Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

X90D vs X100D

Startet av tjomswrx, onsdag 13. september 2017, klokken 08:56

« forrige - neste »

tjomswrx

Hei,

Har hatt både x90D og x100D loaner nå, og synes 100 går (merkbart) bedre. Drar bedre i hele registeret synes jeg, tilsvarende lik SOC. Noen andre som har merket det samme?

Ellers så virker nye 100D med matt seterygg å ha fått bort knirkelyder fra framsetene. Generelt virker den nye 100D veldig godt skrudd sammen. De har kanskje fått dreis på produksjonen nå... Begge har forøvrig skranglelyden fra framstillingen ved akselerasjon i std. høyde (noen stag som må byttes antar jeg), og det knirker fremdeles litt fra fwd.

Supre biler begge to, men kjappere lading og 17kwh ekstra utnyttbar energi gjør at jeg er glad jeg har en x100D i bestilling.

S85

o.b.lix

Knirk fra FWD er easy fiks som tar 5 minutter mens du drikker en kopp kaffe.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

snd

Er dette en SW/kalibrerings fiks, eller må de skru og tilpasse? Vet du om det er denne fiksen de faktisk gidder å gjøre før overlevering av nybil på Brumunddal i motsetning til Drammen?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

o.b.lix

De må fysisk skru på bilen. Tror det er justering av plastdeksler.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

#4
Sitat fra: tjomswrx på onsdag 13. september 2017, klokken 08:56
17kwh ekstra utnyttbar energi gjør at jeg er glad jeg har en x100D i bestilling.
90D er ca 89kWh (tallene som sirkulerer i artiklene som siterer wk057 er jo som kjent gale).
100D er ca 102,4kWh.
Som skulle bli ca 13,5kWh.

Pen økning og skulle gjerne hatt 13,5kWh ekstra utnyttbar kapasitet selv. Men 17kWh er det altså ikke :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Min erfaring med x90D og x100D er den samme.

Når det gjelder lading, er jo dette helt absurd. x100D lader 100% nesten raskere enn x90D lader 90%.
Mulig det er andre forhold her som også teller inn som f.eks temperatur osv. Men X100D lader fort :)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Ja misunner ladeeffekten :)

90'en holder rundt 110-115kW effekt opp til 50%, men faller derfra og ut. 100 holder vel effekten en god del lenger?

Ingen praktisk betydning for meg merker jeg da jeg alltid har nok etter pause, eller faktisk må flytte bilen fordi batteriet er fullt. Men raskere er sjelden noen ulempe (bortsett fra når bilen må flyttes da :D )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

KrW


https://youtu.be/RNd6FsTC6eA
Her tar det lengre tid å lade opp 100D til 100%.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Øyvind.h

Hmm. Ser de har lavere fart ved 50% enn hva jeg får. Men det skyldes nok at de startet så lavt. Pleier selv å ha ca 106kW ved 50%.

Viser at det er en rekke parametere som må være like for å sammenligne. Da var diffen mindre enn jeg trodde, i hvert fall for meg og mitt bruk.
Jeg trodde forskjellen var større.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moby666

Min erfaring er at det er større forskjell mellom 90 og 100,enn det er mellom 75 og 90, når det gjelder rekkevidde.

Øyvind.h

#10
Ja tidligere 75-batterier hadde vel 77,6kWh bruttokapasitet. Mulig det er nedjustert den senere tid. Men om tallene er like fortsatt er differansen mellom 75 og 90 i praksis 11,6kWh.
Differansen mellom 90 og 100 er 13,5kWh.

Så da stemmer det med en opplevelse av mer differanse mellom 90 og 100 enn 75 og 90. Ca 1,9kWh.
I tillegg kommer hver ekstra kWh som økt utnyttbar energi. 10kWh økning på et 100kWh batteri er dermed mer enn 10% økning i utnyttbar kapasitet og fleksibilitet. Pga buffer, brick og det at man ikke regner med å kjøre helt ned til 0.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tjomswrx

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 12:19
Sitat fra: tjomswrx på onsdag 13. september 2017, klokken 08:56
17kwh ekstra utnyttbar energi gjør at jeg er glad jeg har en x100D i bestilling.
90D er ca 89kWh (tallene som sirkulerer i artiklene som siterer wk057 er jo som kjent gale).
100D er ca 102,4kWh.
Som skulle bli ca 13,5kWh.

Pen økning og skulle gjerne hatt 13,5kWh ekstra utnyttbar kapasitet selv. Men 17kWh er det altså ikke :)

Mye kompetanse her inne ser jeg. Da har jeg misforstått litt:). Uansett, ganske bra forskjell i rekkevidde. Tipper ca 6 mil på normale norske veier.
S85

Cirion

På x100D fikk jeg 110kW opp til 63% før det begynte å dabbe av.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

GOS

Sitat fra: Cirion på onsdag 13. september 2017, klokken 15:25
På x100D fikk jeg 110kW opp til 63% før det begynte å dabbe av.

Nå begynner jeg å bli seriøst misunnelig og får lyst å bytte ut min gamle S85 med noe som har ett slikt 100 batteri......men så tar fornuften meg, jeg lader jo bare på SC på 2-3 turer i løpet av ett år så dette (tror jeg) at jeg klarer å motstå. Men kommer S med hengerfeste så er jeg solgt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

pej

Jeg kjøpte en X100D inventory idag og solgte min X90D. Veldig spent på om dette virkelig er merkbart på langtur mtp ladetider. Det jeg ser på som en stor fordel er at jeg kan ligge mellom 30-80% på batteriet stort sett hele året og da holder det lenge.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA