Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg

Startet av leafolainen, mandag 02. oktober 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

Kim Kim

Sitat fra: SH aka F_P på mandag 08. januar 2018, klokken 11:23
Sitat fra: Kim Kim på lørdag 06. januar 2018, klokken 18:59
Sitat fra: Trustno1 på mandag 11. desember 2017, klokken 01:16
Sitat fra: Kim Kim på mandag 11. desember 2017, klokken 01:01
Litt vel stille i denne tråden synes jeg :)

Statusrapport takk :)

Hehe, ja status skal bli. De første kassene tror jeg er på vei ut til kunder i disse dager, SH har nok mer status på det. Jeg driver for tiden med å designe monteringskittet for frontsett. Jobber litt med å få til en diskantpod som fungerer å 3D-printe. Litt utfordrende form på denne, så blir litt prototyping, men begynner å få noe som ligner på noe.
Håper å få testet denne i min egen bil om ikke lenge

Bumper denne. Hvordan går det med monteringskit for frontsett og diskantpod?
:laugh:

Jeg har fått et sett prototype til dørene foran. Skal få testet i min X (likt i X og S) for å se at det går greit med diverse frontsett uten at vinduet etc tar borti :)

Oppdatering kommer!
Så snart som mulig håper jeg, er som å vente på julekvelden dette.  :laugh:
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

SH aka F_P

Testet adapter til dørene. Passet nesten. Liten justering kommer slik at litt bedre Gladen høyttalere passer + at de originale festeskruene kan gjenbrukes.

To be continued ;)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Kim Kim

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 17. januar 2018, klokken 10:19
Testet adapter til dørene. Passet nesten. Liten justering kommer slik at litt bedre Gladen høyttalere passer + at de originale festeskruene kan gjenbrukes.

To be continued ;)

:+1: :+1: :+1:
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

SH aka F_P

Prototype nr. 2 testet. Den passet som hånd i hanske, men vi justerer den 2mm i dybden (dypere), slik at vi er helt sikre på at magneten på nye høyttalere ikke står og slår i armen til vindusheisen :)
www.bilkomponenter.no

SH aka F_P

Da ble det endelig fullklaff. Legger med et bilde som viser adapterne i bruk i min TMX med småfrekke Gladen Aerospace elementer. Vi har testet adapterne med flere Gladen elementer, og vet hvilke av disse som passer om ikke annet. Siden adapterne er veldig kustøm, og lages i mindre kvanta så får de en pris på ca. 1400,- pr par.

www.bilkomponenter.no

razeac

1400 pr er ikke så gale! Flott jobbet! Er det skremmende å få av paneler til TMX?

Veldig interessant dette her. Lurer på om hva er størrelsen på høyttalerne som passer på disse adaptere?

SH aka F_P

Sitat fra: razeac på torsdag 01. mars 2018, klokken 20:01
1400 pr er ikke så gale! Flott jobbet! Er det skremmende å få av paneler til TMX?

Veldig interessant dette her. Lurer på om hva er størrelsen på høyttalerne som passer på disse adaptere?

Skremmende vet jeg ikke, men det er litt jobb. Bare å ta det med ro og ha god tid så går det strålende.

Her er adapteret - https://www.bilkomponenter.no/products/hoyttaleradapter-tesla
Husk det er rabatter og hente gjennom medelmsskap hos tocn.no og teslanytt.no

Når det gjelder høyttalere så vet jeg 100% sikkert at Gladen Zero, Gladen Zero Pro, og Gladen Aerospace passer som hånd i hanske.

Har forøvrig montert Gladen Aerospace 165.3 i min X nå. Kombinert med en Mosconi One 60.8 DSP. Det ble bra futt, og deilig lyd  8)
www.bilkomponenter.no

kakemiks

Følger det med linjedriver til denne, eller er det ikke vits i ha det? Hva anbefaler dere?
https://www.bilkomponenter.no/products/subwoofer-tesla-model-s

2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

SH aka F_P

Det trengs ikke. Forsterkeren takler høy-nivå så den har sin egen linjedriver :)

Sitat fra: kakemiks på fredag 09. mars 2018, klokken 18:47
Følger det med linjedriver til denne, eller er det ikke vits i ha det? Hva anbefaler dere?
https://www.bilkomponenter.no/products/subwoofer-tesla-model-s
www.bilkomponenter.no

alda

Då har jag efter 3 års ägande äntligen kommit till skott med uppgradering av lydanlegget  :)

I mitt tillfälle var det bara snack om att få lite mer bas, var egentligen ganska nöjd med ljudet annars. Och min lösning skulle visa sig plocka fram ännu lite bättre ljud ur existerande dörrhögtalare!

Om vi börjar med priset: total kostnad för subwooofer, installation + installasjonsmaterial = 7000 SEK.

Efter mycket fram och tillbaka med BRL i Karlstad, med flera tips på för mig dyra lösningar, landade jag på en Focal sub, Focal Bomba https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/subwoofer-bass/focal-bomba-bp20
En aktiv sub med 8" element, kopplad via högnivå direkt på högtalare i framdörrar. Alla experter menade att jag borde ha en DSP för ljudförbättring, men droppade detta pga. pris, och kan inte se vilken hörbar skillnad det skulle ha gjort för ljudet.
Ett krav var att det var en liten sub som kunde plasserad under locket i bagagerom bak i bilen (lådan tar upp mindre än halva utrymmet, och denDu kan ikke vise dette vedlegget. är precis så hög att locket fint ligger i linje med resten av golvet bak).

När det gäller ljudet kan man lugnt säga att jag blev "blown away". Det är en extremt musikalisk sub, som gör ljudbilden ännu mer "levande". Det fina är att man drar ner de två djupaste registren till ett minimum och ändå får avgrundsbas i bilen - något som avlastar dörrhögtalarna betydligt. Plöstligt kommer mellanregister och diskant ännu mer fram, ut ur högtalarna. Akustisk musik låter plötsligt sjukt bra (som t.ex "Hanuman"av Rodrigo Y Gabriela). Och djupbasen i "Look at me now" med Brennan Savage är helt brutal och suben klarar att producera de lägsta registren utan att slå igenom.

Kan rekommendera denna uppgraderingen till de som har standard anlegg och önskar bättre bas, kan oxå rekommendera BRL i Karlstad som nu har erfarenhet från montering i Tesla (min bil var den första Teslan de jobbade på, jobbet tog 6 timmar).
Bor själv i Oslo, men hittade ingen montör i Oslo-området. Då jag ofta är i Sverige tog jag det samtidigt som jag hadde ett annat ärende där.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

sfinxern

Veldig interessant. Takk for update på dette!

For min del også så bruker jeg oftere plassen i sidene på bagasjerommet enn rommet under gulvet. Så jeg tenker også i etterkant at noe av plassen her likeså godt kunne vært benyttet til en sub.

Absolutt en bra pris også - når dette inkluderte 6 timer montering.

Hadde vært moro å hørt lyden i bilen din ved anledning :) :+1:! Bor selv på sentrale Østlandet.

Du får si ifra hvis du er på Nebbenes laderen en gang eller skal være med på et lokalt arrangement fra TOCN.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

alda

Sitat fra: sfinxern på fredag 06. desember 2019, klokken 10:09

For min del også så bruker jeg oftere plassen i sidene på bagasjerommet enn rommet under gulvet. Så jeg tenker også i etterkant at noe av plassen her likeså godt kunne vært benyttet til en sub.

Hadde vært moro å hørt lyden i bilen din ved anledning :) :+1:! Bor selv på sentrale Østlandet.

Du får si ifra hvis du er på Nebbenes laderen en gang eller skal være med på et lokalt arrangement fra TOCN.
Tack för det, har aldrig varit på Nebbenes tyvärr då jag sällan kör den vägen, men inte omöjligt att jag kommer på arrangemang av TOCN en gång. Du är annars välkommen att kontakta mig på PM om du vill mötas en dag för att provlyssna, bor på Ullern.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

SH aka F_P

Du får svinge innom oss (bilkomponenter.no) på Kløfta. Akkurat for øyeblikket har vi ingen TMS i eie, men forhåpentligvis en TM3 med snart oppgradert anlegg.
www.bilkomponenter.no

Wibla

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:40

Du får svinge innom oss (bilkomponenter.no) på Kløfta. Akkurat for øyeblikket har vi ingen TMS i eie, men forhåpentligvis en TM3 med snart oppgradert anlegg.

Har dere noen tilsvarende løsning som alda har fått installert da? :) Føler man betaler ganske mye for kassedesign på den custom-basskassa dere selger.
2018 Tesla Model S 75D

SH aka F_P

Sitat fra: Wibla på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:47
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:40

Har dere noen tilsvarende løsning som alda har fått installert da? :) Føler man betaler ganske mye for kassedesign på den custom-basskassa dere selger.

Tja.. Vi kan skaffe den kassen om ønskelig. Mange andre varianter også som nok skal gå å få lurt ned i rommet der.
www.bilkomponenter.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA