Kjøpshjelp/tips - Model S

Startet av Tony Phan, søndag 17. september 2017, klokken 02:15

« forrige - neste »

Tony Phan

Hei,

Skal kjøpe meg elbil, og tidligere hatt en Leaf.

Har også lest meg litt rundt på forumet her, men ikke blitt 100% klok på hva jeg bør gjøre.
Sannsynligvis er det nok Tesla model S / E-golf 2018 med 300km rekkevidde.

Har veldig lite lyst til å vente 6 mnd uten bil for leveranse av E-golfen, og 2017(og eldre) E-golf har kun 190km rekkevidde.

Har også tittet litt på finn.no. Der ser jeg f.eks MS S85 2014 til 429.000. Er det verdt prisnivået?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104462905

Har også vurdert en S70 men den utgår, pga totalprisen til over 700k med det jeg ville hatt på. Selv med 0.25% renten.

Kort oppsummert:

Bør jeg gå for
1. E-golf 2018 for 360k ish, og vente 6mnd+ med leveranse.
2. E-golf 2017- for under 250k med svakere rekkevidde på 190km?
3. Model S85 2014 model til 450k (maks 80k km?)
4. Andre smarte alternativer dere kanskje har? :)

mthoring

Gå for Model S75 med m/kampanjerente (0,25% ut september med inntil 100% finansiering), hvis du skal ha billigst mulig bil med nr1-bil rekkevidde.  577100 - 8000kr i referral (og gratis superlading) for RWD og 617500 - 8000 for AWD.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Brede

Sitat fra: mthoring på søndag 17. september 2017, klokken 03:12
Gå for Model S75 med m/kampanjerente (0,25% ut september med inntil 100% finansiering), hvis du skal ha billigst mulig bil med nr1-bil rekkevidde.  577100 - 8000kr i referral (og gratis superlading) for RWD og 617500 - 8000 for AWD.

Så en ny S75 til i underkant av 600k er billigere enn en brukt S85 til 429k?
Bilen skal jo betales, uansett hvor fin renten er..

Meldola

Sitat fra: Brede på søndag 17. september 2017, klokken 06:34
Sitat fra: mthoring på søndag 17. september 2017, klokken 03:12
Gå for Model S75 med m/kampanjerente (0,25% ut september med inntil 100% finansiering), hvis du skal ha billigst mulig bil med nr1-bil rekkevidde.  577100 - 8000kr i referral (og gratis superlading) for RWD og 617500 - 8000 for AWD.

Så en ny S75 til i underkant av 600k er billigere enn en brukt S85 til 429k?
Bilen skal jo betales, uansett hvor fin renten er..

Spørsmålet er jo da om du vil bruke pengene dine på å sponse banken med rentepenger eller nedbetale mer på lån til bil til deg selv.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Brede

#4
Sitat fra: Meldola på søndag 17. september 2017, klokken 07:41
Sitat fra: Brede på søndag 17. september 2017, klokken 06:34
Sitat fra: mthoring på søndag 17. september 2017, klokken 03:12
Gå for Model S75 med m/kampanjerente (0,25% ut september med inntil 100% finansiering), hvis du skal ha billigst mulig bil med nr1-bil rekkevidde.  577100 - 8000kr i referral (og gratis superlading) for RWD og 617500 - 8000 for AWD.

Så en ny S75 til i underkant av 600k er billigere enn en brukt S85 til 429k?
Bilen skal jo betales, uansett hvor fin renten er..

Spørsmålet er jo da om du vil bruke pengene dine på å sponse banken med rentepenger eller nedbetale mer på lån til bil til deg selv.

Trådstarter kan jo ha 450k i egenkapital for alt vi vet..
En kan jo spekulere i om det likevel blir billigere med lånet og heller investere egenkapitalen, men da er en inne på risiko.

Jeg har en S (uten noe lån) verdt kanskje 450, men kan ikke på noen måte se at det blir billigere for meg å selge den og kjøpe ny til 700-800.
Kom gjerne med opplysninger som sier noe annet, for jeg skulle gjerne byttet ut med ny.  ;D

(Og beklager off-topic trådstarter)

1000kwh

Jeg stod mellom billigste Model S på finn eller helt ny S75D :D det er behagelig å starte på 0 km og ha full lengde med garanti. Det velger jeg å betale litt for. Renta er så god at det ble avgjørende til slutt.

Brukt bil uten garanti skal jeg aldri ha igjen. Særlig som familiebil.

Tony Phan

Takk for tipsene så langt. Tanken på en fresh s75 frister. Men er en standard modell med kun vinterdekk bra nok? Føler mange nevner tech pakke, autopilot osv som et must?

Tony

Helge Alm

Sitat fra: Tony Phan på søndag 17. september 2017, klokken 09:55
Takk for tipsene så langt. Tanken på en fresh s75 frister. Men er en standard modell med kun vinterdekk bra nok? Føler mange nevner tech pakke, autopilot osv som et must? Tony

Du kan kjøpe sommedekk senere, og bruke samme felgsett til sommer- og vinterdekk (2 omleggingskostnader pr år). Tech-pakke er på gamle modeller. Nå heter det Premium som grovt sett kun inkluderer varme i alle seter (std med varme i forseter), oppvarmet ratt og oppvarmede spylerdyser (var mye tull med disse og ble tidligere ikke anbefalt av flere selgere) og hepafilter. Luftdempere er nå std. Oppgradert autopilot (softwareoppgradering) kan legges til senere, men til en høyere kost, 40.400 før levering mot 61.000 etter du har mottatt bilen. Std S koster 574.300 etter rabattkode mot 614.700 med oppgradert autopilot. Månedskostnad med lån på 8 år (30.000 i innbetalt dep) blir da ca. kr 5.900 eller 6.400. Bil koster, men fordelen med ny er 5 års begrenset garanti inntil 100.00 km, og 8 års garanti på batteri/drivenhet med ubegrenset antall km.

Tony Phan


Muffinman

Hvorfor skal man kjøpe sommerdekk senere? De følger jo obligatorisk med bilen. Ville heller satset på å kjøpe vinterhjulene fra tredjepart, her er det en del å spare i tillegg til mer å velge i.

mthoring

Sitat fra: Brede på søndag 17. september 2017, klokken 06:34
Sitat fra: mthoring på søndag 17. september 2017, klokken 03:12
Gå for Model S75 med m/kampanjerente (0,25% ut september med inntil 100% finansiering), hvis du skal ha billigst mulig bil med nr1-bil rekkevidde.  577100 - 8000kr i referral (og gratis superlading) for RWD og 617500 - 8000 for AWD.

Så en ny S75 til i underkant av 600k er billigere enn en brukt S85 til 429k?
Bilen skal jo betales, uansett hvor fin renten er..

Med vinterdekk, 100% finansiering og nedbetaling over 10 år så ender man vel et sted rett over 5000,- i mnd. Gitt at man uansett må låne penger til til bil, så er vel ikke differansen pr mnd for å "oppgradere" fra ny egolf til ny Tesla veldig stor. Det har også skjedd mye på Model S siden S85, så for meg så framstår ikke en brukt bil med høy kilometerstand og snart utgående garanti (unntatt drivverk og batteri da, som har 8 år) som et spesielt godt alternativ til 450k. Standardutgaven av model s er jo av en helt annen verden enn en egolf, uten å legge til premiumpakke og autopilot så får man fortsatt en bil med størrelse og  rekkevidde til å være nr1-bil, 0-100 på 4,6s, luftfjæring, og tilgang til Tesla superladernettverk.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Angående tilbehør: På ny S er, som nevnt over, mye av det som var tech-pakke før, inkludert i standardutgaven. Min mening er at premiumpakken kun kan være verdt det hvis man ønsker det oppgraderte lydanlegget. Autopilot er per nå en kostbar adaptiv cruise (vanlig cruisecontrol er uansett inkludert), og en skummel autosteer. Setene har lik form uansett, standardsetene er del"skinn" og er veldig godt likt. Setene nå er uansett milevis bedre enn de første utgavene. Det eneste må-ha tilbehøret er vel lakk til 8000,- samt vinterdekk.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Tony Phan


ludwig_holberg

#13
Jeg ville gått for ny jeg og. Kampanjerenten har i praksis en verdi på 30-40.000, sammenlignet med en alminnelig finansieringskostnad. Da koster det 100k mer for en helt ny bil - som på en rekke områder er langt, langt bedre. I tillegg får du mye lengre garantitid.

Også enig i at det ikke er behov for noe ekstrautstyr - metallic lakk ville jeg tatt, og vinterdekk, men resten er nå bare hvis man virkelig vil ha det. Du får uansett en bil med hardware til autopilot 2.5, som du kan oppgradere til ila 2-3-4 år når softwaren begynner å bli virkelig bra.

1000kwh

Sitat fra: Tony Phan på søndag 17. september 2017, klokken 09:55
Takk for tipsene så langt. Tanken på en fresh s75 frister. Men er en standard modell med kun vinterdekk bra nok? Føler mange nevner tech pakke, autopilot osv som et must?

Tony
Billigste design er ikke noe ribbet bil! Nå får man jo luftfjæring som standardutstyr! Det er ganske digg. Pluss at det er lynkjapp bil :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA