Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brud i viklinger

Startet av blåbil, torsdag 14. april 2011, klokken 10:01

« forrige - neste »

blåbil

Jeg har hatt noen rykkvise utslag på mitt ECO meter. Enviro sendte min motor til utredning og diagnosen er "brudd i viklinger". Jeg fikk beskjed om at det jeg må gjøre er å bytte motor og hvor jeg har fått tilbud på en brukt ny overhalt motor. Dette er dyrt. Er det noen som har erfaring for om det går an å reparere? Er det noen som kan hjelpe meg?

HHF

Puh ! Ble litt nervøs når jeg leste overskriften, men er nå lettet over å se at bruden har det bra  :D

Sorry - kunne ikke dy meg. Sikkert fredagsfeelingen som gjør det.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Thomas Parsli

Sitat fra: blåbil på torsdag 14. april 2011, klokken 10:01
Jeg har hatt noen rykkvise utslag på mitt ECO meter. Enviro sendte min motor til utredning og diagnosen er "brudd i viklinger". Jeg fikk beskjed om at det jeg må gjøre er å bytte motor og hvor jeg har fått tilbud på en brukt ny overhalt motor. Dette er dyrt. Er det noen som har erfaring for om det går an å reparere? Er det noen som kan hjelpe meg?

Meg bekjent kan alt repareres, men alt har også en kostnad.

Hvis det er brudd i viklingene kan man få de viklet på nytt, en det er en tidkrevende jobb og du bor i et land med ett av verdens høyeste lønnskostnader.

Du kan jo slå opp på Gule Sider og ringe et firma som gjør omvikling av elektromotorer. De kan sikkert gi et estimat hvis du forteller hva det gjelder.
Ikke glem å ta med i regnestykket at motoren skal ut/inn av bilen og transport til/fra verkstedet...


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Finn DK

Hej blåbil

Hvilken bil kører du?
Ved du om det er felt- eller ankerviklinger der er brud på?
I et andet indlæg, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3475.0.html
har Ando problemer med en ødelagt motor pga ødelagte børster/kommutator.
Såfremt i begge bruger samme motor, og såfremt det er dine feltviklinger der er problemer med, er det muligt at i kan dele en motor, så du bruger stator, og han bruger anker og børstebro.

Mvh,  Finn DK
Peugeot 106 E, under op/ombygning til LiFePo4
0 km kørt

blåbil

Tusentakk for svar. Jeg kjører en Saxo. Jeg har fått pris på 20.000 for ny overhalt brukt motor. Prisen er inkusiv montering og det hele. Kanskje det ikke er så galt hvis en må ta ut motoren, håndvikkle, og sette den inn igjen.

El rayo

Sitat fra: blåbil på fredag 15. april 2011, klokken 20:54
Tusentakk for svar. Jeg kjører en Saxo. Jeg har fått pris på 20.000 for ny overhalt brukt motor. Prisen er inkusiv montering og det hele. Kanskje det ikke er så galt
Det er slett ikke gal pris. En venn av meg fikk periodevis piping i et bakhjul på fossilbilen, 2003 Zafira. 8000,- for bytte av 2 bremseskiver, klosser og en håndbremswire, takk!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Ja, alt er relativt.

Jeg mener også å huske at jeg betalte ca 30.000,- for bytte av motor en gang på min P106. Men vet ikke nå om det var ny eller overhalt motor...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA