Adapter som omgjør 16A ladekabel til 10A?

Startet av laffi, torsdag 21. september 2017, klokken 11:05

« forrige - neste »

laffi

Hei

Helt fersk førstegangskjøper av elbil. (Peugeot Ion - 2012 mod)
Fikk installert dedikert stikk i fellesgarasje av elektriker igår.
Koblet til lader og sikring gikk.
Viser seg at ladekabelen som fulgte med bilen  krever 16A - ikke justerbar.
Finnes noen adapter som omgjør 16A ladekladd til 10A, eller må jeg krype til korset og kjøpe ny ladekabel?
Eventuelt noen som vet om gode tilbud / beste priser på 10A ladekabel?

kaiat

Du må ha ny ladekabel, men sjekk gjerne på finn.no. Det pleier å være noen brukte der.

elektrolux

En ladekabel inneholder en styrekrets for bilens innebygde lader, et jordfeilvern og et rele som kutter strømmen til bilen ved feil, eller etter fullført opplading.
16A kabelen din er ettertraktet da den gir raskere lading forutsatt sterk nok kurs.

Mange bytter gjerne mot sin 10A versjon. Ellers har bl.a  vi et godt utvalg med justerbare kabler.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: laffi på torsdag 21. september 2017, klokken 11:05
Hei

Helt fersk førstegangskjøper av elbil. (Peugeot Ion - 2012 mod)
Fikk installert dedikert stikk i fellesgarasje av elektriker igår.
Koblet til lader og sikring gikk.
Viser seg at ladekabelen som fulgte med bilen  krever 16A - ikke justerbar.
Finnes noen adapter som omgjør 16A ladekladd til 10A, eller må jeg krype til korset og kjøpe ny ladekabel?
Eventuelt noen som vet om gode tilbud / beste priser på 10A ladekabel?

Hei,

vi kan ta den i innbytte
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Trekkoppbil

Det høres svært rart ut at det er montert en dedikert ladekurs på under 16A, dersom det ikke er avtalt på forhånd. Siden det er en fellesgarasje, kan det jo hende at det er avtalt med elektrikker av en eller annen sær årsak, ellers kunne man gå tilbake til elektrikkeren og diskutere om det bør gjøres om.

Enkelte biler har innstillinger hvor du kan velge ladestrøm. Det er nok sjelden, og jeg trur jeg kun har sett det på GM. Ellers er det på EVSE at man normalt justerer strømmen. Har du EVSE fra Panasonic, kan den oppgraderes til å bli justerbar i California, men da kan man like gjerne kjøpe en ny som er justerbar. Det finnes EVSE som er fast på 10A, og de bør du kunne få billig på bruktmarkedet.

Øyvind.h

Elektriker har nok gjort jobben sin og sikret kursen med 10A ettersom maks anbefalt trekk på ordinært schuko stikk er 8A.

Samtidig har han ikke gjort jobben sin om han anbefalte deg å lade med schuko som permanent hjemmelading. Han burde foreslått fastmontert boks. Da kunne du fått langt bedre ladehastighet enn ved bruk av stikkontakt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 22. september 2017, klokken 06:28
Det høres svært rart ut at det er montert en dedikert ladekurs på under 16A, dersom det ikke er avtalt på forhånd. Siden det er en fellesgarasje, kan det jo hende at det er avtalt med elektrikker av en eller annen sær årsak, ellers kunne man gå tilbake til elektrikkeren og diskutere om det bør gjøres om.

Det er ikke lov å legge opp en ny kurs til elbil med schuko på mer enn 10A.

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 22. september 2017, klokken 06:28
Enkelte biler har innstillinger hvor du kan velge ladestrøm. Det er nok sjelden, og jeg trur jeg kun har sett det på GM. Ellers er det på EVSE at man normalt justerer strømmen. Har du EVSE fra Panasonic, kan den oppgraderes til å bli justerbar i California, men da kan man like gjerne kjøpe en ny som er justerbar. Det finnes EVSE som er fast på 10A, og de bør du kunne få billig på bruktmarkedet.

Det er ikke mulig å justere ladestrøm verken i bilen eller på medfølgende 16A EVSE på de første i-Miev / trillinger som ble solgt i Norge.

(Men dersom man har type2-type1 kabel, så justerer trillingene selvsagt strøm-trekket opp og ned i forhold til signalet fra ladeboksen.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

laffi

Hei

Takk for alle svar.
Jeg kjøpte meg en Siemens justerbar ladekabel på Thorsov bilrekvisita til 5000 kr.
Handlet dessverre før jeg så tilbudet om innbytte fra Nofuel.
Har lagt den gamle kabelen ut på finn.no til 1500 kr.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104845606&fks=104845606

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. september 2017, klokken 06:37
Elektriker har nok gjort jobben sin og sikret kursen med 10A ettersom maks anbefalt trekk på ordinært schuko stikk er 8A.

Samtidig har han ikke gjort jobben sin om han anbefalte deg å lade med schuko som permanent hjemmelading. Han burde foreslått fastmontert boks. Da kunne du fått langt bedre ladehastighet enn ved bruk av stikkontakt.
Enig, spesielt i en fellesgarsje synes jeg ikke shuko for lading har noe å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: laffi på fredag 22. september 2017, klokken 11:02
Hei

Takk for alle svar.
Jeg kjøpte meg en Siemens justerbar ladekabel på Thorsov bilrekvisita til 5000 kr.
Handlet dessverre før jeg så tilbudet om innbytte fra Nofuel.
Har lagt den gamle kabelen ut på finn.no til 1500 kr.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104845606&fks=104845606
Vi som har kjøpt tidligere har betalt 4-5ganger så mye for en 16A EVSE...

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA