Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spiralisert Type 2-kabel

Startet av Rolf Gjerdsjø, tirsdag 19. september 2017, klokken 23:28

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Er det noen som har erfaringer med spiraliserte kabler, liknende denne: https://gronnemil.no/produkt/elon-mode-3-type-2-til-type-2-spiral-lasbar/ ?

Jeg har en ladestasjon med uttaket på "feil" side av boksen i forhold til der bilen vil ha ladekontakten, men spørsmålet er om de 5 meterne denne oppgis til er teoretiske eller praktiske? Er den 5 meter i praksis ser dette ut som en løsning som vil se ryddig ut når den ikke er i bruk, men er den teoretisk så kan det bli snaut når ladekontakten havner cirka 3 meter unna ladeporten på bilen. Noen som har vært borti disse?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Ellemelle

Selv om det ikke er svar på spørsmålet ditt, så droppet jeg denne kabelen fordi den kun er 1-fas.
Jeg gikk for 3-fas for å få høyere hastighet.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 19. september 2017, klokken 23:51
Selv om det ikke er svar på spørsmålet ditt, så droppet jeg denne kabelen fordi den kun er 1-fas.
Jeg gikk for 3-fas for å få høyere hastighet.

I mitt tilfelle skal denne uansett bare være i garasjen, og der har jeg 7,4 kW (32A 1-fas) ladestasjon. Da klarer denne seg, den som følger med bilen skal ha fast plass i bilen likevel (den er vel 32A 3-fas?).
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

elekTrond

Jeg lurte på det samme da jeg kjøpte 4 m spiralkabel fra Elbilhjelpen, så jeg ringte og spurte. Fikk til svar at 4m er ~4 reelle meter i praktisk bruk. Ble også informert om at de kan få varige mén, om du er uheldig og klemmer eller knekker den. Har ikke opplevd det.

I min har derimot "elastikken" gått litt ut, slik at den ser ut som en pytonslange som nettopp har spist et hengebuksvin. Så i stedet for å slange seg elegant fra kontakt til kontakt, henger den nå ned på bakken i en stor U. Noe av grunnen til at jeg ville ha spiral, var nettopp å slippe å dra med ymse skit fra skitten kabel inn i bilen. Sjekk at "din" 5m går fritt, uten å stramme over rumpa på bilen. Det blir fort riper når kabelen ligger og gnisser mot skitten bil.

For å beskytte den, hiver jeg den pent opp i ei 31L plastkasse med lokk. Siden kassen kosta 3-for-100,- på Jallapris, har den fått et fint dreneringshull i bunn pga. den ikke tåler kombinasjonen kulde og slag/støt. Veldig kjekt for å la regntung kabel få renne av seg.
'13 Mjau

Rolf Gjerdsjø

Det var litt som jeg fryktet ja, tror jeg feiger ut og går for en "vanlig" en. Den vil ikke stramme over hekken på bilen (rygger alltid inn, og ladestasjonen står midt på sidevegg), men tanken var jo at den skulle se litt elegant ut. Biltema har vel noen opphengskroker til kabelen uansett sånn at det ser litt bedre ut.

Takk for svar!  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Orbit

Du får også "semispiraliserte" kabler (også i 32A 3-fas), dvs hvor spiralen har en variabel diameter fra 10-30 cm. Det gjør at kabelen kveiler seg pent opp av seg selv, og heller ikke blir liggende flatt på bakken (mindre del som blir skitten). De kan også strekkes ut i full lengde dersom det er behov for det. Eksempel her (dette er kabelen som følger med i3, men den kommer fra en underleverandør som heter LAPP Systems)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Strøm Tycoon

Sitat fra: Orbit på onsdag 20. september 2017, klokken 18:09
Du får også "semispiraliserte" kabler (også i 32A 3-fas), dvs hvor spiralen har en variabel diameter fra 10-30 cm. Det gjør at kabelen kveiler seg pent opp av seg selv, og heller ikke blir liggende flatt på bakken (mindre del som blir skitten). De kan også strekkes ut i full lengde dersom det er behov for det. Eksempel her (dette er kabelen som følger med i3, men den kommer fra en underleverandør som heter LAPP Systems)

Verdens mest irriterende kabel ... bare hakket mindre irriterende enn disse "telefonkablene".

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Jeg har gjort slik med min 7.5 m lange kabel. Nei, den blir ikke varm som en kabeltrommel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA