E-nv200 med 40 kwh

Startet av Palpalpal, lørdag 16. september 2017, klokken 09:40

« forrige - neste »

tomrh

Latterlige 150 kg. Kan trekke en lett tom henger. Men for oss er det viktig at bilen er godkjent med hengerfeste, så får vi selv avgjøre bruken...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pudderjagar

alle bilar kan ha hengerfeste. Da trengs ikkje godkjenning på da.

Du kan ogt ha så mye du vil på hengerfestet men du kan ikkje trekke henger med det utan at det står i vognkortet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

gigafactory

hsa77

Sitat fra: gigafactory på lørdag 17. mars 2018, klokken 14:27
Jo, det går helt fint.
Alt som politiet/vegvesenet ikke oppdager er lov? Jaja det er jo også en måte å forholde seg til loven.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Hsa77: synest du er på veldig tynn is med den litt sarkastiske uttalelsen din.

Da er ingen lov som forbyr hengerfeste på en hver bil. Politi og vegvesen gjev verken bot eller mangellapp om dei ser at du har hengerfeste og 0 kg i vognkortet.

Du kan ha kva du vil på hengerfestet bare da ikkje berører vegbana med eit ekstra hjulsett el.
Kjører:

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 17. mars 2018, klokken 17:30
Hsa77: synest du er på veldig tynn is med den litt sarkastiske uttalelsen din.

Da er ingen lov som forbyr hengerfeste på en hver bil. Politi og vegvesen gjev verken bot eller mangellapp om dei ser at du har hengerfeste og 0 kg i vognkortet.

Du kan ha kva du vil på hengerfestet bare da ikkje berører vegbana med eit ekstra hjulsett el.
Klar over det,  uttrykte meg kanskje ikke helt klart. Hengerfeste godkjent for 150kg kan jo i praksis ikke trekke henger, men det er selvfølgelig ikke noe i veien med sykkelstativ eller lignende.

tomrh

Bilen er i stand til å trekke et helt hus på henger (video på youtube), begrensningen ligger kun i vognkort.

Jeg finner det merkelig at en 2-seter med last i bagasjerommet lovlig kan trekke 425 kg (så lenge totalvekt er under 2250 kg) mens en 5-seter helt uten passasjerer og last lovlig bare kan trekke 150? Er bare byråkrati dette, og et svært urettferdig sådan.

For oss er det snakk om 2-3 turer i året med søppel til gjenbrukstorget og evt noe material til hytta. Akkurat som man av og til sjanser på å bryte fartsgrensa så sjanser jeg på at disse turene går bra. Har ihvertfall lov til å trekke tom henger med meg hjem igjen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hsa77

Sitat fra: tomrh på lørdag 17. mars 2018, klokken 19:38
Bilen er i stand til å trekke et helt hus på henger (video på youtube), begrensningen ligger kun i vognkort.

Jeg finner det merkelig at en 2-seter med last i bagasjerommet lovlig kan trekke 425 kg (så lenge totalvekt er under 2250 kg) mens en 5-seter helt uten passasjerer og last lovlig bare kan trekke 150? Er bare byråkrati dette, og et svært urettferdig sådan.

For oss er det snakk om 2-3 turer i året med søppel til gjenbrukstorget og evt noe material til hytta. Akkurat som man av og til sjanser på å bryte fartsgrensa så sjanser jeg på at disse turene går bra. Har ihvertfall lov til å trekke tom henger med meg hjem igjen. :)
Helt enig i at bilen klarer dette på en forsvarlig måte. For at du skal ha lov å trekke den tomme hengeren lovlig må du ha førerkort klasse BE, de av oss som bare har klasse  B skjønner ikke hvor mye en tom henger veier og må følgelig anta at den veier tillatt totalvekt... 

pudderjagar

Førerkort klasse BE for å trekke henger på Evaliaen????
Kjører:

Jejl

Har sett hengere i aluminium som veier 60 kg og som kan ha 300 kg totalt. Da kan en frakte et par hvitevarer f.eks og komme under 150 kg.

Vesterskog

Sitat fra: hsa77 på lørdag 17. mars 2018, klokken 19:47

Helt enig i at bilen klarer dette på en forsvarlig måte. For at du skal ha lov å trekke den tomme hengeren lovlig må du ha førerkort klasse BE, de av oss som bare har klasse  B skjønner ikke hvor mye en tom henger veier og må følgelig anta at den veier tillatt totalvekt...
Ble ikke den regelen endret for en tid tilbake?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

hsa77

Sitat fra: Vesterskog på lørdag 17. mars 2018, klokken 22:51
Sitat fra: hsa77 på lørdag 17. mars 2018, klokken 19:47

Ble ikke den regelen endret for en tid tilbake?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk
Kan se ut som du har rett. Pinadø ikke enkelt å lese reglene for tilhenger på vegvesen.no... Men med noen forsøk med å legge inn regnr på diverse biler og hengere i appen "bil og henger" får jeg nå lov til å trekke hengere jeg ikke hadde lov til å trekke før - så noe er endret!

Da er det bare å finne seg en superlett henger og heller kjøre noen runder ekstra - strøm er jo heldigvis billig!

leafnor

Det er den der "Campingvognregelen" for klasse B som slår inn.
Der beregnes tilhengerens tillate totalvekt i stedet for før at det var maks 750 kg.

Det er så at med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg.
Finner tilhengerens maksimum tillatte totalvekt ved å trekke bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg.

For en Evalia som er registrert med totalvekt 2220 kg kan en trekke en tilhenger med registrert totalvekt på => 3500 - 2220 = 1280 kg. Men den kan ikke ha aktuell vekt (Hengers egenvekt + lasten) mer enn Evalia er registrert for å trekke, dvs f.eks for EK24568 betyr det 430 kg.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

pudderjagar

Denne regelen har eigentleg vært veldig lenge (ca 30 år). Den har fått kallenavnet "campingvognregelen". Kort fortalt så har du lov til å kjøre eit "vogntog" som kan maks kan veie 3500 kg. Dvs at har bilen ei maks totalvekt (fullastet) på 1500 kg så kan du trekke ein henger som kan ha maks 2000 kg totalvekt når den er fullastet. Men vognkortet begrenser dette ved at det er ført inn maks tilhengervekt så pass på her.

Denne vart laga for at folk skulle få lovlig trekke campingvogna på tur.

Men du kan lovlig trekke ein henger med maks tillatt totalvekt på 750 kg sjøl om bilen er 3500 kg.
Kjører:

hsa77

Det er det med hengere med tillatt totalvekt på inntil 750 kg som har gått meg hus forbi, da er det visst lov for meg med klasse B å tenke selv og beregne "aktuell totalvekt ". Er hengeren imidlertid registrert for "tillatt totalvekt" på f.eks 1000kg må jeg forholde meg til "tillatt totalvekt" selv om hengeren er tom... Skikkelig logisk regelverk...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA