Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nokian Hakkapeliitta R2 - erfaringer på vått føre?

Startet av jojak81, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:33

« forrige - neste »

jojak81

Hei!

Etter to vintersesonger har jeg fått beskjed fra dekkhotellet at det må nye dekk til, og jeg fikk et tilbud på 4 nye 155/70-19 (Q88) Nokian Hakkapeliitta R2 XL, omlegging, etc til 8900,-

Men blir litt skeptisk når jeg ser at blant annet NAF tester disse som dårligst på vått føre, og er det noe som er typisk vinterføre her i Bergen så er det jo nettopp det...dekkhotellet har ikke noen alternativ i sin katalog sier de, og jeg leser jo her og der på nettet at folk stort sett er storfornøyd med Nokiandekkene (men det kan jo være folk som kjører i atskillig kjøligere vær/føre)

Noen i lavlandet/kysten som har erfaringer?

På forhånd takk for svar:)!
Tesla Model 3 Long Range -21

Sungrazer

Er vel flere som har rapportert at Nokian Hakkapellitta R2 er for myke til i3'n under varme, våte forhold og at anti-spinn får problemer. Funker flott på skikkelig snøføre, men ikke på typisk bergensk vintervær. YMMV.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

jojak81

Vil 155/70-19 (88li) Continental Viking Contact 6 være et bedre alternativ?

Sungrazer

Aner ikke - har ikke hørt noe om Continental Viking Contact 6 dekkene annet enn at jeg hadde forgjengeren på E39'n i 205/55x16 og var fornøyd med de.

Jeg har vært fornøyd med Bridgestone Blizzak dekkene som fulgte med i3'n. På et punkt vurderte jeg Nokia WR D4, men de var ikke mulig å få tak i i Norge da. Nå har jeg kjøpt nye, komplette vinterhjul med Blizzak og har ingen betenkeligheter rundt det. De har vært gode dekk på både tørt snøføre og våt asfalt.

Om du typisk kjører på nullføre og bar asfalt ville jeg valgt dekk som egner seg for det. Dvs. ikke velg dekk for den ene turen du tar på fjellet, og kjør heller etter vær og føre da.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

jojak81

Her begrenses turene om vinteren til et par turer til Voss/Stavanger og til Sogn og Fjordane (ikke fjell, bortsett fra turen over Romarheim) - så jeg vil se at føret stort sett er som du beskriver. Har slitt litt med Bridgestonedekkene i bakke når det er nysnø og slush, men det er vel uansett ikke så mye å gjøre med.

Leser jo ellers at de fleste "vinnerdekkene" er dårlig på våt asfalt, så kan man ikke få i pose og sekk....

Jeronan

We had no issues driving on the Nokian winter tires back in February till early April, before we changed to the summer tires.
Just don't take sharp corners with 80km/h when the weather is bad, like some people seem to have tried. ;-)  That should be common sense I hope.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bgk

Anbefaler alle å styre utenom de dekkene fra nokian,
fikk de på bilen min i forrige uke og bilen oppførte seg helt jævelig. Antispinn
Slår inn hele tiden og bilen ble veldig vinglete, tør påstå at de er trafikkfarlige å kjøre med
Ringte de som solgte de og fikk byttet til continental viking, de var bedre, men synes nok bridgestone som satt på når jeg kjøpte bilen var best å kjøre med.

daghb

Gikk bort fra såpa R2 over til CVC6 på Teslaen. Hadde store problemer med sidelengs stabilitet pga. myke vegger. Gikk over til CVC6 som er de beste dekkene jeg har hatt til den bilen, så jeg har valgt CVC6 også på i3'en nå. Men, det er jo stor forskjell på bilene, så det kan jo gå begge veier.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Egil Fonn

Har kjørt 15000km med r2 dekkene og synes de fungerer godt på snø og is føre. De er også svært støysvak og har lav rullemotstand. De har selvsagt dårlige tørr og våt vei egenskaper i forhold til sommer dekkene som er Bridgestone 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak. Jeg bor i nord og kjører mye på snø og is om vinteren. For de som kjører mest på bare veier og ønsker sportslige kjøre egenskaper er Nokian r2 ikke første valget.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jojak81

Takk for mange tilbakemeldinger  - kjekt at folk gidder å legge inn sine synspunkter:)

Dekkhotellet "fant" visst noen Continentaldekk til meg likevel, så da går jeg for de. Om Nokian er _veldig_ myke så vil nok det også bety flere bytter for meg, Bridgestone varte kun i 2,1 vintersesonger (fikk bilen med vinterdekk på i mars 2015, har nå kjørt 47 000 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA