75D vs 100D typical og reell kapasitet

Startet av Vhagar, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 17:02
Ved regenerering gjenvinnes dessuten 80%. Det er mer og mindre det samme uansett tyngde på bilen.




Ser ut til å være ganske store forskjeller mellom bilene.

https://www.quora.com/How-efficient-are-modern-regenerative-braking-systems

noto

Sitat fra: gigafactory på torsdag 27. juni 2019, klokken 21:49
80% er mer et teoretisk maksimum. Tesla regnet med maks. 64% på Roadster, kan vel ha forbedret seg noe siden den tid.

Man må jo fort regne med 10% tap bare på saktelading hjemme. Da tror jeg det sier seg selv at konvertering fra mekanisk til elektrisk til kjemisk energi, og tilbake igjen, vil ha mer enn 20% tap totalt.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/magic-tesla-roadster-regenerative-braking?redirect=no
Ok. Det har du sikkert rett i.

La oss si 70% (https://electrek.co/2018/04/24/regenerative-braking-how-it-works/)

Det endrer ikke resonnementet.

Vaduz

Akselerasjon i seg selv er langt mindre effektivt enn kjøring i samme tempo. Langt større strømmer blir mer varmetap i alle ledd. Motorene sakker mer og blir mindre effektive, dekkene og fôringer blir deformert og drivverkstap øker dermed i varme. Regenerering lider av samme problem da det ofte er høy effekt opp mot 50kw som tilsvarer hurtiglading og de samme tapene som over. Vekt forverrer alle problemer ved akselerasjon og deselerasjon.

turfsurf

Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:00
Merforbruket ved aksellerasjon hentes tilbake ved decelerasjon.
Aksellerasjon gjennom svinger får du aldri tilbake. Det er energi brukt på å endre retning på bilen. Det kan sjekkes med å kjøre bilen rundt og rundt i en stor sirkel vs å kjøre rett frem i samme fart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA