ESA vil sette en stopper for elbilfordelene fom 2018

Startet av Chris Aurora, fre 29. sep 2017, kl. 13:26

« forrige - neste »

karl100

Mitt innspill til denne debatten er at dagens mva-fritak på elbil er svært økonomisk ugunstig for AS Norge og urettferdig for folk flest, ikke minst folk som sliter med å få økonomien til å gå rundt, at de må betale 15 % mva på matvarer og 25 % mva på andre innkjøp.

Men kjøper du en luksus-elbil til 1.3 millioner så betaler du ikke en krone i mva.

Er det i det hele tatt noen her inne som mener at det er rettferdig at vi har mva på matvarer og ikke har mva på luksus-elbiler til 1.3 millioner?

Skal en fortsette statlig sponsing av elbiler så foreslår jeg at en gjør som Island, der får hver elbil opptil noen titusen i avgiftsfritak. På den måten vil en unngå at staten sponser luksus-ekstrautstyr.

Amoss

Sitat fra: karl100 på tor 05. okt 2017, kl. 10:45
Er det i det hele tatt noen her inne som mener at det er rettferdig at vi har mva på matvarer og ikke har mva på luksus-elbiler til 1.3 millioner?

Nei, jeg mener ikke at det er rettferdig å betale MVA på matvarer.  Strengt talt er det dypt urettferdig at man skal betale skatt for å bruke penger man alt har betalt skatt på. Så ja, fjern MVA totalt, så slipper man å tenke på den delen.  Men spar meg for påstander om at staten subsidierer alle varer de ikke tar inn alle potensielt mulige avgifter på er du snill...
Model S 85D

Elbil fundamentalist

Mitt innspill til denne debatten er at dagens mva-fritak på elbil er svært økonomisk ugunstig for AS Norge og urettferdig for folk flest, ikke minst folk som sliter med å få økonomien til å gå rundt, at de må betale 15 % mva på matvarer og 25 % mva på andre innkjøp.

Men kjøper du en luksus-elbil til 1.3 millioner så betaler du ikke en krone i mva.

Skal en fortsette statlig sponsing av elbiler så foreslår jeg at en gjør som Island, der får hver elbil opptil noen titusen i avgiftsfritak. På den måten vil en unngå at staten sponser luksus-ekstrautstyr.
Luftforurensing dreper svært mange hvert år. Barn får astma. Hva er det du ikke forstår med elbilpolitikken? Er det rettferdig at folk som kjører rund i byene skal slippe unna med å pøse ut giftige, allergi og kreftfremkallende avgasser?

Utgifter denne forurensingen påfører AS Norge er formidabelt større enn inntektene fra bilrelaterte avgifter. For ikke å snakke om alle de personlige lidelsene, samt tapt arbeidsfortjeneste på alle de som er blitt syke. Vi taper også potensielt geniale personer som kunne skapt nye internasjonale selskaper til sykdom. Tenk hvis Einstein hadde blitt syk istedenfor forsker?

Dessuten vil et slik tak vil sørge for at det bare blir solgt mindre attraktive elbiler. Skal bilbransjen konvertere til elbiler må prestisjebilene bli utfordret også. Altså luksusbiler er like viktige i elbilpolitikken som mindre elbiler. Langtur elbiler er de dyreste og det er kun Tesla som utfordrer skikkelig her. Men det er forståelig at bilindustrien bruker slik retorikk for å kverke hovedrivalen. Se på Danmark. De har fullstendig gitt opp elbiler. Ble ikke økte avgiftsinntekter på elbiler med omtrent null elbiler solgt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på tor 05. okt 2017, kl. 10:37
Nei, det er ikke slik det fungerer. ESA fatter bindende vedtak i disse sakene. Uten godkjenning kan ikke Norge videreføre ordningen. Det er eventuelt Norge som må ta et avslag til EFTA-domstolen - og i mellomtiden må altså ordningen være stanset.

Det er den eneste måten å ha effektiv kontroll med konkurransevridende subsidier på. Den gode nyheten er at det samme regimet drar Norge nytte av om andre land forsøker seg på å innføre ulovlige subsidier for å konkurrere ut norske varer...

Her er et godt eksempel på hvordan dette fungerer i praksis :

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2016/04/28/195213790/siv-jensen-har-ikke-etterlevd-efta-dom-fra-2013

Norge kan trenere denne saken herfra til evigheten om vi vil, i tillegg kommer det faktum at Norge etter
alle solemerker vinner en sak i EFTA domstolen, om vi kommer dit da. Denne saken er ikke bare en miljøsak,
global oppvarming er selve miljøsaken, og skal jeg tippe vil EFTA-domstolen avvise denne saken før den i
det hele tatt kommer opp.

ludwig_holberg

Nei, kontrollen over statsstøtte- og konkurransereglene er helt annerledes enn kontrollen over EØS-avtalen forøvrig. Her fatter altså ESA bindende vedtak. Norge får ikke videreført ordningen uten samtykke fra ESA.

automat

Det er selvfølgelig ikke så heldig at staten sponser dyre performance-utgaver til godt over millionen.

I flg. teslastats.no er det registrert drøye 600 Model S P90D/P100D og 450 Model X P90D/P100D. Det er altså under 1100 personer som har fått denne avgiftsgavepakken av staten.

Det vil trolig koste mer å legge om avgiftsregimet for å tette dette hullet, enn det det potensielt kan dra inn i avgifter.

Husk at det finnes kun en elbil hvis man skal ha en fullverdig familiebil, og det er model X. (S har for lav takhøyde bak, og mangler hengerfeste.)

En ribbet mod X med største batteri koster 876.000 (ink vinterhjul).

Hvis man mener alvor med elbilpolitikken, så må man faktisk inkludere familiebiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Electrix

Jeg regner med at du ikke har tenkt å forby luksus-dieselbiler eller bensinbiler? i så fall vil vel en del av kjøperne av de dyreste Teslabilene kanskje velge en bensin eller dieselversjon med liknende størrelse/ytelse? Tror du en Lamborghini Aventador eller liknende bil har et mindre fotavtrykk under produksjon eller bruk enn en Tesla Model S? Hva med en diger diesel-SUV som også bruker over literen på mila?

Er det bedre for de med dårlig råd som tar trikken å puste inn diesel-eksos fra en som er rik? er den mindre farlig da?

Husk at alle bilprodusenter monterer rør som fører eksosen fra motoren som er foran og ut bak fordi de vet at den er giftig og dersom føreren av eksosbilen måtte puste i eksosen selv så ville han aldri kjøpt den. Folk flest er ikke så dumme, men så lenge det bare er de andre idiotene som kommer bak som puster inn eksosen så bryr jeg meg ikke om min bil forurenser.

Hvis en elbil kjører foran en eksosbil så nyter føreren av eksosbilen fordelen med renere luft. Hvis en eksosbil kjører foran en elbil blir føreren av elbilen straffet med giftig eksos.

Renere luft er en stor fordel for alle.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ferry

Mitt innspill til denne debatten er at dagens mva-fritak på elbil er svært økonomisk ugunstig for AS Norge og urettferdig for folk flest,

Hva som er rettferdig eller ei er en høyst subjektiv sak. Hva er rettferdigheten i å få lov å slippe ut eksos mot en symbolsk avgift, når det finnes alternativer?

Når det gjelder prisen på bilen så kommer det ut på akkurat det samme om staten tar inn null kr. på en Zoe eller null kr. på en Tesla. Null er null. En kan jo på en måte si at staten taper stort på alle billigbiler som blir solgt, fordi dyrere biler ville gitt mer penger i kassa. Neste tanke da er å ha et fast kronebeløp i avgift uansett biltype. Kunne f.eks. vært 150.000,- i avgift på bil, uansett innkjøpspris. Likt for alle = rettferdig. Eller for å dra det enda lenger, alle borgere kunne betalt 150.000,- i generell avgift, enten de går, sykler, tar buss eller kjører Mercedes. En mellomløsning kunne være et avgiftstak på f.eks. 200.000,- slik at det er full moms opp 800.000,- men alt derover er momsfritt.

trykkertor

Sitat fra: automat på tor 05. okt 2017, kl. 12:24
Husk at det finnes kun en elbil hvis man skal ha en fullverdig familiebil, og det er model X. (S har for lav takhøyde bak, og mangler hengerfeste.)

En ribbet mod X med største batteri koster 876.000 (ink vinterhjul).

Hvis man mener alvor med elbilpolitikken, så må man faktisk inkludere familiebiler.
Veldig drøy at du skal definere hva som er en fullverdig familiebil.
Selv kjørte vi 3 år i en Suzuki Swift. Og det var vår fullverdige familiebil.
Jeg er 195cm, fruen var med, vi hadde 2 bakovervendte barneseter, og en mellomstor hund i bagasjerommet, med en søskenbarnevogn ved siden av.
Skulle vi på ferie, hadde vi takboks med.

Mange kjører Passat sedan, Mondeo stasjonsvogn, Mazda 5 osv.... idag. Alle de må da kunne regnes som familiebiler.

Og hvor står det at en fullverdig familie Tesla må ha det største batteriet. En kan da fint kjøre med 75-batteriet, og lade underveis.

Blir litt søkt å påstå at eneste fullverdige elbil i dag er en bil til nesten 900.000,-
For det kan jeg love deg, det er rimelig "få" familier i Norge som har råd til å bruke 870.000,- på en familiebil.

automat

Passat og Mondeo er det jeg kaller fullverdige familiebiler. Men det er ingen elbiler i dette segmentet. Og før det dukker opp, så er mod X dessverre eneste alternativ.

Selv om det er mulig å tyne en familie inn i en Leaf på ferie, så er den ikke stor familiebil.

Mange kan selvsagt klare seg med det minste batteriet på en X, men vi snakker fortsatt 700.000 kr
Audun Torsdalen

automat

Sitat fra: automat på tor 05. okt 2017, kl. 19:00

Mange kan selvsagt klare seg med det minste batteriet på en X, men vi snakker fortsatt 700.000 kr

Forøvrig var ikke mitt utgangspunkt i diskusjonen hva en hva en vanlig familie klarer seg med. Men hva som er "unødvendig luksus" som potensielt kan avgiftslegges.
Og for meg blir det P-modellene.

En X75D får fort veldig kort rekkevidde hvis man kjører med campingvogn, hestehenger eller båthenger.
Audun Torsdalen

sylwester

I praksis syns jeg det ville være bedre med kickback på basis av kjørte kilometer. I rpaksis så vil det bli lik tsom idag hvis teslaeiere bruker den rekkevidden de har og i praksis betyr det også at de som bruker bilen lite ikke vil få noe igjen for å kjøpe en elbil siden den uansett bare er pynt.

Da vil de som kjører 3 mil om dagen med sin Tesla ikke får så mye som de som kjører 13mil. Det reflekterer miljøgevinsten.

Jeg tror at dagens momsfritak i praksis er ca. 1:1 med dette siden de som kjøper en rimeligere trilling har et mindre behov enn de fleste som kjøper en Tesla. Dvs. jeg tror ikke ordningen er udemokratisk, spesielt siden hvem som helst kan bidra å kjøpe seg en elbil som sin neste bil!

At de aller rikeste kan kjøpe seg en Hummer og har råd til å betale bom er jo et faktum. De som kjøper en Tesla gjør oss en tjeneste uansett om det er fordi de sparer en halv milion, reduserer forurensing eller vil være hippe. Å si at nei, de får heller kjøpe Hummer hvis ikke de har lyst til å redde planeten til fullpris er idiotisk. For oss som har kjørt elbil så er det ingen tvil om at vi ønsker det som neste bil. Vi går mot en tid der vi ikke trenger afviftsfritak, men vi kan ikke fjerne de før fossilbilene forbys og det kan hende vi fremdeles trenger å gi en gulrot (dog ikk elike stor) for å velge helt utslippsfri enn hybrid.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jlan

Hvis en ser på fossilbiler som tilsvarer Tesla X, og betrakter disse som en egen gruppe, så kan en vel inntil videre si at for alle andre er det er totalen av avgifter fra denne gruppen som teller.  Hvis en da legger det opp slik at det kun går ut over kjøpere av store, dyre fossilbiler at Tesla får avgiftsfritak, så tror jeg det blir mye lettere å "selge inn". 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Sitat fra: sylwester på tor 05. okt 2017, kl. 20:26
I praksis syns jeg det ville være bedre med kickback på basis av kjørte kilometer. I rpaksis så vil det bli lik tsom idag hvis teslaeiere bruker den rekkevidden de har og i praksis betyr det også at de som bruker bilen lite ikke vil få noe igjen for å kjøpe en elbil siden den uansett bare er pynt.

Da vil de som kjører 3 mil om dagen med sin Tesla ikke får så mye som de som kjører 13mil. Det reflekterer miljøgevinsten.

Det vil jo bli en oppfording til unødig kjøring, og det er jo ikke så miljøvennlig.

Dessuten vil det trolig bli byråkratisk og dyrt å administrere. 
Audun Torsdalen

karl100

Jeg stilte følgende spørsmål:

Ut i fra kommentarene så er det mye motstand mot spørsmålet og bare en som skriver at dagens ordning selvsagt er urettferdig. Post-modernismen (alt er subektivt, også rettferdighet) står tydeligvis sterkt.

Angående at jeg brukte ordet sponsing, burde vel gitt en trigger warning.

SPONSER STATEN ELBILER?
Jeg mener ja, fordi staten krever 25 % mva på absolutt alle gjenstander som selges, eneste gjenstand som har unntak fra MVA som jeg vet er elbiler (og elbil-batteri, men ikke fritak for andre el-kjøretøy som ikke er elbiler).

Det er andre som har forklart dette bedre enn meg, men selv om en kan definere MVA-fritaket som noe annet enn sponsing (fordi en ikke vil ha skatt på forbruk) så er det i praksis sponsing. Nå er det slik at AS Norge er svært dyrt å drive, over 20 % av statens inntekter kommer fra skatt på det vi kjøper, altså MVA.

Legg gjerne frem tall som viser at det koster mer i administrasjon å ha et regelverk der MVA-fritak gis opptil en gitt sum (la oss si fullt fritak opp til 500 000 kr) isteden for hele beløpet.

La oss si at det i et par år fremover vil bli solgt 10 000 elbiler for rundt 1 mill. Om staten hadde tatt MVA for 500 000 kr for hver av disse bilene så ville staten ha hatt en inntekt på:
10 000*500 000*.25 = 1 250 000 000
1.25 milliarder kroner.
Det er nesten 10 % av skatteøkningen Støre frontet under valget.

Takker for innlegget fra Elbil fundamentalist. Jeg er dessverre uenig og mener at MVA-fritaket skulle helt fra starten ha vært utformet som i Island, med MVA-fritak opp til en gitt sum, over denne summen så ilegges vanlig MVA.
Jeg ser ikke argumentet for å hevde at grense for MVA-fritak det ville ha hindret folk i å kjøpe Tesla, det ville bare ha medført en liten prisøkning og at ekstrautstyret på de dyreste Tesla-ene hadde blitt 25 % dyrere og gitt staten inntekter.

Når det gjelder forurensing, antar du mener luftforurensning, hvor mange promille vil utslippene påvirkes av om de dyreste Tesla-bilene får fullt MVA-fradrag? Det må være andre tiltak som de tapte MVA-inntektene kunne ha vært brukt på som hadde gitt mange ganger bedre effekt.

Om en har fulgt litt med i media i de siste ukene så ville en ha sett at det er det jeg vil kalle en elbil-revolusjon, så godt som alle aktørene i bilbransjen går inn med full tyngde i utvikling av elbiler, selv en støvsugerprodusent, og det satses hardt innen luksus/highend-segmentet. Dermed blir det søkt å bruke som argument at fortsatt fullt MVA-fritak på luksus-elbilene i lille Norge vil ha noe innvirkning på den internasjonale bilbransjen. Uansett mener jeg Norge ikke har noe ansvar for å bidra til bedre luksus-elbiler. Tror heller ikke Norge i ettertid vil bli applaudert for dette, folk fra utlandet må tro vi er blendet av olje-milliardene som kan ha noe sånt. Folk jeg prater med fra Europa blir meget overrasket når jeg sier at vi ikke har MVA på elbiler i Norge.

REFERANSER
Altinn.no om MVA:
"Merverdiavgiften er en omsetningsavgift som skal beregnes på alle ledd i omsetningskjeden. ... Det finnes imidlertid tjenester som er unntatt fra beregning av merverdiavgift, som for eksempel helsetjenester og undervisning."
Min kommentar: Det står altså ingen ting om MVA-fritak for gjenstander (trolig for elbil er eneste unntaket), og selv tjenester må en betale MVA for, selv om noen samfunnsnyttige tjenester er fritatt.

Fra wikipedia om MVA:
Merverdiavgiften utgjør en betydelig del av den norske statens inntekter. I 2009 utgjør merverdiavgiften 21 % av det offentliges totale skatteinntekter.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA