Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjørt Model S P100D - fornøyd/ikke fornøyd?

Startet av Imagine, søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48

« forrige - neste »

hemi

Har hatt P85D tesla, og måtte bruke chademo mest, teslas supercharger nettverk er litt oppskrytt imho, de er jo aldri der jeg trengte de....

ModelS_Oslo88

Sitat fra: hemi på søndag 01. oktober 2017, klokken 21:43
Har hatt P85D tesla, og måtte bruke chademo mest, teslas supercharger nettverk er litt oppskrytt imho, de er jo aldri der jeg trengte de....

Kjenner meg ikke igjen der, vi kjører frem og tilbake fra Oslo opp til hytte på Hafjell og ned til hytte i Sverige (E6) om sommeren. SC nettverket kunne ikke vært bedre for min del, har nok aldri behov for noe annet enn SC når jeg ikke er i byen. Men godt mulig det er helt annerledes i andre deler av landet..? Andre som har samme erfaring? Men uansett, Tesla er jo lightyears foran de andre uansett. De vil nok bruke mange år på å bygge opp et nettverk (selv om de går sammen om den, som det ryktes om).

AppleKnocker

Sitat fra: Imagine på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48
Jeg fikk ikke lyst til å kjøre meg en tur for moroskyld, slik jeg får med de andre bilene. Ja selv i3'n får jeg lyst til å kjøre for moroskyld innimellom.
Savner jeg bilen og kjøreopplevelsen? Nei, men jeg elsker det ekstreme draget. Den er en bil, superrask bil, men ikke noe spesielt utenom det vanlige ellers. Det er utrolig synd.

Så fremtidig verditap:
Meget usikkert.
Synes du treffer godt med din oppsummering. Jeg har selv eid Porsche og BMW, og det finnes mange biler som er mer sportslige og mer komfortable enn Model S. Når jeg kjørte Porsche kunne jeg finne på å kjøre meg en tur kun for å få frem smilet. Det skjer ikke med Model S. Jeg opplevde også at min BMW 5 seire F11 hadde høyere komfort og lavere støynivå enn Model S i 130 km/t på motorveien.

Likevel kjøpte jeg Model S og ville gjort det igjen i dag om jeg skulle ha ny bil akkurat nå.
Fordi:
Driftskostnadene er latterlige - med +40 000 km/år for min del har det mye å si
Bagasjeplassen er stor - må opp på minivan og takboks for å matche
Sikkerheten er meget bra - i en Model S vs 5-serie front mot front vet jeg hvilken bil jeg ville sittet i
Autopiloten funker - stressfri kjøring på motorvei er verdt mye for meg
Bilen er dessuten tross alt temmelig bra, selv om den på en del ting må se seg slått av en del andre tyske feinschmeckere.
Killer argumentet som ingen andre elbilprodusenter kommer til å levere på i overskuelig fremtid, er dessuten Supercharger nettverket. Hvis noen hadde sagt til en Think sjåfør i 2009 at du kunne kjøre elbil til Middelhavet med familien om noen år, hadde de ledd så løvetannkransen rundt hodet hadde falt av.

Når det gjelder bruktpriser er det vill gjetting. Jeg vil likevel erklære at jeg for min del har snudd. Tidligere har jeg tenkt at ulempen ved elbil, er større verditap. Nå har jeg solgt og byttet ut tre elbiler de siste to årene. Inntrykket er at man blir ringt ned så fort man legger noe som går på batteri på finn.no
Greia er nok at av alle som kjøper nybil, så velger folk 20-80 elbil-fossil. En del flere har lyst på elbil, men velger noe annet pga ulike årsaker/fordommer/misforståelser.
På bruktbil markedet derimot er tilbudet 1-99 elbil-fossil. Men jeg tipper minst 20% om ikke mer, av kjøperne ønsker seg elbil. Disse forholdstallene vil endre seg mer og mer i elbilens favør. Det betyr rett og slett at tilgangen på brukt elbil er en knapp faktor på bruktmarkedet og kommer til å være det i mange år.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Imagine

#18
Personlig synes jeg ladenettverket til Tesla er fint, men ganske oppskrytt. Det var alltid fullt i Lier da jeg skulle teste det den helgen jeg hadde bilen.
Takke meg til rekkevidde så man kan lade hjemme og på hytta.
Det er ikke farlig å betale en hundrelapp for å lade opp på grønn kontakt heller når man er på tur. Tar ikke akkurat knekken på økonomien, det.

Sett en Model S P100D drivlinje i en Mercedes S-klasse, som jo er en bil med langt bedre komfort og premiumfølelse med både seter, støydemping, utstyr, musikkanlegg og alt det der som er langt bedre, så er jeg all in.
Nærmeste blir jo Audi Etron og MB EQ og ikke minst Porsche Mission E.

Når det er sagt er jeg ikke slik at jeg ikke kan like en bensindrevet Panamera E-hybrid bare fordi man også liker elbiler. Akselerasjon er ikke så viktig så lenge det går 0-100 på under 5 sekunder. Verditapet på den er derimot minst like usikkert som Model S.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Imagine på søndag 01. oktober 2017, klokken 23:29
Personlig synes jeg ladenettverket til Tesla er fint, men ganske oppskrytt. Det var alltid fullt i Lier da jeg skulle teste det den helgen jeg hadde bilen.
Takke meg til rekkevidde så man kan lade hjemme og på hytta.
Det er ikke farlig å betale en hundrelapp for å lade opp på grønn kontakt heller når man er på tur. Tar ikke akkurat knekken på økonomien, det.

Sett en Model S P100D drivlinje i en Mercedes S-klasse med langt bedre komfort og premiumfølelse med både seter, støydemping, utstyr, musikkanlegg og alt det der som er langt bedre, så er jeg all in.
Nærmeste blir jo Audi Etron og MB EQ og ikke minst Porsche Mission E.

Når det er sagt er jeg ikke slik at jeg ikke kan like en bensindrevet Panamera E-hybrid bare fordi man også liker elbiler. Akselerasjon er ikke så viktig så lenge det går 0-100 på under 5 sekunder. Verditapet på den er derimot minst like usikkert som Model S.

Dersom det er fortsatt momsfritak i 2019/2020 når e-mission er mest sannsynlig klar for bestilling, så er jeg all-in  ;D

jkirkebo

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på søndag 01. oktober 2017, klokken 21:49
Sitat fra: hemi på søndag 01. oktober 2017, klokken 21:43
Har hatt P85D tesla, og måtte bruke chademo mest, teslas supercharger nettverk er litt oppskrytt imho, de er jo aldri der jeg trengte de....

Kjenner meg ikke igjen der, vi kjører frem og tilbake fra Oslo opp til hytte på Hafjell og ned til hytte i Sverige (E6) om sommeren. SC nettverket kunne ikke vært bedre for min del, har nok aldri behov for noe annet enn SC når jeg ikke er i byen. Men godt mulig det er helt annerledes i andre deler av landet..? Andre som har samme erfaring? Men uansett, Tesla er jo lightyears foran de andre uansett. De vil nok bruke mange år på å bygge opp et nettverk (selv om de går sammen om den, som det ryktes om).

Det er mange veier på Østlandet som er dårlig dekket også. Prøv f.eks å kjøre Fredrikstad-Stynnfjell rakeste veien, som er E6+Rv4+langs Randsfjorden. Ikke en eneste SC på 283km, og jeg har ikke strøm på hytta. Blir stort sett CHAdeMO-lading i Dokka da omveien om Lillehammer er lang. Kommer nok opp i >2000kWh på CHAdeMO i år.

Kommer det en SC i området Roa/Gran skal jeg dog bli fornøyd ;) Hadde ikke sagt nei til en på strekningen Vestby-Oslo et sted heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vegard89

Her var det mange interessante betraktninger!

Jeg er helt enig - nylig bodde jeg i utlandet og hadde da en ny Audi A4. Den var både stilren, enkel å betjene og føltes veldig premium. Det er en bil som er mye billigere enn Model S.
Var innom BMW forhandleren for å prøve en i3 forleden, da satt jeg meg inn i en 5-serie GT, det var helt mesterlige seter i den og utrolig tiltalende interiør.
Spesielt dette med å forlenge setet, den beige grove teksturen og de store tydelige sømmene syntes jeg så veldig bra ut.
Det jeg ser etter er sportslig, luksuriøst, helst billigere enn Tesla, hvis det er en fossilbil.

Det var iallefall klart for meg at i3 ikke var bilen jeg så etter. Den var bedre enn Leaf såklart, mindre kjedelig enn en e-Golf, men jeg innså at en kjapp liten bytralle ikke var helt det jeg så etter.

Men kraften og autopiloten er virkelig det som differensierer den fra andre biler for meg. Jeg har ikke bestilt, skal se det an et år tenkte jeg. Føler at Tesla er som en iPhone, de har fått mye til som konkurrentene ikke har sjanse på, men en del av de grunnleggende tingene er for dårlig.

Lyden i Tesla er helt ok, som man forventer når man kjøper "premium" anlegg i en litt billigere tysk bil. Den var ikke dårlig, men ble aldri regelrett imponert. Det er vanskelig å vite sånt på forhånd, de fleste bilselgere virker som de ikke nødvendigvis har noe øre for god lyd og liker best å snakke om hvor mye bass bilen har.
Skjermen er jo litt innovativ, men den er altfor laggy, det er altfor dårlig på et produkt fra et teknologiselskap i 2017 at en nettavis tar 30 sekunder å laste inn.
Det er 12 ganger lengre tid enn det tar fra 0-100.


DrNox

Ser at flere er kjøpere, som er ute etter BEST bil for pengene. Jeg derimot er en kunde på andre siden av skalaen som vil ha MEST bil for pengene.
Når Norge gir avgiftlettelser for elbil, vil jo både bensin og diesel tape så det griner i min verden. Verditapet på bilen tar man i det man betaler, siden Staten står ved siden av selger og skal ha pengene sine siden du er så heldig å få kjøpe..
Drivlinjen på elbil er best og tar deg fra A til B. Den tar deg jo faktisk fortest fra A til B også.
Komfor er kanskje det det skorter på, men ikke i min verden, siden jeg kommer fra de lavere klasser og lar meg lokke av avgiftlettelser og god rente hos Tesla.

Bilkjøp er  økonomi, og følelser. Jeg prøver å bruke følelsene minst mulig før handelen. Etterpå kan jeg heller legge inn "følelses-giret" og samtidig gratulere meg selv med et meget klokt valg.. Ingenting er som å skryte over seg selv og sine egne leketøy/redskaper :P

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

JorgenM

Vi var litt i samme båt.

Hadde i3, men ønsket å få byttet diesel-kjerra i elbil. Tesla er elendig kvalitet og har endel mangler sammenlignet med BMW, men med 3 barn og gedigen bagasjeplass på langturer, samt supert ladenettverk, dekker Model S behovet vårt godt. Disse bilene komplementerer hverandre veldig godt også.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

kirky

Mye nedsnakking om kvaliteten på Teslaen her. Synes mye med bilen er vel så bra som på en BMW eller lignende. Dashboard (har dog matt obeche, flottest IMO), styre, skjermer, tak/alcantara, takluke, dører er i toppklassen (liker at det ikke er oppbevaring i dører). Det som skriker mot meg er kanskje midtkonsollen som sårt trenger en oppgradering ala Model 3 men mer premium. Setene er vel litt smak og behag, men jeg synes ikke de står mye tilbake. Mulig andre premium-merker har en mer "gedigen" følelse der, men synes også der at midtkonsoll trekker nede setene framme også litt på en måte.

Skjerm kunne lagget mindre, og de må få fikset softwaren snart med auto regnsensor etc. Noen plastdeler nede langs dørene, men det har ofte andre biler og. Kanskje kunne de hatt en midtarmlen bak, evt skigjennomtrekksluke og.

Men ikke minst er det mange ting de er milevis bedre på - som er nevnt utallige ganger før. Bare det å streame spotify via 4g i bilen gratis - det ville ingen andre ha kommet med.

Kjøreopplevelsen taler jo for seg selv og ikke minst i bykjøring etc hvor det ikke er vind dekk og vindstøy.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Isbjørn

Er veldig fornøyd med min SP100DL. Hadde tyske premiumbiler før og det er riktig at de hade bedre finish. Men hvem bryr seg når Tesla'n katapulterer deg fra 0 til 100 i under 3s? Tesla er ideale biler for norske forhold med fartsgrense og dårlige veier hvor man trenger max. ytelse ved forbikjøringer momentant. Jeg tar meg ofte en tur bare for moros skyld. De tyske dinosaurer er et relikt fra en gammel tid og kommer til å forsvinne ila de neste 2 dekadene!
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Isbjørn på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:00
Er veldig fornøyd med min SP100DL. Hadde tyske premiumbiler før og det er riktig at de hade bedre finish. Men hvem bryr seg når Tesla'n katapulterer deg fra 0 til 100 i under 3s? Tesla er ideale biler for norske forhold med fartsgrense og dårlige veier hvor man trenger max. ytelse ved forbikjøringer momentant. Jeg tar meg ofte en tur bare for moros skyld. De tyske dinosaurer er et relikt fra en gammel tid og kommer til å forsvinne ila de neste 2 dekadene!

Godt å høre at du er fornøyd med din P100D, håper å få hentet min snart  ;D litt off topic men hva slags rekkevidde får du på 100% charge?

Isbjørn

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:09
Sitat fra: Isbjørn på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:00
Er veldig fornøyd med min SP100DL. Hadde tyske premiumbiler før og det er riktig at de hade bedre finish. Men hvem bryr seg når Tesla'n katapulterer deg fra 0 til 100 i under 3s? Tesla er ideale biler for norske forhold med fartsgrense og dårlige veier hvor man trenger max. ytelse ved forbikjøringer momentant. Jeg tar meg ofte en tur bare for moros skyld. De tyske dinosaurer er et relikt fra en gammel tid og kommer til å forsvinne ila de neste 2 dekadene!

Godt å høre at du er fornøyd med din P100D, håper å få hentet min snart  ;D litt off topic men hva slags rekkevidde får du på 100% charge?

484 km, dvs. 100 km mer enn tidligere med P85DL, ved samme forbruk!
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA