Skal endelig bli eier av en Kia Soul Exlusive 2016!:)

Startet av JonnyHH, ons 27. sep 2017, kl. 21:24

« forrige - neste »

JonnyHH

Hurra!
Skal endelig bli eier av en Kia Soul nå. Aldri eid en elbil før. Knapt nok kjørt en :)
Drar fra Trondheim til Oslo for å hente forhåpentligvis neste uke.

Til dere erfarne elbil-eiere:
Hvem tilbyr den beste elbilforsikingen ift pris?
Noen nyttige apper man bør skaffe seg?
Noen generelle tips dere har til meg?
----------------
Volkswagen ID.4 1st edition (2021)

Kia Soul Exclusive 2016

kVArh

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på ons 27. sep 2017, kl. 21:24
Gratulerer. Bare gled deg!
Forsikring:
Har ikke undersøkt så nøye, men prøvde meg med et nokså dristig forslag. Jeg hadde 75% i 5 år på den gamle bilen og foreslo at jeg kunne få det på den nye også. Tenkte (men sa det ikke) at jeg ville ha den beste forsikringen på den nye bilen og heller redusere dekningen på den gamle som var 16 år gammel.
Svaret var ja: Du kan få 75 % og 5 år på begge bilene! Så ingen grunn til å diskutere saken videre og bare akseptere.
Apper til KIA Soul EV:
Glem det (har jeg forstått).
Generellt:
Hvis du skal kjøre fra Oslo til Trondheim så kommer det til å ta litt tid. Ikke la deg skremme!
Mitt  kjøremønster er er ca 24000 km i året hvorav 19000-20000 er lokalt. Lader hjemme hver dag, og planlegger litt på mine lengere turer. Null rekkeviddeangst. Bare gilt å vite at jeg kjører mesteparten til en drifstoffutgift på kr 1,5 pr mil (i gjennomsnitt). De lenger turer er mellom 300  og 400 km en vei noen ganger i året og noen litt mere enn 100% av batteriet  for totalturen. Tommelfinger-reglen min er at det tar 50% lengere tid på lengere turer (250 km eller mer).  Min lengste tur er på 1900 km  og det går om man har tid (og det har jeg når jeg er på ferie).
Tenkte mye på ladestajon hjemme i starten, men havnet på å ha en dedikert 16 A kurs til lading. Medfølgende langsomlader trekker ca 8,5 A. Det tåler et forholdsvis nytt anlegg. Følger selvfølgelig med og ser at kablen er strekkavlastet og at tempen er normal. Har ikke målt mer en ca 10 grader økning noe sted på plugger eller kabler. Så det er bare å glede seg (med mindre du skal pendle mellom Trondheim og Oslo).
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

JonnyHH

Takk for svar!

Får heldigvis fraktet bila oppover for en liten sum.

Vi skal etterhvert skaffe oss en skiboks på taket. Noen med erfaringer på hva som er bra eller dårlig?
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

stromifokus

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på ons 27. sep 2017, kl. 21:24
Til dere erfarne elbil-eiere:
jeg bruker "ladestasjon" til å finne ladeplasser på tur

JonnyHH

Kjekk app!

Men er det sånn at man på Kia 2016 ikke skal lade høyere enn til 80%?
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

hanche

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på lør 30. sep 2017, kl. 14:32
Men er det sånn at man på Kia 2016 ikke skal lade høyere enn til 80%?
Nei, ikke helt slik. Det eksisterer et gammelt råd om at man ikke bør lade høyere enn det når det ikke trengs, fordi det ikke er bra for batteriet i det lange løp å være helt fulladet. Men for 2018-modellen så har de tilsynelatende gått vekk fra den anbefalingen. Om det så gjelder tidligere årsmodeller fortsatt, vet jeg ikke. Altså om det bare er kunnskapen som har endret seg, eller batteriteknologien.

Hurtiglading, derimot, stopper automatisk på 84%. Ved å plugge kontakten ut og inn igjen kan du fortsette til 94%, men spesielt hurtig er det ikke, så det blir dyr lading (siden du betaler per minutt). Faktisk begynner ladehastigheten å avta allerede ved rundt 70%, så da skal du avbryte hvis målet er å bruke minst mulig tid og penger på lading, forutsatt at det gir deg nok strøm til å komme dit du skal, selvsagt. (Men hastigheten avtar vel ikke dramatisk før du nærmer deg øvre ende av 70-tallet.) Du avbryter lading på ladestasjonen, ikke fra bilen. Fremgangsmåten varierer litt, men du må vanligvis frem med brikken igjen, eller bruke appen om det var slik du startet hurtigladingen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Gratulerer med elbil!

Ikke tenk på begrensning av normallading på en Soul; egentlig får du mindre tilgjengelig av bruttokapasitet på Soul, Ioniq, i3 enn man får på flere andre elbiler (så i praksis lader du aldri til en noe mer i virkeligheten enn 85-89% selv når displayet viser 100%). Dermed trenger du aldri å tenke slike begrensninger.

Det er vanlig på hurtigladere at de stopper opp mellom 80-90% for alle elbiler; fra da av får du likevel ikke høyere hastighet enn du får på et vanlig uttak.
Noen har sammenliknet dette med hurtiglader med det å helle brus oppi et glass. I starten går det fort, men etter hvert må man helle mindre og mindre for å få glasset fullt. Det betyr også at dersom du bruker ca 20 min på hurtiglader for å fylle på fra 5-80% så vil du bruke mer enn 20min tid på å fylle de siste 20%. Dette er normalt veldig unødvendig og fører som regel til ekstrem frustrasjon hvis noen venter bak deg i ladekø.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq RS 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA