Elbilister er ikke interessert i bil?

Startet av PK snekker, ons 27. sep 2017, kl. 11:30

« forrige - neste »

DBR

Sitat fra: Burger på tir 03. okt 2017, kl. 18:19
Bil er transport fra A til B, skal man ha fart og mestringsfølelse så finnes det mye artigere alternativ.

Elvekajakk, balansere en 10 tonns seilbåt på en knivsegg med spinnaker og vinden rett bakfra, sykling, terengløp, surfing etc etc.

Bilkjøring blir så meh, passivt og for enkelt....

Paragliding hadde vært morro å prøvd :-)
Da anbefaler jeg deg å prøve å mestre en superbil med 600+hk på en bane. Kan ikke sammenligne når du kjører en bil der bilen er begrensningen forhold til at du ikke tørr å presse grensene mer.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Burger

Står over og satser heller på paragliding :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

trykkertor

Jeg har paraglidet de siste 5 årene. Og en real kjøretur Oslo Bergen koser jeg mer med enn å paraglide en helg.
Men alle har vi forskjellige interesser.
Kjøre bil er noe av det jeg liker best her i verden.

Counterpointer

Er skikkelig motstander av å putte folk i egendefinerte bokser!

Elbilister er...........

Innvandrere er.........

Blir fordomsfullt og feil

Er født og oppvokst på verksted. Lærte å gire uten clutch lenge før jeg hadde lov til å øvelseskjøre. Har kjørt MC siden jeg hadde moped og har kost meg både med min nåværende R1100 og den forrige veteran med sidevogn.

Er definitivt bilentusiast, men coffey and meet er ikke min greie. Kan gjerne kose meg med bilkjøring og synes det er dritgøy å sette på plass Porcher og fete BMW'er med en anonym Ae.
Dette er ikke i motsetning til å nyte å styre bilen via app.

Synes en tidligere poster har rett i at gamle  minner nok vil være  litt bedre enn de var. Synes at DSG girkassene var et stort fremskritt når de kom, men etter å ha kjørt elbil ser jeg jo at det ikke er smooth i det hele tatt.

[rant/of]

Knut Røe

Alt til sin bruk. Man er ikke nødt til å ha en superdyr, upraktisk og bråkete bil for å kalle seg bilentusiast, selv om mange nok føler dette er nødvendig. Det handler om å passe inn i miljøet mer enn mange tror.
Når man kjøper seg en bil kjøper man seg et image, en livsstil. Det er slik mange oppfatter det og handler etter. F.eks folk som kjøper seg en pickup, eller en volvo cross country. De vil gi inntrykk av at de drar på jakt, står på ski, går fjellturer. Men denne bruken av bilen er kanskje bare 5 %. De resterende 95% brukes bilen i bytrafikk og til og fra dagligdagse ting i nærmiljøet. Der er kanskje ikke slike biler helt topp egnet i forhold til en elektrisk bil som føles bedre og stillere å kjøre til daglig.
Jeg syns mange tviholder usedvanlig sterkt på sine fossile biler. Det er som at de sier inne i hodet "nei, nei, nei, jeg vil ikke!" når det gjelder elbil. Mange ser også ut til å vente i evig tid på det som "snart kommer" når de helt utmerket fint kunne kjøpt noen av de bilene som er på markedet nå og det hadde passet deres behov. Å ha det ultimate virker veldig viktig, liksom når man først skal kjøpe noe, DA skal det være skikkelige greier. Det er bare litt vanskelig å forstå logikken i alt dette. Det er vel bare sånn det er, temmelig lite logisk mye av det som foregår rundt bilkjøp. Gamle rykter rundt merker for eksempel, og at tante Olga hadde en bra volvo på 80-tallet, derfor skal jeg kjøpe en ny volvo  nå. Det er mange folk som tenker litt som dette, men i dagens marked tror jeg nok ikke dette har så mye relevans lenger. Ting forandrer seg fort og kunnskap om ting kan fort bli utdatert og verdiløs etter som den teknologiske utviklingen går sin gang.

Gardin

Jeg er ikke spesielt bilinterressert. Jeg liker tog :)

Men tog fungerer best der det går jernbane. Når jeg skal andre steder er elbil et godt alternativ.

Ferry

Sitat fra: trykkertor på søn 01. okt 2017, kl. 17:23
Å kjøre Bergen Oslo er noe jeg elsker. Hvert minutt av turen.

Et lite kjøretips om du skal den ruta før snøen kommer. Det er ny fin asfalt på fv51 mellom Leira og Gol. De svingene opp fra Leira er kanskje den morsomste veistrekningen jeg vet om. Der kommer fravær av giring og kløtsj virkelig til sin rett  :P

geear

Sitat fra: PK snekker på ons 27. sep 2017, kl. 11:30
Nå har jeg vært medlem her en stund og jeg skjønner meg ikke helt på medlemene her.  ???

I motsetning til andre bil grupper jeg har/er med i er det nesten ingen interesse av det å kjøre bil, heller tvert om. Det skal være automat, selvkjørende og helst så lite som mulig.

Det virker som dere er mere opptatt av teknologien og apper til bilen enn det å faktisk kjøre den.

Hvorfor kommer dere ikke på street meet eller cars and coffe?

Jeg tror det er viktig at elbilene blir en del av resten av bilmiljøet. Da vil det kanskje bli flere elbilister da jeg innbiller meg at det er mange skap elbilister der ute.

Bare en tanke og ikke kritikk her altså.
Jeg har brukt tusenvis av timer på bilinteresse, kanskje titalls tusen. Startet og drev et av de største norske nettstedene med bil som tema i mange år. Har leid Rudskogen og arrangert banedager, kjørt på forskjellige baner, med mange forskjellige biler og effektnivå. Men mye har skjedd, et par alvorlige smeller med UP som har tatt bort mye kjøreglede, noen barn, alder, reduserte fartsgrenser på snart alt av veier, slik at det ikke lenger er mulig å få god flyt gjennom svingene. Skal også være sagt at de herlige fine dagene da jeg før ville ut med grombil og finne svingete veier så vil jeg nå heller UT-UT, på tur, sykkel, et eller annet, i stedet for å sitte i en bil. Jeg ble spurt om hva drømmebilen min var her for bare noen dager siden, og hadde ingen. Klarte ikke stotre ut Pagani eller noe engang. Når skulle jeg brukt den? Og etter å ha sett denne så gikk fasinasjonen for spreke fossilbiler med masse motorlyd på en alvorlig smell:
https://www.youtube.com/watch?v=_NnNEuxqoPo

Er ellers enig i at det er mange rare diskusjoner innen elbil. Rekkevidde betyr liksom alt for mange. Men på et tidspunkt blir nok det "tilstrekkelig" på alle, og da begynner andre ting å telle mer igjen. Jeg har e-Golf fordi det er den jeg syns kjører best, på tross av at jeg aldri har hatt VW før. Det går faktisk an å ha det moro med den på svingete veier. i3 uaktuell på grunn av 4-seter. Har også TMX i bestilling, og det er ikke fordi det er en av de styggeste minivanene på markedet, men fordi det er den eneste...

Agmuns

Prøv den Aventadoren og Xen på Rudskogen, så får du nok fort lyst på fossilbil igjen.

Tesla (i likhet med det meste som kommer fra det u-landet) er gode rett frem, men har ikke sjanse mot etablerte bilprodusenter (og deres fossilbiler) fra Europa på banekjøring.

Ikke engang de etablerte produsentene i Formel E klarer å lage elbiler som går virkelig fort på bane.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Agmuns på ons 11. okt 2017, kl. 12:54
Prøv den Aventadoren og Xen på Rudskogen, så får du nok fort lyst på fossilbil igjen.

Tesla (i likhet med det meste som kommer fra det u-landet) er gode rett frem, men har ikke sjanse mot etablerte bilprodusenter (og deres fossilbiler) fra Europa på banekjøring.

Ikke engang de etablerte produsentene i Formel E klarer å lage elbiler som går virkelig fort på bane.

Bortsett fra første setning er alt du skriver tull! Elbiler har svært lavt tyngdepunkt og elmotorer som er totalt overlegne på effekt per vekt. Enhver med et minimum med teknisk kunnskap vil forstå at elbiler har et større potensial på bane enn fossilmotoriserte (unntatt langdistanse)! Raskeste produksjonsbil på Nurburgring er NIO EP9 på tiden 6 min 45,9 sek (produsert i syv eksemplarer!), se overstående innlegg.

Formel E har en makseffekt på 180 kW (opp til 200 kortvarig) og det forklarer kanskje at toppfarten er lavere enn for Formel 1?

Agmuns

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på ons 11. okt 2017, kl. 13:20
Det er en elbil som har banerekorden på Nordschleife. QED.

https://www.youtube.com/watch?v=mcepG9Twa_8&feature=youtu.be
Ja, den er imponerende den, men jeg biter ikke akkurat negler av at det finnes en eneste "produksjonsmodell" (hvordan de har klart å få definert den som produksjonsbil er en annen diskusjon) som er en gateregistrert racerbil så å si umulig å få tak i som har en banerekord. Det er jo også en forutsetning at bilen faktisk kan brukes mer enn den ene runden hvis man skal begynne å frykte elbilene på baner.

Edit: brått ble ikke rekorden så imponerende allikevel: den benyttet slicks som bør gi mange sekunder forsprang rundt en så lang bane og tiden er litt over sekundet raskere enn en helt ordinær Porsche 911 som kjørte på helt ordinære dekk du kan kjøpe til nesten enhver vanlig familiebil i Norge ...

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 11. okt 2017, kl. 13:41
Sitat fra: Agmuns på ons 11. okt 2017, kl. 12:54

Bortsett fra første setning er alt du skriver tull! Elbiler har svært lavt tyngdepunkt og elmotorer som er totalt overlegne på effekt per vekt. Enhver med et minimum med teknisk kunnskap vil forstå at elbiler har et større potensial på bane enn fossilmotoriserte (unntatt langdistanse)! Raskeste produksjonsbil på Nurburgring er NIO EP9 på tiden 6 min 45,9 sek (produsert i syv eksemplarer!), se overstående innlegg.

Formel E har en makseffekt på 180 kW (opp til 200 kortvarig) og det forklarer kanskje at toppfarten er lavere enn for Formel 1?
Igjen dette tullet om toppfart og akselerasjon. Dette er u-lands- og barnehagesammenligning av biler som utelukkende er interessant hvis man spiller bilkort. Toppfart har ekstremt lite å si på en vanlig bane og akselerasjon hjelper deg bare etter en sving. På en bane er det et mål å ha høyest mulig gjennomsnittshastighet og en produksjonsfossilbil veier vesentlig mindre enn en tilsvarende produksjonselbil. For å sette det i perspektiv: McLaren Honda har tidenes dårligste Formel 1-motor under "panseret", men teamet har allikevel klart å få bilen på pallen. Williams mener jeg å huske har raskeste topphastighet i fjorårets sesong (over 370 km/t), men du ser jo hvordan de endte opp i konstruktør-VM i fjor ...

Argumentet står fremdeles: elbilene har p.t. ikke sjanse mot fossilbilene på en bane.

Du kan selv se ovenstående innlegg som svar på den elbilen som har rekord rundt ringen.

Espen Hugaas Andersen

Det er fortsatt tidlig for elektriske banebiler. Hittil har vi egentlig bare hatt noen prototyper. Men de vil bli vanligere og vanligere. Og bedre og bedre.

At vi vil ha elbiler som slår alt av fossilbiler på bane innen noen år er det liten tvil om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Agmuns

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på ons 11. okt 2017, kl. 15:24
Det er fortsatt tidlig for elektriske banebiler. Hittil har vi egentlig bare hatt noen prototyper. Men de vil bli vanligere og vanligere. Og bedre og bedre.

At vi vil ha elbiler som slår alt av fossilbiler på bane innen noen år er det liten tvil om.
La det være null tvil om hvor jeg står: dette er jeg 100% enig i.  :+1:

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Agmuns på ons 11. okt 2017, kl. 15:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på ons 11. okt 2017, kl. 15:24

La det være null tvil om hvor jeg står: dette er jeg 100% enig i.  :+1:

Skjønner ikke hvorfor du refererte til mitt innlegg og tilsynelatende gikk i mot det. Men det var kanskje innlegget jeg svarte på, som du gikk i mot? Det er godt at du er enig med meg om elbiler som banebiler (har potensial skrev jeg).

Over mer enn en tiårs periode kjørte jeg hvert år tre hele dager på Nurburgring med egen vanlig personbil (kjørekurs) og det var svært morsomt! En god elbil vil sikkert også ha vært en stor opplevelse. Så en Tesla S kjørt av en nordmann på svært dyktig vis på Nurburgring på YouTube. Bare synd at tilgjengelig effekt ble nær halvert etter halve runden.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA