Lane assist retrofit?

Startet av emmern, torsdag 28. september 2017, klokken 14:27

« forrige - neste »

emmern

Hei! Jeg har nettopp blitt et ny eier av en e-Golf 2018!

Men saken er at jeg nevnte at jeg ville ha lane assist muntlig, men sløve meg bekreftet aldri dette skriftlig og trodde at dette var en del av adaptiv cruise control-delen. Så feil kan man ta... Så det ble en skikkelig downer da jeg hørte dette på overtakelsesdagen. Men ja ja....

Er det mulig å ettertilpasse lane assist ? De som beveger på rattet etc. Det står ingenting om det så det ser veldig mørkt ut. Er dette på plass fysisk eller må man demontere hele doningen for å få dette på plass?

Svar mottas med takk, hilsen ny elbileier med blandede følelser!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

SteinarSun

Alt går, men det er sikkert lettere å bytte bil.
På laneassist er det noen ekstra sensorer på siden av bilen ,og "stort" kamera foran.
Får du på plass hardwaren, kan jo alt kodes, men jeg hadde ikke brydd meg.
Hadde laneassist på min forrige bil, og den var særdeles lite i bruk.
Så vidt jeg husker, virker den kun over 60kmt og er avhengig av god veimerking (noe det er lite av på vestlandet)
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

emmern

Takk for svar, men jeg likte virkelig denne funksjonen. Jeg regner med at den ikke leser bilskilt eller noe sånt når kameraet ikke er der.
e-Golf 2018 300 FL

torgrand

Ikke for å strø salt i såret men jeg digger Lane assist. At du også får på kjøpet fartsgrenseleser og automatiske fjernlys gjorde at dette var veldig viktig for meg. Min forhandler leverte min min bil uten dette, men jeg hadde det i kontrakten, og fikk ny bil.

emmern

Ja det er det jeg også synes var greit. Jeg sa det muntlig men det kom aldri på papiret dessverret. Lesson learned!

Hvis dere vet om noe verksted eller noen som kan faktisk sette inn komponentene så si ifra! Det kan da ikke være så sinnsykt umulig å få dette inn. Er det ikke bare noen sensorer og software? Eller er det noe ekstra motorverk for å vri ratte for deg?
e-Golf 2018 300 FL

Mobileum

Det blir veldig dyrt! Masse nye deler, ny kabling, kalibrering, koding, og ikke minst ny frontrute med varmetråder (ferdig med feste for en annen type kamera). I Norge tipper jeg minst 10.000.- i deler +  minst det samme i arbeid (1.000.- pr. time er vel vanlig i Norge). Tror heller ikke det er lett å finne noen i Norge som vil/kan ta denne jobben.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

geear

Sitat fra: SteinarSun på torsdag 28. september 2017, klokken 14:50
Alt går, men det er sikkert lettere å bytte bil.
På laneassist er det noen ekstra sensorer på siden av bilen ,og "stort" kamera foran.
Får du på plass hardwaren, kan jo alt kodes, men jeg hadde ikke brydd meg.
Hadde laneassist på min forrige bil, og den var særdeles lite i bruk.
Så vidt jeg husker, virker den kun over 60kmt og er avhengig av god veimerking (noe det er lite av på vestlandet)
Hmm.. er ikke sensorene på sidene til park pilot? Trodde lane assist var kun kameraet. Eventuelt om lane assist også krever park pilot og bruker de samme sensorene, så kan det jo hende han allerede har park pilot.

Kameraet finnes på eBay til hyggelig penge, er heller ikke helt sikker på at han må ha ny frontrute som noen skriver her, min rute var iallfall klargjort for auto lys og regnsensor, som jeg har retrofittet, selv om andre påstod at man måtte bytte rute så viste det seg at e-Golf kjørte samme med og uten.

Det kan godt hende man må trekke noen kabler, men det er ingen krise, stifter for sikringsbokser etc. fås kjøpt løst til noen kroner.

Koding er som regel helt kurrant, det meste kan gjøres med en Android-telefon med blåtann og en OBDII-dongle til en tusenlapp.

Jeg tror ikke jeg hadde satt dette til et VW-verksted, men gjør man det selv bør dette være helt kurrant, med forutsetning at det IKKE krever de ultrasoniske sidesensorene, ELLER at en allerede har disse via å ha park pilot. Må man til å installere disse så baller det på seg med karosserijobb.

ReneM

Du trenger følgende komponenter:

-Kamera
-Ny frontrute
-deksel og feste til camera
-kabling

Det positive: kamera og deksel får du for under 1000kr. Den har egen software og kamera er en «modul» i bilens CAN gateway. Den kan aktiveres med VCDS.

Det negative: du MÅ bytte frontruten. Og du MÅ kalibrere sensor hos en verksted. Det er her tusenlappene forsvinner.

Jeg har nemlig undersøkt dette selv. Det jeg kommer til å gjøre (og kun hvis det skjer) er å være superpirkete på steinsprut. Hvis frontruten må byttes kan de bestille en rute med plass til kameraet og kalibrere den med det samme. Slik får man lane assist, fjernlysassistent og skiltgjenkjenning for nesten ingenting.

Dessverre er min frontrute fortsatt helt fint ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Mobileum

e-Golf har to typer Lane Assist som krever forskjellige hardware. Den uten "Sikkerhetspakke" virker bare over 60 km/t, mens den med pakken virker fra 0 km/t (hvis du har en bil foran). Også kalt "Kø-assistent".

stromifokus

Akkurat nå er vel bruktprisene på nye egolf høyere enn nyprisene, så da har du sjansen for et rimelig bytte hvis du er villig til å vente på en ny egolf.

emmern

Sitat fra: ReneM på torsdag 28. september 2017, klokken 22:19

-Kamera
-Ny frontrute
-kabling

Det positive: kamera og deksel får du for under 1000kr. Den har egen software og kamera er en «modul» i bilens CAN gateway. Den kan aktiveres med VCDS.

Det negative: du MÅ bytte frontruten. Og du MÅ kalibrere sensor hos en verksted. Det er her tusenlappene forsvinner.

Jeg har nemlig undersøkt dette selv. Det jeg kommer til å gjøre (og kun hvis det skjer) er å være superpirkete på steinsprut. Hvis frontruten må byttes kan de bestille en rute med plass til kameraet og kalibrere den med det samme. Slik får man lane assist, fjernlysassistent og skiltgjenkjenning for nesten ingenting.

Hey dette var nyttig info! Hvor mye kommer det på og hvem gjør dette og hvor kjøper du det?

Jeg har allerede parkeringsassistent. Det beviser at rattet allerede er motorisert :)
e-Golf 2018 300 FL

Mobileum

I Tyskland koster oppvarmet frontrute ca 520 EUR. Regn kursen, og legg til 20% som deler koster mer i Norge. Da nærmer du deg fort 6.000.- NOK bare for ruta. Så kommer arbeid med vindusbytte i tillegg.

ReneM

Sitat fra: emmern på torsdag 28. september 2017, klokken 23:43
Sitat fra: ReneM på torsdag 28. september 2017, klokken 22:19

-Kamera
-Ny frontrute
-kabling

Hey dette var nyttig info! Hvor mye kommer det på og hvem gjør dette og hvor kjøper du det?

Jeg har allerede parkeringsassistent. Det beviser at rattet allerede er motorisert :)

Parkeringsassistent er ingen krav for Lane assist. kjapt oppsummering:

Funksjon og påkrevd utstyr
Parkeringsassistent: 12 sensorer og kabling. servostyring er elektronisk så alle E-golf kan svinge rattet selv ;)
Fjernlysassistent: Løsning 1: kamera i innvendig speil pluss kabling. Løsning: FAS kamera i frontrute
Lane assist: FAS kamera plus tilbehør. Tilpasset frontrute. Trenger kalibrering
Trafikkskiltgjenkjenning: FAS kamera
Blind spot assist og utmanøvrerassistent: sensorer fra parkeringsassistent, 2 stk. radarer i støtfanger bak, kabling, 2 stk nye speil pluss kabling der og. Trenger kalibrering

Med kamera i speilet er det ikke mulig å aktivere Lane assist og skiltgjenkjenning (krever FAS)
Har du FAS kamera montert kan du uten ekstra hardware aktivere fjernlysassistent og skiltgjenkjenning dersom den ikke er akitivert fra før.
Blinsonevarsler blir en dyrt oppgradering ;)

Alt må kodes med VCDS, med det er en enkel sak. Kalibrering foretas hos et verksted.

Til info:

FAS:

Stand alone high beam assist:

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

emmern

Tusen takk! :)

Men hva skjer med nybilgaranti og forsikring på en splitter ny e-Golf 2018 når man "tukler" med sikkerhetsfunksjonene? Kan et verksted godkjent av VW godkjenne modifikasjonen?
e-Golf 2018 300 FL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA