Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips

Startet av N00b, mandag 25. september 2017, klokken 06:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på mandag 25. september 2017, klokken 14:23
Noen som vet hvorfor bilen spiser mer dekk i Low enn Standard? Endres hjulstilling ved å heve/senke bilen?
Hjulstillingen endres, ja. Hjulene vinkles mer slik at du får mer trykk på innersiden av dekket.

Effekten kan være ganske brutal på performance-biler, som har mer aggressive hjulvinkler, og spesielt med store felger/lite gummi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

alf00

Flott tråd!
Det sies at for mye Supercharging heller ikke er bra for batteriet, men hvor mye er egentlig for mye? Og hvilken strømstyrke er best for batteriet, på sikt? (ladetid ikke tatt i betraktning)

N00b

Sålenge du holder på med AC er maks 22kw på dobbelader, 11kw på enkeltlader og 16.5kw på facelift lader.

Dette er ikke hurtig i det hele tatt sett mot kapasiteten i batteriet og du kan med fordel ha maks strømstyrke. Som bonus er ladingen også mest effektiv da.

N00b

Et viktig poeng med Li-ion batterier er de eldes og blir dårligere etterhvert. Du får opp mot 5% tap første året, så i snitt 1% pr år deretter.

Alder kan vi ikke gjøre noe med.
Men vi er velsignet med en lav gjennomsnittstemperatur i landet vårt, da går de kjemiske reaksjonene i batteriet tregere og det eldes saktere.

Hvor mye superlading innvirker på elding vet ikke vi som menigmenn så mye om, vi gjetter og synser. Det er jo ikke som batteriene får så enormt mye strøm i seg sett i forhold til kapasiteten. Sammenlign med en mobiltelefon som fullades på 30 minutter.

Personlig så tror jeg det henger sammen med temperaturen batteriet får ved superlading.  Hvis du hører vifter dra igang og AC kjøler batteriet på en lang ladesesjon så vær sikker på det er varmt der.  Der tror jeg slitasjen ligger.
Etter mitt resonnement så vil ikke kortere superlader stopp slite noe særlig i det hele tatt. 
Men som sagt, vi synser og gjetter.

GOS

Sitat fra: N00b på mandag 25. september 2017, klokken 16:39
Et viktig poeng med Li-ion batterier er de eldes og blir dårligere etterhvert. Du får opp mot 5% tap første året, så i snitt 1% pr år deretter.

Er ikke disse 5% veldig mye synsing? Mener kurvene med erfaring globalt på nettet overhodet ikke viser 5% tap første året på Tesla'ene. (Husker ikke hvor jeg finner den lenger)

Min, som nærmer seg 3 1/2 år har enda ikke noe tap som er målbart. 78+4=82 i kapasitet noe som er det samme som de typisk ble utlevert med.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

N00b

Min 4 år bil med 150.000km leser jeg av til 75kwh utnyttbart her og nå. En veldig typisk verdi for norske biler iallefall.  Muffinmann var vel nede på 68 med sin?   
Som ny var de vel på typiske 77+ utnyttbart.

GOS

Sitat fra: N00b på tirsdag 26. september 2017, klokken 07:14
Min 4 år bil med 150.000km leser jeg av til 75kwh utnyttbart her og nå. En veldig typisk verdi for norske biler iallefall.  Muffinmann var vel nede på 68 med sin?   
Som ny var de vel på typiske 77+ utnyttbart.

Så din, etter 4 år, har heller ikke da tapt 5%. Så det at en kan tape opp til 5% på første året tror jeg er ekstremt sjeldent og må skyldes en feil.

Jeg husker heller ikke om det var 68 eller 69 kwh Muffinmann fant ut, MEN det mener jeg var ved å lese av 'total forbruk på en tur fra 100% til stopp? Da får du ikke med deg riktig verdi for hva batteriet har av energi når det er fulladet. (Indre tap i batteriet når det brukes. Om du leser av batteriet så vil du se at det typisk er 3-5% forskjell på hva batteriet har fått inn av energi kontra det det leverer ut, ref Charge versus Discharge verdiene)

Tror Muffinman også har lest av via Canbus og at det da viste 72 eller noe slikt?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lindberg

Det er ikke noe begrensninger/gode råd hva angår utnyttelse av motorkraft osv i en "innkjøringsfase" på helt ny Tesla?

På nye motorsykler for eksempel så blir det sagt at man helst ikke skal noe særlig opp i turtall de første 1500 km. For at ting skal "sette seg" litt først under vekslende temperaturer.

Muligens et fryktelig tåpelig spørsmål, men min ekspertise på elektriske motorer er foreløpig ganske tynn...  ::)

cra

Der er ingen stempler eller lignende som skal "gå seg til" i en elektrisk motor, så det er bare å gønne på! Det er knapt nok bevegelige deler i den i det heletatt! :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chris Aurora

Sitat fra: cra på tirsdag 26. september 2017, klokken 11:18
Der er ingen stempler eller lignende som skal "gå seg til" i en elektrisk motor, så det er bare å gønne på! Det er knapt nok bevegelige deler i den i det heletatt! :D

Eventuelt dekkene, men det er jo ikke unikt for elbiler...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

cra

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:14
Eventuelt dekkene, men det er jo ikke unikt for elbiler...

Det eneste jeg har hrt om i forhold til det er om man har piggdekk; de skal gjerne kjøres noen mil for at piggene skal "sette seg" skikkelig. Har jeg hørt. Kjører ikke pigg lenger, så jeg tenker ikke så mye på akkurat det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kakemiks

I og med at dette er ein tråd for nylevert Tesla; kva slags ladekablar følgjer med ein heilt ny Tesla Model S?
Og eventuelt anna utstyr som ein må hugse å sjekke er med?
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cra på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:49Det eneste jeg har hrt om i forhold til det er om man har piggdekk; de skal gjerne kjøres noen mil for at piggene skal "sette seg" skikkelig. Har jeg hørt. Kjører ikke pigg lenger, så jeg tenker ikke så mye på akkurat det.
Det gjelder alle dekk. De har ett slags belegg for å løsne fra støpeformen som må slites bort.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kakemiks på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:18I og med at dette er ein tråd for nylevert Tesla; kva slags ladekablar følgjer med ein heilt ny Tesla Model S?
Og eventuelt anna utstyr som ein må hugse å sjekke er med?
Du får med:

- Type 2 kabel
- UMC kabel
- vanlig schuko adapter til UMC
- blått adapter til UMC

I tillegg får du med solskjermer, i hvert fall til Model X. Usikker på S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

alf00

Jeg kunne også tenkt meg å lese en "sjekkliste" ved henting av bil. Vanlige feil og mangler som man bør sjekke ekstra nøye etter. Det være seg listverk, lakk osv. Jeg har aldri hentet ut en ny Tesla før. Mener å ha lest at mange finner noe rusk ved henting som det er greit å påpeke før man drar?  Og at overleveringen skjer ganske radig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA