Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp! 75D eller 100D?

Startet av loiphin, tirsdag 19. september 2017, klokken 19:17

« forrige - neste »

tallyho

#60
Sitat fra: turfsurf på søndag 24. september 2017, klokken 13:28
Nå hadde vi en S 85D som vi kjørte bl.a ned til Italia og opp igjen, pluss en del annen kjøring på motorvei. Det er nettopp derfor tallene dine virker så usannsynlige. Jeg kjørt 85Den med ett snitt på 131Wh/km over 16 mil en gang, men da lå jeg i 90km/t bak bobiler og trailere. Vanligvis krysset den 200Wh/km når jeg nærmet meg 120km/t. Men 170Wh/km under kontrollerte former finner jeg svært usannsynlig. Med noen høydemeter eller kraftig medvind til hjelp, så ja. Men t/r under ellers uendrede forhold har jeg lite tro på. Men bevares, det er jo i så fall veldig bra om det går!
Det er jo nesten litt søtt at du (nesten) beskylder meg for å lyve, når jeg sier at vi kjørte nettopp tur og retur Trondheim-Alpene. :police: Høydemeter = 0. Medvind? Tja, det må i så fall være tidenes sammentreff at vi skal ha netto medvind av betydning over 5.125 km.

Du må nesten begynne å tro på det, eller teste sjøl med en innkjørt S90D, og ikke med en S85D, i 30 grader, før du sier mer om saken 8)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Muffinman

Vi endte på et snitt på 198wh/km over 10.000km fra Nordvestlandet gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia, Spania og Frankrike. Bilen var en 85D som hadde gått 65k når turen startet med lettrullende 19" hjul (Landsail). Forbruket sank under 160wh/km i norske hastigheter, men bikket lett 200wh/km når hastigheten ble liggende over 120km/t i utlandet. Og havnet fort på 240-260 når vi nærmet oss 150km/t. Rolig kjøring i alpene samt Norge trakk nok snittet mye ned for vår del, mens motorveiskjøringen trakk opp.

For å kunne få et snitt som beskrives lenger oppe måtte vi nok kjørt veldig rolig på motorveiene.

alda

Har precis firat 1-års jubileum med min 75kw (softwarespärrad på 60), och mitt totala snitt ligger på 202wh/km. Kör bilen på samma sätt som tidigare ICE's, dvs. ligger i 120-130 kmh på motorväg, och kör om där det behövs. Ingen snålkörning alltså. Märk att bilen används bara undantagsvis till småköring/bytrafik. Kört ca. 13000km (vet att det är i minsta laget ;D)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Øyvind.h

#63
For ordens skyld:
Her er en strukturert test av Ioniq, S70D facelift (dvs identisk med S60 og S75D)  og en fullustyrt P90D.
Forbrukstabell vises fra 5:05 og deretter ca 5:53.


https://www.youtube.com/watch?v=5CtXMYmUN5s
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tallyho

#64
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:55
For ordens skyld:
Her er en strukturert test av Ioniq, S70D facelift (dvs identisk med S60 og S75D)  og en fullustyrt P90D.
Forbrukstabell vises fra 5:05 og deretter ca 5:53.


https://www.youtube.com/watch?v=5CtXMYmUN5s
192 Wh/km bekrefter det jeg har skrevet gjentatte ganger. Hvis man korrigerer for høy temperatur (Teslabjørns test ser ut til å foregå i kjølig vårvær), innkjørt bil og ikke minst innkjørte dekk med plenty luft, litt hjelp av dragsug fra trafikken osv så er 170-180 Wh/km oppnåelig med en S90D som cruiser på gode veier i 120 km/t.

1/3 høyere forbruk på X enn på S var forresten litt sjokkartet. Dealbreaker for min del.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Øyvind.h

Om man får disse parameterne til å klaffe (høy sydeuropeisk utetemp, ingen/moderat AC, høyt dekktrykk, hard betong/asfalt, litt dragsug fra trafikk og ellers vært jevn og pen hastighet) er det kanskje ikke uoppnåelig å nå 180Wh/km i 120km/t.

Skal man vurdere realistiske relevante forbrukstall for oss nordmenn må man starte med å legge på grov asfalt og høyere luftmostand. Deretter kan man beregne langt lavere snitt-temperatur, variert trafikk, våt veibane, kulde, snø osv frem til man står med worst case scenario.

S90D har noe høyere forbruk enn S70D. Dette skyldes høyere intern motstand i batteriet pga flere celler, samt høyere vekt.

Sitat fra: tallyho på tirsdag 26. september 2017, klokken 15:00

1/3 høyere forbruk på X enn på S var forresten litt sjokkartet. Dealbreaker for min del.
Så ille er det heldigvis ikke når man sammenligner likt mot likt. P90D bruker en del mer enn 90D. Jeg hadde S90D før og kjører X90D nå. Jeg tar utgangspunkt i ca 15% merforbruk. Lavere ved veldig pen langkjøring på sommeren. Høyere ved kjøring i veldig høy hastighet.

Men X har den fordelen at istedenfor takboks har man bagasjeboks på tilhengerfeste. Da slipper man støy og særlig merforbruk, i motsetning til S som vil gi god økning i støy og merforbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: tallyho på tirsdag 26. september 2017, klokken 10:46

Du må nesten begynne å tro på det, eller teste sjøl med en innkjørt S90D, og ikke med en S85D, i 30 grader, før du sier mer om saken 8)
Tviler på at du hadde ett snitt på, eller lå jevnt i 120km/t på den turen. Det var påstanden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: tallyho på tirsdag 26. september 2017, klokken 15:00

192 Wh/km bekrefter det jeg har skrevet gjentatte ganger. Hvis man korrigerer for høy temperatur (Teslabjørns test ser ut til å foregå i kjølig vårvær), innkjørt bil og ikke minst innkjørte dekk med plenty luft, litt hjelp av dragsug fra trafikken osv så er 170-180 Wh/km oppnåelig med en S90D som cruiser på gode veier i 120 km/t.
196Wh/km i 120km/t jevn fart er vel  hva hva de fleste andre her har sagt man kan forvente. Det er 15% over det du påstår. Enten har du en veldig spesiell S90, eller så er nok snittfarten lavere enn du tror. Når du er den eneste jeg har hørt som mener å ha så lavt forbruk, og ikke kan dokumentere det på noe som helst vis, så velger jeg heller å tro på egne erfaringer og andres dokumenterte målinger. Når det gjelder temperatur er det vel ikke noe å tjene på høyere utetemperatur enn 15 celsius, da må det brukes energi på å kjøle batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

N00b

Snitt etter 152.000km på 4 år er 202wh/km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA