nie på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:53
Sitat fra: sigurdi på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:40

@Sigurdi
Det er vel også det entydige rådet som jeg har fått på dekkbutikkene.
Uansett var bilen min utlevert med 0,2 bar for lite i alle dekk så alle som har mottatt X bør jo sjekke trykket i dekkene sine etter utlevering.
Lett å se i displayet også.
Bare husk at det stiger litt ved kjøring.

Horten
Model X90D (18.03.17)

olavxxx

Jeg kjører 3.3 bar (målt med kalde dekk) i 20". Folk generelt sett anbefaler 3.3-3.4. Har nokian r2 på org felger.

Hvis der du kjører langtur har SC, hadde jeg tenkt at du klarer deg fint med x75, med mindre du skal dra mye henger. Avstanden mellom superladerne gjør at du kan stanse for å kombinere lading med en liten pause.

Jeg kjørte med ca 70% og kaldt batteri fra bergen, ladet ikke i åsane. Ladet ca 30m i lavik og ca 30m i sandane. Kom da frem i nordfjordeid med ca 80%. Men neste gang lader jeg nok mindre, kanskje 20-25 min på lavik og 10min i sandane. Men visste ikke om svigers sin strømkontakt var jordet

ChrML

Jeg har kjøpt X100D. Jeg er overrasket over hvor mye den bruker nå på vinteren.

Tur-retur Hokksund-Oslo i går brukte fra 80% til 20%. Ca 19 mil totalt. Forvarming begge veier, men ingen lading i Oslo. Forbruk på snitt 260 Wh/km.

Jeg bruker bilen min som en fossilbil og tenker lite på lading osv. Jeg kunne ikke klart meg med en X75.

Råde

Sitat fra: ChrML på søndag 31. desember 2017, klokken 13:06

Tur-retur Hokksund-Oslo i går brukte fra 80% til 20%. Ca 19 mil totalt. Forvarming begge veier, men ingen lading i Oslo. Forbruk på snitt 260 Wh/km.

Jeg bruker bilen min som en fossilbil og tenker lite på lading osv. Jeg kunne ikke klart meg med en X75.
Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
e-Golf | X75D

Kristian O

Sitat fra: Råde på søndag 31. desember 2017, klokken 21:07

Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
Stjel rekkevidde ja, men blir vel ikkje rekna med i gjennomsnittsforbruk vel?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

GOS

Forvarming virker ikke inn på det bilen rapporterer som gjennomsnittsforbruk. Det er kun forbruk mens bilen ikke står i Park som telles med.

Men det er klar at med mye forvarming så stjeler det fort noen kWh og en får redusert rekkevidde. En annen ting er jo at dersom Range Mode er av så går det mye til varming av batteriet også etter at en har startet kjøreturen. (Men mindre en har forvarmet veldig mye og samtidig ladet med høy effekt)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ChrML

Yepp er nok riktig det. Etter jeg fikk min første bil med varmer i 2011, så har det vært helt uaktuelt å sette seg i en kald bil om vinteren :).

Kjører med Range Mode off. Poenget var bare at dersom jeg hadde kjøpt en X75D istedenfor X100D med mitt bruk så måtte jeg kuttet på komforten ved å:
1. Ikke forvarme / kaldere kupé
2. Kjøre ekstra pent / sakte
3. Lade oftere
4. Range mode

Om en skal ha Model X og ikke gjør noen grep for å spare energi, så bruker den veldig mye. Så man må tenke nøye igjennom behovet sitt på forhånd basert på det.  Og jeg har ikke dratt henger enda :).

oto

Beklager om dette er drøftet tidligere, men:
En enkelt uttrykt lur vinterstrategi for langkjøring bør være å varme opp hele bilen til optimal temperatur før avreise - uten å bruke energi fra batteriet. Ved avreise en formiddag ser jeg for meg typisk å ha ladet bilen til 100% om natten, for så å forvarme på morgenen. Men hvordan sikrer jeg at bilen ikke blir så ivrig på oppvarming at den bruker mer enn de 3kW (13A 1-fase) jeg har tilgjengelig her hjemme inntil videre? Om jeg setter den i range mode, gjelder 3kW-begrensningen nevnt på skjermen for varming av kupé+batteri når den står i ro, slik at alt tas fra nettet?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Kristian O

Sitat fra: oto på mandag 01. januar 2018, klokken 23:42
Beklager om dette er drøftet tidligere, men:
En enkelt uttrykt lur vinterstrategi for langkjøring bør være å varme opp hele bilen til optimal temperatur før avreise - uten å bruke energi fra batteriet. Ved avreise en formiddag ser jeg for meg typisk å ha ladet bilen til 100% om natten, for så å forvarme på morgenen. Men hvordan sikrer jeg at bilen ikke blir så ivrig på oppvarming at den bruker mer enn de 3kW (13A 1-fase) jeg har tilgjengelig her hjemme inntil videre? Om jeg setter den i range mode, gjelder 3kW-begrensningen nevnt på skjermen for varming av kupé+batteri når den står i ro, slik at alt tas fra nettet?
Range mode gir kun 3 kW varme til kupe og 0 til batteri ja.
Ville ellers tima slik at lading akkurat / straks var ferdig for å ha en liten lunk i batteriet, med mindre eg faktisk trengte absolutt maks.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA