Nybilgaranti 5 år ELLER 100000 km........

Startet av Powerflux, ons 13. sep 2017, kl. 21:26

« forrige - neste »

Powerflux

Bilen har gått 99500 og jeg vurderer å få tatt en garantiutløpstest.
Spørsmålet er om det er nødvendig da bilen kun er 4 år?

Grunnen til at jeg lurer er at reklamasjon bør trumfe begrensninger på garanti!
Deler som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven!

Et eksempel jeg kan komme på er den elektriske håndbrekkmekanismen på 1. gen bilene. Det har jo vært rapportert om noen havarier på denne. Dette er en del som er ment å vare ut bilens levetid! Kjedelig hvis den ryker på 4 år og 11 mnd men over de berømte 100K Km ::)
Er det noen som har noe erfaring med Nissan sin tolkning av dette?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

...

Jeg ville definitivt tatt en slik test, det er nok vanskeligere å krangle med noen etter at du har passert de magiske 100.000km..

EV-FTW

Du bør ta testen.
Å forvente at du får brekket og andre ring på reklamasjon når bilen er kjørt 100 000 km, det er som å spille bingo!

Reklamasjon tar også hensyn til kjørelengde og alder. Om bruken er normal eller unormal.
Og du har tydelig kjørt litt lengre enn "normalt" da du har nådd 100 000 km på 4 år.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

CitB59EL

Ville tatt testen! Det er det som oppnås først som gjelder. Er litt i samme båt med min firma bil. Den vil passere 100 000 km før 5 år. Siden det er firma bil så har jeg 0 etter at garanti tid. Er km som teller for min del. 

Kan nevne som en digresjon at når jeg jobbet på bilmerksted så var den noen som tolket service historikken til fordel for seg selv når bilen hadde 1år/20000 km på serviceintervall.
De kjørte gjerne en del lengre i tid enn 1 år før de tok service da de ikke passerte km... Sier seg selv at de hadde en dårligere sak mot garanti avdeling hvis feil på f.eks motor oppsto. Noen kjørte jo "bare"7000-8000 km i året å de kjørte ca 3 år før de tok 1års service-da de "bare" var litt over 20000 km:) Ikke bra å være motor da etter xxx antall kald starter.   

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA